Fritidshus på kassekredit.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Annemona78Forfatter
    Indlæg
  • #94577
    Annemona78Forfatter

    Jeg har desværre købt et fritidshus. Utallige usandheder fra en ejendomsmægler, hans skødeskriver (ej advokat) og en svig-agtig bankrådgiver gjorde, at købet blev finansieret ved en kassekredit. Nu står jeg i den hæslige situation, at jeg bruger al min tid og alle mine penge på at reparere på hytten (som jeg ikke kan holde ud at være i) og betale på kassekreditten. Nyt tøj og ferier er fortid, selvom jeg har en fornuftig uddannelse og et godt job. Mit liv var godt før købet. Jeg har senere fundet ud af, at jeg ikke kan få huset finansieret via Real-kredit, som jeg mundtligt blev lovet i banken, de sagde at det skulle være kassekredit fordi købet skulle gå hurtigt. (??) Købet skete over en uges tid for to år siden, og jeg blev ført bag lyset. Min bank gemmer sig bag en fodnote om at de anbefalede advokat-bistand i en mail. Købet har ødelagt mine muligheder for nogensinde at få et rigtigt hjem, og jeg bruger mine aftener på at ligge og tude i min seng, og mine tanker kredser om at gøre en ende på det hele. Jeg forstår stadig ikke forløbet dengang.
    Har andre haft lignende erfaringer? Jeg har en kautionist. Hæfter han, når jeg dør? Jeg står så alene med det hele. Er der slet ingen grænser for moral i bankerne?

    #211186
    HammerenForfatter

    Hej Annemona

    Hvor dyrt er huset – og hvad giver du i rente på kassekreditten? Hvor meget har du lånt.
    Ligeledes er det svært at forholde sig til dine påstande om at du bruger al din tid og penge på huset.
    Du går vel også på job. Det kan så være at du bruger alt din tankeaktivitet på huset.

    Men hvad er fakta og hvad er onde tanker der kører inde i hovedet?
    Prøv og skrive fakta ned!!! Herefter kan nogle af dine tanker måske komme på pause.

    Har du snakket med andre banker, kreditforeninger – evt. overvejet et køb.
    Hvis du snakker med andre banker eller kreditforeninger – så venligst husk at mande dig op istedet for at spille offer.
    Det kommer du med garanti længst med.
    Du skriver at at købet har ødelagt alle dine muligheder for at få et ordentlig hjem. Det kan jeg sige dig, a t det passer simpelthen ikke.
    Start med se på alle de muligheder du har. Og ja kautionisten hæfter, så undlad at ødelægge hans liv, bare fordi du har lavet en enkelt fejltgelse. Tag skovlen i den anden hånd.

    Hvis du besvarer alle mine spørgsmål, kan der måske findes hjælp.

    #211188
    MichaelForfatter

    Jeg vil slet ikke indgå i diskussioner om hvad der er sket og hvad der ikke er sket. Ej heller om nogen har “snydt" trådstarter fordi det er der ingen her der kan vurdere på basis af det oplyste.

    I stedet vil jeg bare nøgternt konstatere, at et fritidshus kan belånes med 60% i realkreditten så hvis ellers huset er i orden så bør det jo være en smal sag at få konverteret størstedelen af kassekreditten til et realkreditlån.

    #211200
    Annemona78Forfatter

    Huset er ikke i orden. Kreditforeningen belåner ikke fritidshuse der koster under 500.000 kr. En kvindelig ansat i en kreditforening kaldte min historie “hårrejsende". Mit liv er ødelagt.

    #211236
    peter holm larsenForfatter

    Hvad er din vurdering af husets salgsværdi og hvor stor er din gæld?

    #211244
    AnonymForfatter

    Hvis man skal give dig et godt råd, så mangler vi nogle helt faktuelle oplysninger.

    1) Hvor stor er dit lån (restgælden) ?
    2) Hvad er renten på dit lån/kassekredit?
    3) Hvor lang tid løber lånet?
    4) Hvad er din månedlige indtægt?

    Helt generelt: Hvis banken ved, at de har pant i et sommerhus, som er langt mindre værd en restgælden, og de ved at kunden er ved at kaste håndklædet i ringen, ja så ved banken også, at de står med et problemramt lån (et OIV-lån).

    Det kan du bruge med stor sandsynlighed gøre brug af i en forhandlingssituation. Hvis du sætter hårdt mod hårdt og stiller banken overfor 2 alternative:
    A) Jeg kaster håndklædet i ringen, standser afdragene på lånet og lader sommerhuset gå på tvangsauktion.
    B) Vi laver sammen en fornuftig afviklingsplan og renten sættes ned til et niveau, hvor tingene kan løbe rundt.
    … så er der stor sandsynlighed for at banken vil imødekomme dit krav.

    Men igen, det afhænger helt af hvordan svarene på punkt 1-4 er.

    Hvis du eksempelvis har 22.000 kr. udbetalt om måneden, har en restgæld på under 500.000 kr. og har nogenlunde fornuftig lånerente på 5-6%, betaler 5-7.000 kr. i ydelse på lånet om måneden, så er din situation trods alt så god, at banken næppe vil give dig særlige rentevilkår. En trussel om at gå fra det hele virker i denne situation ikke troværdig.

    Hvis du har indtægten til at bære renter og afdrag på lånet, er der ikke så meget andet at gøre end at bide tænderne sammen og få gælden høvlet af i en fart.

    #211246
    peter holm larsenForfatter

    Pas meget på General Priers råd om at standse betalingerne – så misligholder du aftalen og banken kan dermed opsige lånet – og så er renten i frit spil hos banken – så er nok det vildeste og dårligste råd at give til mand med iøvrigt god økonomi.

