overdragelse af ejendom med gæld. skal kreditforeningen godkende?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • DBSForfatter
    Indlæg
  • #94555
    DBSForfatter

    Min kone og jeg har valgt at gå hver til sit og vi købte hus sammen for 3 år siden.
    Jeg har valgt at blive boende i huset indtil det er solgt og hun har fundet sig en lejlighed.
    kan min kone overdrage sin halvdel af huset og dermed hendes gæld til mig uden at kreditforeningen skal godkende det?
    Hun har jo ikke en jordisk chance for at afdrage på gælden og hun skal jo også forsørge vores datter.
    jeg mener godt jeg kan betale afdragene selvom jeg kommer til at have et meget stramt budget indtil jeg kan finde et andet arbejde end mit nuværende.
    (Den eneste grund til at jeg ikke har arbejdet 24-7 tidligere var pga konen og vores datter)
    Håber i kan hjælpe

    #211044
    DBSForfatter

    Det skal lige siges min kone er på SU

    #211052
    MichaelForfatter

    Nej, din kone kan ikke uden videre overgive gælden til dig alene. Det skal kreditor godkende.

    #211070
    TobiasAK89Forfatter

    Men der er ikke noget i vejen for at du betaler gaelden. Din x-kone haefter dog stadig for den.

    #211072
    MichaelForfatter

    Dårligt råd af Tobias. Hvis trådstarter blot betaler ydelserne og der intet sker officielt med ejerforhold og hæftelser så vil ex-konen med tiden få oparbejdet en gratis friværdi i et hus hun reelt ikke har noget med at gøre. Der er kun to reelle holdbare muligheder på sigt:

    1) Trådstarter overtager hus og gæld helt og holdent

    eller

    2) Huset sælges og boet gøres op.

    Mulighed #2 giver problemer hvis der ikke er dækning for hele gælden. I såfald vil restgælden normalt ikke blive delt og begge hæfter så for et stort (og dyrt) forbrugslån på resten.

    Men som altid i disse sager så skal der slås en streg i sandet så begge parter ved hvad de har at gøre med fremover.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.