Kan det betale sig at indfri sit SU-lån?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94545
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan se, betaler jeg 1% i rente på mit studielån. Jeg har fået en større sum ud efter at have solgt bolig, og er nu i tvivl om, hvorvidt jeg skal indfri mit su-lån, eller om jeg skal lade det stå, og istedet investere pengene og håbe på at de giver afkast.
    Jeg har brug for at have en sum penge tilgængelig, mens jeg forsøger mig som selvstændig, og jeg skal ikke købe ny bolig her og nu, men gerne indenfor et par år.
    Kan det betale sig at indfri studielån, eller?

    #210926
    testForfatter

    ee du virkelig i tvivl?

    #210928
    AnonymForfatter

    Ja, ellers havde jeg vel ikke postet vel!

    #210930
    MichaelForfatter

    Hvis du skal købe bolig inden for et par år giver det ikke megen mening at spekulere i investeringer. Risikoen er ganske enkelt for høj.

    Gem pengene til boligkøbet så du kan lægge så meget som muligt kontant og måske undgå boliglånet helt alt efter hvor stort beløb vi taler om.

    #210932
    testForfatter

    Undskyld men ud fra det du skriver kan jeg bare ikke forstå hvad du er i tvivl om.

    Du kan nok ikke låne penge til en pct til at starte virksomhed for og du burde da kun få bare lidt foretning i banken. Så derfor kan du da ikke være i tvivl om at du bare ud fra den forudsætning ikke skal tilbagebetale lånet men bruge det som start kapital i din virksomhed.

    Regner du ikke med at din virksomhed kan generer en forentning på din investering på 1 pct? Eller har du ikke rigtigt løstt til ar starte?

    Så ud fra de forsustning du selv stiller op forstår jeg ikke hvorfor eller hvad du er i tvivl om?

    Er dit spørgsmå i virkeligheden om det er em god ide at investere lånet penge risikofyldt?

    Det vil man jo nok normalt fraråde, en egenvirsomhed har altid en hvis risiko.

    Held og lykke med projektet

    #210934
    HalliHalloForfatter

    Rikke, efter min bedste overbevisning kan det ikke betale sig at indfri dit SU-lån, selvom du har fået en større sum penge efter salg af en ejendom.

    #210950
    AnonymForfatter

    Tak for svar. 🙂
    Regnestykket ser således ud: Jeg har fået ca.950.000kr ud af hussalg. Deraf har jeg et kæmpe studielån på ca.250.000kr, som jeg er usikker på om jeg skal indfri, eller vente med. Ud over at starte op som selvstændig, vil jeg inden længe gerne flytte til en lidt større bolig, men min bankrådgiver har rådgivet mig til at droppe tanker om større lejlighed, og istedet indfri studielån. Men det var før jeg kendte renten på studielånet.
    Jeg har snakket med min bankrådgiver om at have ca.300.000 til at starte op som selvstændig med. Jeg har som sådan ingen opstartudgifter, da jeg ikke skal have varelagernes, men vil sælge konsulenthjælp. Pengene skal derfor dække min egen lønning og evt rejseudgifter.
    Endelig har jeg godt 300.000 kr, som jeg forestillede mig at investere, så de kunne stå og trække lidt renter.. Er det for usikkert at gå efter en investering, med den laveste risiko?

    #210982
    HalliHalloForfatter

    Nej, det er ikke usikkert at vælge en investering med lavest mulig risiko, men det mest sikre er at sætte pengene ind i Santander bank til vistnok 1,1% og 1,75 ved opsigelse på 2 år.

    Men beslutningen er helt og holdent din og husk, at man altid skal sprede sine investeringer mest muligt.

    #211004
    sorringForfatter

    Alt andet lige er det billigst ikke at have gæld. Når du betaler renter, dækker staten ca 1/3, men resten af renteudgifter er jo din egen nettoudgift.
    Jeg mener, at din bankrådgiver ser ud til at have et godt blik for, hvad der bedst tjener dig. Som jeg ser det, bør du indfri dit studielån og så sætte de 300.000 kr. til dit erhversprojekt ind på en konto uden binding i f.eks. finansnetbanken og resten (som må være omkring 400.000 kr.) ind på en opsparingskonto i Santander Bank eller en bank med fornuftige vilkår for fastrente-opsparing med lidt højere rente. Husk at undersøge mulighederne for at hæve på fastrentekonti mod dekort. Bemærk, at rentedekort kan modregnes i renteindtægter og dermed virke som fradrag ved opgørelse af kapitalindkomst i det omfang, dekorten ikke overstiger renteindtægten.
    Måske skal du overveje at benytte forskellige banker.
    Du kan undersøge bankers rentevilkår her på mybanker under opsparing.

    #211020
    HalliHalloForfatter

    ¨

    Sorry sorring, men jeg mener ikke Rikke bør indfri sit SU-lån, men i sidste ende er det jo hendes egen beslutning.

    #211272
    fk2001Forfatter

    Med dine planer skal du ikke binde pengene i noget som helst da du næsten ingen renter får. Gem dem på en opsparingskonto, (i flere banker hvis der er over 745.000 kr). Du ved ikke hvor din virksomhed tager dig hen, og deraf behov for køb af bolig.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.