Lån med pantebrev som sikker? Er dog desværre arbejdsløs p.t.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94400
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Jeg er 35 år gammel og desværre ikke lige i beskæftigelse lige her og nu, og står derfor uden fast indtægt.

    Jeg er dog i den situation, at jeg har fuldmagt over et pantebrev på 250.000 kroner i fast ejendom. Jeg regner dog med at være i beskæftigelse igen inden for 6-8 måneder. Jeg er i denne forbindelse skrevet til mit pengeinstitut i håb om jeg kunne få en kassekredit. Men de siger nej for 1) jeg ikke er i beskæftigelse 2) At de siger man kunne stille et pantebrev som sikkerhed, hvis man ejer det, og ikke som jeg blot har fuldmagt over det.

    Vil jeg samme besked hvis jeg kontakter andre banker? Eller hvad tror I ?

    #208886
    AnonymForfatter

    p.s. undskyld hvis jeg spørg dumt. Men har aldrig prøvet at være arbejdsløs for, så det er nyt for mig.

    #208890
    MichaelForfatter

    Nej, du kan ikke stille noget til sikkerhed som du ikke ejer så svaret vil være det samme alle steder

    #208894
    morsdrengForfatter

    Under visse omstændigheder kan man pantsætte en genstand som man ikke ejer. Men det forudsætter, at man selv har modtaget genstanden som sikkerhed for et tilgodehavende man har hos pantsætteren/ genstandens ejer og at viderepantsætningen ikke må ske til sikkerhed for et større beløb, end det man selv har fået det overdraget til sikkerhed for. Ejeren/pantsætteren skal nemlig kunne få sit pant udleveret mod at betale et beløb af samme størrelse som det han selv har stillet det til sikkerhed for. Forekommer alm. PI-praksis sjældent til aldrig.

    Men vi mangler en forklaring på, hvad der skal lægges i, at spørgeren har fået fuldmagt til et pantebrev i fast ejendom? At have fuldmagt betyder, at man kan handle/disponere i fuldmagtsgivers navn og på dennes vegne. Men hvad mener spørgeren her? Opbevarer han pantebrevet på kreditors eller på debitors vegne? eller har han fuldmagt til at sælge det for kreditor?

    Men, bortset fra ovennævnte mere teoretiske eksempel, vil man begå en strafbar handling, hvis man pantsætter eller sælger genstande (f.eks. pantebreve) som man ikke ejer.

    #208916
    testForfatter

    Det er godt ikke det som du spørg om men nettet, aviser og tv flyder over med historier om folk der lige låner lidt til at få en kortvarig arbejdsløshed til at hænge sammen. Nå så det nye arbejde udebliver, er langt væk eller giver mindre i løn er lånet en klods om benet der trækker dig ned.

    Du mener ikke at du har fået underpant vel?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.