Afdrage 3% realkredit eller indbetale til pension

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94573
    AnonymForfatter

    Hej dygtige folk

    Hvad synes I kan bedst betale sig?

    Situationen er:
    – ingen topskat
    – restgæld realkredit 1.100 k i 3% 30årig og 300 k i 1.5% 10 årig med afdrag, restløbetid hhv 29 og 9 år
    – ingen andre lån
    – indkomst 800k årligt før skat, 2+1 familie
    – 450k stående på opsparingskonti uden binding, vi lægger 15k til side hver måned
    – har ny bil, behøves ikke at investere i huset
    – bank lån & spar ( x 2) med rente 5% op til 50k

    Muligheder:
    1. Ekstraordinær delvis afdrag på 3% eller hele 1.5% lån i et hug
    2. Indbetale ekstra til pension (vi kan f.eks begge indbetale 15% frivilligt, så vil vi spare lidt mindre hved måned)
    3. Investere fri midler – aktier, obligationer, investeringsforeninger
    4. Højrente konto, bindning på et par år, vente til 3% kurs falder til f.eks. 90 og så afdrage med kursgevinst
    5. Andre ?

    Mange tak for hjælpen

    #211268
    fk2001Forfatter

    Jeg mener man skal sprede sine investeringer, hvilket også ombefatter investering i huset, i hvert fald så længe renten er så lav man ikke får noget ud af at afbetale på sine lån. Jeg vil ikke komme ind på hvad og hvis renten gør dit eller dat. Der er ingen der kan forudsige noget som helst, men ellers er punkt 4 nok det jeg vil gå efter.

    Jeg går ud fra at du ikke bruger kreditten på dit banklån, ellers er det selvfølgelig bedst at nedbringe denne.

    Der er en max. grænse for fradrag i topskat ved pensionsindbetalinger. Med din indkomst er du nok allerede ved denne grænse, ellers ville det være fornuftigt at hæve pensionsindbetalingerne gennem din arbejdsgiver.

    Men ellers er jeg i samme situation. Flere midler end ideer lige nu. Aktiemarkedet virker nok lidt overvurderet lige nu, men ellers skulle du overveje at investere i aktier med midler du ikke skal bruge i mange år.

    #211274
    AnonymForfatter

    Jeg har ingen banklån, kun realkreditlån. Og betaler ikke topskat, men alligevel, større indbetalinger til pension vil give god mening hvis gennemsnit årlig gevinst af midler på pensionskonto er over 3.5% (realkredit lån renter+gebyr). Og det er ret sikkert til antage.

    Jeg er enig, aktier ligger for højt lige nu, det kan være en god ide at gå ind når de falder lidt.

    Synes I det er uoptimalt at afbetale kredit i stedet for investere i aktier ? Jeg kan godt se at på denne måde investerer man alt i ejendommen i stedet for at sprede.

    #211276
    MichaelForfatter

    Det er lidt spøjst, at du gerne vil indbetale til en pension fordi du forventer et pænt afkast, men samtidigt vil holde dig ude af aktiemarkedet fordi det er for højt lige nu. Sagen er jo blot, at en god portion af dine pensionspenge jo NETOP sættes i aktier så din pensionsopsparing er i høj grad knyttet til aktiemarkedet.

    #211278
    AnonymForfatter

    Det ved jeg godt, men der er to ting som gør det fornuftigt for mig, tror jeg. Gevinsten beskattes mere fordelagtigt end almindelig investering i aktier, hvis jeg forstår det rigtigt. Og man indbetaler løbende (købspris jævner sig over tiden) og man er ikke så fristet at sælge med tab når det gør dårligt, fordi man kigger ikke så ofte 🙂 . Det er kun psykologisk, men man danser ikke frem og tilbage med at prøve at købe lavt og sælge højt, men kører mere Buffett-agtigt. Det er bare mine tanker, jeg er klar over at det hele handler om disciplin, men når pengene ligger hos pensionselskabet, tror jeg at det er nemmere at investere fornuftigt, simpelthen fordi man ikke piller ved det så ofte.

    #211280
    nowwut?Forfatter

    Foerst og fremmest saa soerg for at have 3-6 mdrs forbrug plus faste udgifter tilgaengelig paa din opsparing. Med dine tal maa det vaere ca 30 kkr pr md, saa saet 150 kkr tilside. De 300 kkr du saa har tilbage boer du bruge til afdrag paa huslaan. Logikken boer diktere paa den hoejeste rente, altsaa de 1.1 m.

    Bliv gaeldfri! Brug dit overskud til hurtigt at afdrage resten af din husgaeld. Det vil tage dig 5-6 aar. Naar – og kun naar- du har gjort det vil du svoemme i kontanter til investering, du kan saa tage en hoejere risiko da du ikke er gearet. Invester i frie midler, med jeres indkomst kan pensionen ikke betale sig overhovedet. Indexfonde, ikke enkeltaktier. Glem alt om timing af markedet, invester hvert maaned samme beloeb, helst automatisk trukket fra din loenkonto saa snart du faar loen. Nordnet har denne funktion

    Good luck!

    #211296
    HammerenForfatter

    rigtig fornuftige råd fra nowwut
    især den med at have til 3-6 mdr. forbrug.

    Med jeres økonomi tror jeg dog jeg ville investere.
    De penge i har opsparet, er jo ikke de sidste penge i har tjent til opsparingen.
    Derfor ville jeg sætte dem i en fornuftig investering. Det gør jeg selv, efter at jeg har banket en lille opsparing sammen.
    Jeg har indset at vi fremadrettet også kan spare sammen, og derved kan jeg med go ro i maven investere/spille lidt med pengene.

    Jeg ville lade 2×50 stå til de 5 procent, og så investere resten i noget pulje/investeringsforeing.
    Skullle du uventet tabe alle pengene, så vil du på 2 år have lagt de samme penge til side igen.

    #211440
    HalliHalloForfatter

    Hvordan kan man i øvrigt lægge hele 15.000 kr. til side, når man kun har en ganske almindelig gennemsnitsløn på vel godt 30.000 kr. pr. person og har eget hus? Opskrift udbedes venligst!

    #211444
    AnonymForfatter

    Vi har ingen banklån, havde opsparet til 20% indskud, huset er under 2 mio,så realkredit er Ikke en kæmpe byrde. En ny bil har vi købt kontant.Vi bruger pengene fornuftigt,dyrere køb skal altid være gennemtænkt. Vi får udbetalt 39k hver måned,bruger ca 24k og sparer 15k
    Jeg hælder lidt til forslaget om hurtig nedbringning af gæld og investering af frie midler, men er ikke 100% overbevist.
    Er det en god idé at afdrage nu eller vente til kursen falder (nu er den på 103 eller sådan noget) ,måske bedst at beholde lån og investere? Det er bare rart at være gældfri:)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.