Omlægning af lån (?)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94456
    AnonymForfatter

    Jeg har brug for et godt råd.

    Min kone og jeg bor på 3. år i en villa, der netop er blevet vurderet til kr. 3.900.000.

    Vi købte den for kr. 3.450.000, og vores belåning ser således ud:

    – Realkredit: 30 årigt 3,5% obligationslån med 10 års afdragsfrihed. Restgælden per d.d. er kr. 2.900.000.
    – Pantebrev: 10 årigt 7,5% fastforrentet. Restgælden per d.d. er kr. 400.000.

    Samlet restgæld er kr. 3.300.000.
    80% af boligens anslåede værdi er ca. kr. 3.100.000

    Finansieringsbehovet således:

    – Realkredit: ca. 3.100.000
    – Boliglån: ca. 200.000

    Vores samlede husstandsindkomst er ca. 100.000 per måned eksl. pension, og denne vil stige jævnt fremover.
    Vores samlede månedlige faste omkostninger er ca. 40.000, og disse vil næppe stige fremover.

    Pga. af sideløbende opsparing, lønstigninger, samt overskuddet fra min kones udlejningsejendom, vil vi årligt kunne afdrage ca. 50-100.000 ekstraordinært på vores lån, hvorfor der er god grund til at antage, at vores boliglån på ca. 200.000 vil kunne indfries inden for 2-4 år.

    Mit spørgsmål er derfor, hvordan I vil råde os til at omlægge lånene? Jeg er klar over, at der nok ikke er så mange muligheder i forhold til boliglånet, så spørgsmålet er nok rettere, om I mener vi bør holde fast i vores nuværende realkreditlån (3,5% 10 års afdragsfrihed) eller om vi bør omlægge dette – og i så fald til hvilken låntype.

    På forhånd mange tak!

    #209662
    HalliHalloForfatter

    Du slynger om dig med tal og data og hvad ved jeg, men har du overhovedet talt med en rådgiver i banken eller kreditforeningen om dine muligheder?

    Når du er så velhavende, så skal du da, efter min opfattelse, vælge Jyske F1 og få en billig boligkredit, så du ikke har noget indestående i banken overhovedet. Det er jeg sikker på at THSV også vil foreslå.

    Det er mit råd, men tag dog en god snak med din bankforbindelse, de sidder og venter på dig……

    Men hvis du hellere vil fortsætte med din faste rente, så gør du bare det, og ingen kan i øvrigt sige hvad der bedst kan betale sig på sigt.

    #209678
    thsvForfatter

    Mon ikke jeres faste omk. vil stige med inflationen fremover?

    Afdrag den sideløbende opsparing på pantebrevet hvis muligt og vivet den ganske høje ydelse på dette kan I vel afdrage resten på maks. 3 år ved at forhøje ydelsen med 75.000 kr om året.

    Er jeres sideløbende opsparing på 200.000 kr eller mere kan I jo nøjes med kun RK-lån, der vil gøre en omlægning billigere og i så fald ville jeg anbefale 2½% med afdrag, omend kursen lige under 97 er lige lav nok.
    Alternativt F3 eller Jyske F1 med afdrag med ideen at omlægge senere til fastforrentet eller få afdrget mere intenst på gælden.
    Lån med afdragsfrihed er i mine øjne blevet for dyre, da man betaler merbidrag på hele det lånte beløb, samtidigt med at kursen ved fastforrentet lån er dårligere.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.