Indskudsgaranti – Hvor skudsikker er denne ?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • TASARAForfatter
    Indlæg
  • #94630
    TASARAForfatter

    Mange mener vi står overfor et større finansielt crash der vil være markant større end finanskrisen fra 2008 og den eferfølgende gældskrise som vi stadivæk er midt i.

    Mit spørgsmål går på hvor sikker garantien er på bankindestående fra Indskydergarantifonden hvis en række banker samtidig og måske endda nogle af de større banker går konkurs ifm. en ny finansiel krise. Har fonden overhovedet midler til at dække et sådant scenarie og hvis ikke hvad kan man da forvente vil ske ?

    #211812
    MichaelForfatter

    Hvis Danske Bank helt utopisk går ned i morgen så er Garantifonden ikke meget bevendt og derfor vil der ske helt andre tiltag fra statens side. Det vil ganske enkelt være nødvendigt for at samfundet kan fungere nogenlunde. Garantifondens formue er pt. lige knap 4 mia og det dækker selvsagt ikke meget hvis DB skulle gå i dørken.

    I forbindelse med krisens indtog blev Finansiel Stabilitet dannet netop for at klare situationer hvor en stor bank krakker (Roskilde Bank eksempelvis). Så det er nok nærmere denne “garanti" du skal kigge på hvis du er nervøs for at én af de helt stort aktører krakker.

    Og skulle flere af de største banker krakke samtidigt med at Finansiel Stabilitet og Garantifonden ikke kan tage over, ja så står samfundet i så store problemer at indskydergarantien er jævnt ligegyldig i den forbindelse.

    #212132
    TASARAForfatter

    Ja det er korrekt at hvis der sker et stort krak hvor flere banker går konkrus så er samfundet i store problemer.
    Men det betyder jo ikke at det er ligegyldigt med indskydergarantien.

    De fleste forventer vel at deres indskud er sikret i bankerne via indskydergarantifonden, men det er jo langtfra sikkert i et sådant scenarie. Det handler jo om at beskytte sin formue.

    Så spørgsmåler er hvilke risikofrie alternativer der er ift. at have sine penge stående i banken. Jeg taler her ikke om investering men blot sikring af ens formue mod eventuelt bankkrak.

    Man kunne selvfølgelig gå i kontanter og sy pengene ind i madrassen, men det er jo ikke særlig praktisk og så er der jo også risikoen ved brand/tyveri. De fleste forsikringer har jo en meget lav dækning ift. kontanter.

    Jeg tænker her bare på en konto til indestående (uden renter) men hvor pengene er sikret mod bankens konkurs.
    Findes dette overhovedet eller er man tunget til at investere pengene i ex. korte obligationer med de risiko der er ved dette ?.

    Hvad hvis man har beløbet stående på en investeringskonto hos en investeringsbank.
    Er dette indeståpende beslyttet ift. bankens konkurs ?

    Jeg er absolut ikke tryg ved den finansielle situation, og med den politik der føres p.t. og centralbankernes valutakrig med overtryk på seddelpressen kan det meget hurtigt kollapse når tilliden til systemet fejler.

    Det første tegn vil sikkert være en punktering af aktieboblen, og hvad der sker herefter er svært at forudsige. Det afhænger af den politiske /centralbankernes reaktion i de forskellige lande.

    Men hvis situationen bliver værre end i 2008, så vil der givetvis være en del banker der er i riskozonen for at krakke.
    Jeg tvivler meget på at de har lært at fortidens synder og tør i hvertald ikke satse mine sparepenge på det.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.