    Er simpelt hen tarveligt at give sådanne råd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Men viser bare meget om folks ønske om at skade andre!

    #211248
    HammerenForfatter

    Måske du overfortolker Peter
    Prier siger bare det kan bruges i forhandling. Så slap lidt af Peter.
    Historien tror jeg er opfundet. Et sommerhus til 500.000 til 10procent giver 50.000 i rente og kun 34.000 efter skat . Dvs 2800 pr måned . Så dum historie af trådstarter.

    #211256
    peter holm larsenForfatter

    Hammeren mener du det hvis man har en fornuftig økonomi skal vælge løsning A?

    Og i hvilke situationer mener du løsning A ville være den bedste løsning for trådstarter?

    #211258
    HammerenForfatter

    Jeg har ikke regnet på ondet er fornuftigt . Jeg siger bare at det kan ikke være alle hendes penge hun bruger pådet.
    Og ja kassekredit er ok, hvis man vil af med gælden megrt hurtigt. (Et par år)Jeg tror dog ikke det er den bedste løsning i denne historie. Jeg tror et salg ville være bedst

    #211288
    Annemona78Forfatter

    Tak for bidragene til min situation. Jeg skylder 270.000 kr på huset, til en rente på 8%. Jeg må trække op til 300.000 kr på kreditten. Huset kostede 350.000 kr. Jeg har lavet reparationer for ca 70.000 kr til fx nye vinduer og en varmepumpe. Fik at vide af mægler, at der ikke er tilstandsrapporter på så små huse (63 m2), hvilket jeg også fortalte i banken. Det burde de da have sagt noget til? I banken blev jeg lovet en bedre finansiering med tiden, det løfte er de løbet fra. Huset mangler nyt tag, og trænger til gulv og køkken. Skuret i haven er rådnet væk, så det skal også laves. Beklædningen er tynd (sporplader) udvendigt, og huset vil i løbet af få år trænge til ny yderbeklædning. Alle disse udgifter kan huset ikke bære i værdi, og jeg har ikke pengene. Jeg har 16.000 kr udbetalt pr. Måned. Min bil ejer jeg, og jeg betaler af på studiegæld. På lille leje-lejlighed betaler jeg husleje 2500,- kr pt md alt incl. Ved købet af huset lagde jeg 170.000 kr som jeg har opsparet, og som jeg anser for tabt.
    Har nogen et forslag til, hvilken bank jeg skal kigge på? Det må ikke være en stor bank i Vestjylland.
    Jeg begynder også at synes at et salg vil være bedst, selvom det nok bliver svært.

    #211290
    peter holm larsenForfatter

    Kære Hammeren,

    Læs mit spørgsmål:

    Hvilke situationer mener du løsning A ville være den bedste løsning for trådstarter?

    Det er vel ikke at overfortolke, det er blot et spørgsmål til dit forslag.

    Men tror også et slag er det bedste – i den situation du er I og huset stand i øvrigt!!!

    #211294
    HammerenForfatter

    Hej Peter

    Det er for mig ikke nødvendigt at svare på dit spørgsmål.
    Jeg mener ikke det er en løsning man bør vælge – i hvertfald ikke med de tal der nævnes.
    Og nej. Jeg gider ikke opdigte en historie, hvor scenarie A ville være bedste løsning.
    Men jeg har dog oplevet tilfælde i den virkelige verdeen, hvor folk har gjort så scenrie a ligeså godt kan vælges først somsidst.

    General Prier råder ikke vedkommende til at vælge scenarie A.
    Han siger blot at det kan bruges i en forhandling.
    Det er ok Peter at du overfortolkede. Det ku jeg også ha kommet til.
    Jeg gør dig blot opmørksom på fakta i det råd fra Prier.

    mht. selve casen, mener jeg at trådstarter skal relaxe lidt.
    Der skal ikke laves tilstandsrapport på sådan et hus. Glm nu den tilstandsrapport, og lad være at lægge ansvaret ra dig.
    Det hus du indvilgede i at købe, er det som du nu ejer. Sælg det, hvis ikke du ønker at have det.
    Der er ingen der siger at der skal nye bræddder på udhuset, og hvorfor behøver der nyt gulv og køkken. Det har vel ikke ændret sig siden du købte det???? Hvordan er du kommet frem til at der skal nyt tag, køkken og gulv på?? Hvem rådgiver dig om sådan noget.?
    Bo i det, som det er, eller sælg det – hvis du er utilfreds.
    Du har i så fald ikke tabt hele dit liv, men måske blot din opsparing.

    Når man køber fast ejendom, følger der bekymringer med. Og hvis man ikke er klar tildisse, skal man jo undgå at købe noget.
    Og hvorfor er det svært at sælge – du kan sætte prisen til det.

    #211304
    peter holm larsenForfatter

    Hej Hammeren – i de synspunkter du fremfører er jeg helt enig – og synes trådstarter skulle læse dem grundigt igennem og så tage beslutningen derfra.

    Beklager også at jeg fik skrevet mit indlæg til dig for det var ment til General Prier.

    Og igen jeg er enig med dig Hammeren!

    #211442
    HalliHalloForfatter

    Der er da vist nogen kreditforeninger, der belåner ejendomme under 500.000 kr., så forhør dig venligst indgående hos de 4-5 stykker der findes, da jeg ikke lige kan huske hvilke eller hvilket det er.

    Det der med at lille at tude sig i søvn i sin seng hver aften, som du skriver du gør, tager alt for megen unødig energi!

    Jeg håber det bedste for dig og jeg vil slutte med at ønske dig et rigtig godt nytår.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.