Engangsindbetaling til pension

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94530
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg står og skal betale topskat her når året er omme, og har hørt at nogle anbefaler mig at sætte differencen fra topskatten ind på en kapitalpension samt ratepension…!

    Hvad er folks synspunkt mht dette, og om det evt bredere kan betale sig at nedbringe Realkreditlånet i stedet?

    Er der nogle der kunne hjælpe med et lille regnestykke, hvorpå jeg kan beregne hvor meget jeg ville skulle indbetale til pensionsopsparing så jeg slipper for topskatten..? – der tænker jeg i forhold til am-bidrag osv.

    Topskattegrænsen ligger jo på 449.100kr og min indkomst er i år ca. 500.000kr

    Nogle der kan give nogle input på dette??

    #210638
    AnonymForfatter

    Jeg må lige rette tallet fra 500.000 til 540.000 – tastefejl 😉

    #210640
    thsvForfatter

    Gå ind på din skats hjemmeside og tilret din forskudsopgørelse med den korrekte indkomst, de første 10 måneder fremgår af din seneste lønseddel og så kan du jo bare gange op til 12 måneder, eller selv tillægge løn som de 2 seneste måneder (hvis du har fået lønforhøjelse).

    I praksis vil en ratepension på 50.900 kr stort set eliminere din topskat.
    Du skal dog lige sikre dig at der ikke er en pensionsordning via dit arbejde.

    Kapitalpension er afskaffet og erstattet af alderspension, der er opsparing af beskattede midler.

    I mine øjne kan det ikke betale sig at spare mere end de 50.900 kr op årligt, men hvis din indkomst stiger hurtigere end topskattegrænsen + ratepensiongrænsen + AM-bidrag, så kan du senere overveje livrente-opsparing.

    #210642
    AnonymForfatter

    Hej thsv,

    Jeg skrev i et andet indlæg på denne tråd at jeg havde lavet en tastefejl 😉 beklager

    “Jeg må lige rette tallet fra 500.000 til 540.000 – tastefejl ;)"

    Det jeg lidt har problemer med er,
    – skal man blot tække beløbet 540.000 fra 449.100 = så det er 90.900 som jeg skal overføre til pensionsopsparinger i alt ? (og hvis jeg gør dette så er der jo cirka 50% i fradrag, så vil jeg jo få dette tilbage, og så overstiger jeg alligevel, eller har jeg misforstået det helt ?)
    – og så er det det med om jeg skal trække 8 % i AM-bidrag

    #210644
    HalliHalloForfatter

    Jo, det er helt rigtigt forstået, og du skal slet ikke tænke på AM-bidrag, når det er en privatordning du ønsker at oprette eller indbetale på.

    Du er da vist den eneste i hele Danmark der ikke ved at kapitalpensionen er afskaffet for flere år siden.

    Udover din evt. pensionsordning hos en evt. arbejdsgiver (livrente) kan du hvert år privat indbetale 50.900 kr. på en ratepension og 46.900 på en livrente som engangsindskud med fradrag, og husk nu at livrenten kun kan oprettes i et livsforsikringsselskab. Du kan godt betale mere på en livrente, men så fordeles fradragene over 10 år eller du kan evt. indbetale samme sum over mindst 10 år på en løbende aftalt ordning.

    Sæt dig nu grundigt ind i sagerne og du kan finde alt på nettet eller ved at ringe til de forskellige udbydere, ligesom din bank kan oplyse alt hvad du skal bruge.

    #210670
    Mr.M.Forfatter

    Du skal først trække 8% fra de 540.000, inden du trækker de 449.100 fra.

    Dvs. 540.000 * 0,92 – 449.100 = 47.700.

    Men hvis du har fået pension indbetalt via dit arbejde, så har du brugt max. indbetalingen til rate, og skal derfor ud i noget livrente.

    #210676
    HalliHalloForfatter

    MR.R:

    Velkommen tilbage – har længe ikke set svar fra dig!

    Hvorfor ikke bare henvise til tallene fra lønsedlen, da jeg mener at det giver det helt nøjagtige tal, og det kan han da sikkert sagtens finde ud af ellers står det da sløjt til.

    Enhver lønmodtager betaler da i hvert fald ATP-bidrag om end beløbet ikke er ret stort, omkring 1000 kr. på årsbasis, som der selvsagt også bør tages hensyn til. Om spørgeren har pensionsordning og i givet fald hvilken melder historien ikke noget om.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.