Registrering af dårlige betalere m.v.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87501
    AnonymForfatter

    Jeg kan godt forstå at forskellige firma’er samt privat personer eller deres repræsentanter lader folk som skylder dem penge registrere, jeg kan også godt forstå at man indkalder dem til fodgeretten, det jeg ikke forstår er at man kalder dem i fodgeretten optil flere gange når deres økonomi ikke er ændret, dette kan de forskellige jo undersøge gratis hos skattevæsnet, så hvis en persons situation ikke er ændret drastisk økonomisk, ser jeg ingen grund til at firma’er samt privat personer eller deres repræsentanter som har tilgodehavende bliver ved med at indkalde folk til fodgeretten kun for at opnå en yderligere forringelse af situationen, der må kunne lovgives ordenligt på dette område, således at folk ikke bare får en gæld som kunstigt stiger grundet unødvendige retsmøder, skriv hvad du syntes til mit indlæg, men hold dig til problematikken / politikken, jeg er ikke personlig i min tale måde, jeg syntes derimod at et eller andet må kunne gøres for at hjælpe denne stadig voksene del af vores befolkning, man skal jo også tænke på at det er forbrugere i samfundet, så hvis man løser denne problemstilling kan det jo være at vi får et sundere samfund…

    #109764
    AnonymForfatter

    Kære Anonym,

    Kan du ikke nok verificere din e-mail, jeg kan ikke læse dit indlæg…

    På forhånd tak

    #109780
    AnonymForfatter

    Hej Citemaker.
    Indlæget var tomt, det var derfor du ikke kunne læse det, vi har nu slettet indlægget.

    Selv om en bruger ikke har bekræftet sin email adresse, vil det stadigt være muligt at læse dennes indlæg, over indlæget vil der blot være noteret at email adressen ikke er bekræftet.

    Mvh
    Christian
    Mybanker.dk

    #109786
    AnonymForfatter

    Ok, mange tak for info..

    #109794
    AnonymForfatter

    Nej, ingen private har adgang til andres skatteoplysninger. Men skyldnere har pligt til sandfærdigt at redegøre for deres økonomi overfor fogedretten.
    Hvem tror du i første omgang betaler omkostningerne ved en fogedsag hvis skyldneren ingen penge har?
    Det er ikke af lyst at kreditor rejser fogedsag. Det er enten fordi de håber på at få deres penge eller nogen af dem, eller også er det for at få konstateret at de er tabtgået. Så kan de nemlig tilbageføres igen. I første omgang har kreditor jo både betalt momsen på sine fakturaer og betalt skat af indtægten.
    Nej, det er hverken for sjov eller for at hævne sig at kreditor rejser fogedsag.

    #109800
    AnonymForfatter

    Jeg er ganske klar over at det ikke er for sjov, men i nogle tilfælde slæder kreditor debitor i retten vel vidende ud fra debitors egne oplysninger at debitors økonomiske forhold ikke er ændret, med den nye lov kan kreditor jo lave procentmæssig tilbageholdelse af debitors indtægt gennem fodgeretten, jvf. de nye regler som trædte i kraft 01.01.2007 omkring skyldnere…

    #109812
    AnonymForfatter

    Hvilken ny lov? Den har jeg ikke hørt om. Har du en reference?

    Folk som påtager sig gæld som de ikke tilbagebetaler kan sikkert ikke altid regnes for troværdige når de oplyser at deres økonomiske forhold er uændrede. Fogedretten har mulighed for at spørge fx Skat og iøvrigt har skyldneren pligt til at tale sandt overfor fogedretten (det har man faktisk ikke overfor private kreditorer).

    Og så var der lige pointen med at en fogedretsafgørelse kunne betyde at kreditor kunne tilbageføre regningen så han slap for moms og skat. En af mine venner havde skrevet en større regning til et stort dansk firma som imidlertid nægtede at betale. Den gik i retten, og som min ven sagde, så kunne han ikke undgå at vinde: Enten blev de pålagt at betale, og så fik han jo pengene eller osse endte de med ikke at skulle betale, og så fik han moms og skat retur.

    #109832
    AnonymForfatter

    Ja, lige netop, og så er der jo afskrivnings reglerne, kreditor glemmer at oplyse retten om hvad meget af debitors gæld han har fratrukket sit regnskab i form af fradag i skat, dette beløb som vi alle betaler til via vores skat, bliver ikke fratrukket debitors gæld, d.v.s. at hvis debitor indfrier al gæld står kreditor med et overskud…

    #109838
    AnonymForfatter

    Hvilken ny lov? Den har jeg ikke hørt om. Har du en reference?

    Afskrivningsregler? Den tror jeg lige vi tager igen. CitatMaker vil have at debitor skal have kompensation for den skat kreditor sparer ved at debitor ikke betaler sin gæld.
    Men når gælden således er reduceret og debitor så kan betale, så skal kompensationen tilbageføres??? Det lyder som Ebberød Bank.

    Næh. Situationen er denne. Varen er leveret fordi firmaet og kunden er blevet enige om at det har de begge lyst til. Firmaet skriver en regning på 1000 kr + moms 250 kr, hvilket betyder at firmaets skattepligtige overskud stiger med 1000 kr (og skatten dermed med mindst 280 kr) og firmaets næste momsindbetaling stiger med 250 kr. Da firmaet skrev fakturaen var det tegn på at firmaet havde erhvervet retten til de 1250 kr og dermed også pligten til at betale de 280 + 250 = 530 kr. Firmaet betaler de 530 kr men kunden betaler intet.
    Firmaet har stadig krav på de 1250 fra kunden så det er korrekt at firmaet har betalt 530 i moms og skat. Kunden betaler fortsat ikke. Surt show, men så længe firmaet kan kræve at kunden betaler så er skatte- og momsbetaling korrekte.
    Så kommer fogedretten ind i billedet og siger: “Der er ikke en kinamands chance for at hente de penge hos kunden". Først nu kan firmaet sige: “Jamen det var alligevel ikke en indtægt selvom vi skrev det i vores regnskab, så vi tilbagefører og skatten bliver 280 kr mindre næste gang og momsen 250 kr."

    Hvis det så viser sig at kunden alligevel betaler – ja så bliver det til en indtægt igen, og så står kreditor ganske rigtigt pludseligt med et overskud – selv efter at skat og moms igen er betalt (som han havde satset på fra starten). Fy føj da, profit til kapitalisterne. Det kan vi ikke have! Nationalisér. Stem på Enhedslisten!

    #109868
    AnonymForfatter

    Citatmaker skrev: d.v.s. at hvis debitor indfrier al gæld står kreditor med et overskud…

    undskyld mig, men er det ikke meningen med at drive forretning?

    der er også en faktor der er sværere at beregne kreditors omkostninger ved – nemlig den kapitalbinding kreditor har hos dårlige betalere.

    der er mange der tror at det er en god forretning for banker og andre virksomheder at have dårlige betalere – det er det langt fra… der bruges langt flere personalemæssige og økonomiske ressourcer på administration af dårlige betalere end rykkergebyrer og overtræksrenter nogensinde kan indhente.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.