Opsparing til min datter (børneopsparing)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94560
    AnonymForfatter

    Hejsa,
    Jeg har et par spørgsmål jeg håber nogen kan være behjælpelig med. Jeg vil oprette en opsparing til min datter. Umiddelbart virker Basisbank som det bedste valg, da det ikke virker som om at de kræver at man flytter alle sine aktiviteter over til dem. Jeg kan få 2,65 %.

    Men hvad nu hvis jeg ønsker at betale mere. I så fald kan jeg oprette en almindelig opsparingskonto i hendes navn. Er det ikke noget med at forældre må give pengegaver til deres børn svarende til 56.000 kr. årligt, uden der skal svares skat. Betyder det at jeg i princippet kan oprette en ekstra opsparing hvor jeg overfører 56.000 kr. årligt og så vil der kun skulle svares skat af renteindtægterne?

    #211094
    grgForfatter

    Spks. Hals giver 2,80% uden krav om andre engagementer.

    Gaver – der kan gives 59.800 årligt fra hver forældre
    Skat af renter – ja der skal betales skat, men husk at der er personfradraget på 32.100 så lidt før det bliver aktuelt.

    #211140
    HalliHalloForfatter

    grg: Er mig bekendt ikke rigtig hvad du skriver for hvis det er forældrene der giver sit barn en skattefri gave på f.eks. 59.800 kr. hvert år, så er det ikke barnet der er skattepligtige af renterne, men forældrene selv. Ellers ville der formentlig ske mange fiktive overførsler for at spare skat.

    #211146
    AnonymForfatter

    @HalliHallo:
    Det mener jeg bestemt ikke er rigtigt. Hvis pengene er givet som gave tilhører de modtageren (her børnene). Dermed er det også børnene der skal beskattes af renterne hvis disse på et tidspunkt overstiger personfradraget.

    Man kan ganske vist forestille sig at der sker overførsler for at spare skat, men man skal altså huske at med gaven følger også overdragelse af ejerskabet.

    #211222
    AnonymForfatter

    Hej kan man flytte børneopsparingen, og kan man forlænge udbetalingstidspunktet?

    #211224
    AnonymForfatter

    Kan det passe man ikke kan få oplyst hvad der står på børneopsparingskontoerne når man har flyttet sine egne kontoer,
    de står i Nykredit, jeg har haft mit mas med at få oplyst hvad der står nu, for at få vide om jeg kunne sætte flere penge ind.

    #211226
    HammerenForfatter

    Du kan vel se dem på din netbank, hvis du er ansvarlig for kontoen. Ellers tal med den som er.
    Evt bare tal med din ekskone om det

    #211230
    peter holm larsenForfatter

    Hallihallo har helt ret – renter beskattes hos forældrene.

    Det Erikill og grg skriver er direkte forkert!!!!

    https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1976907&chk=209795

    Jeg synes man skal lade være med at kommentere noget man intet ved om – det ødelægger kun et forum som mybanker.

    Var det mit forum – røg personer det saboterede debatten ud og blev spærret!

    Nu prøver jeg at rapportere indlægget ind – så må vi se hvad mybanker gør!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.