Må banken tale om mine penge med andre

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94380
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi var på ferie med familien, og vi havde trukket i minus, i vores konto.
    det banken så gjorde var at ringe til en af mine venner og fortalt dem at vores konto stod i minus.
    må bank manden gerne tale om min økonomi med andre`?

    Tak for jeres svar 🙂

    #208610
    morsdrengForfatter

    Nej!

    Pengeinstitutter må ikke uberettiget oplyse andre om deres kunders fortrolige forhold. Dette fremgår både af en mangeårig og fastetableret praksis samt af lovreglerne på området.

    Reglerne fremgår af Lov om Finansiel virksomhed, kapitel 9.

    Overtrædelse kan straffes med bøde og op til 4 mdrs. fængsel.

    #208612
    testForfatter

    Har brmeldt ven kautioneret for dig?

    #208624
    MichaelForfatter

    Lyder som en opdigtet historie. Hvad skulle være bankens interesse i at ringe til “en ven" og hvordan ved banken i øvrigt hvem der er denne kundes venner??

    Noget bliver helt sikkert udeladt af historien hér.

    #208628
    AnonymForfatter

    det var via min ven, jeg skiftede over til denne bank..

    #208630
    testForfatter

    Hvad betyder at det er via din ven? Står han inde for din gæld?

    #208632
    AnonymForfatter

    nej.. han var med mig, da jeg snakkede med bank manden, om at skifte bank..

    #208640
    testForfatter

    Hvilket også i sig selv er meget usædvanligt. Banken har i så fald haft en ide om at bemeldt person har indsigt i dine penge sager og er din fortrolige. Måske er han blevet præsenteret som din rådgiver?

    Når du nu i forvejen har valgt at bringe din ven ind i dine økonomisk forhold er der så et reelt problem i det her?

    Som Michael nævner tror jeg ikke alt er kommet frem.

    Måske har du under mødet givet udtryk for at de ven er din økonomiske rådgiver eller sågar underskrevet noget om det?

    Har ham f.eks. Fuldmagt til din konto?

    Hvis du fremadrettet ikke vil ha det til at ske igen vil jeg anbefale at du tager en snak med banken for at være sikker på at han ikke er kautionist, står som rådgiver, har fuldmagt eller på anden måde er blandet ind i dit forhold til banken.

    Det virker for mig som utroligt at banken skulle bryde fortroligheds forholdet uden en grund så mon ikke banken rent faktisk har handlet inde for lovensrammer.

    Alternativ må du jo skifte bank uden at ha ham med til mødet.

    #208664
    HammerenForfatter

    Bestil en af de goe advokater – gerne en ude fra de berygtede advokatkontorer.
    Lav et søgsmål mod banken. Hvis ikke du lige vinder i byretten eller landsretten, så forsøg at få sagen for i højesteret.
    Denne sag har jo principiel karakter.

    Hvad er problemet – lukkede de din konto fordi din tolk ikke ville sige go for dig?

    #208792
    morsdrengForfatter

    Hammeren – Hvorfor skulle spørger anlægge sag mod banken ved både by-, lands- og højesteret når bankens overtrædelse af tavshedspligten er pålagt bøde eller fængselsstraf? Vil du selv anlægge sag mod den der har lavet indbrud i dit hus? Nej, du vil da indgive en politianmeldelse og i den aktuelle sag, vil man indbringe den for Finanstilsynet.

    Hvad angår bankens overtrædelse af tavshedspligten, er dette strafbart hvis det sker uberettiget. Der er under INGEN omstændigheder berettiget at videregive fortrolige oplysninger til en person som banken tror, eller har en ide om, er kundens fortrolige eller rådgiver. Om det er berettiget at videregive oplysninger til en person der har fuldmagt til kundens konto, må afhænge af fuldmagtens indhold. Men hvis der er overtræk på en kundes konto, sendes rykkere til kunden selv, og IKKE til den der har fuldmagt til kundens konto eller har været tilstede under forskellige kundesamtaler i banken. ER der tale om en kautionist, vil man ALTID rykke skyldner først og derefter kautionisten.

    Jeg har for nyligt haft anledning til at undersøge praksis på området, og kan som eksempel oplyse, at en bank IKKE må oplyse en ejendomsmægler om, at man har givet afslag på at finansiere et køberemnes køb af et hus via den pågældende mægler.

    Det er naivt at tro, at en bank ikke kan finde på at overtræde sin tavshedspligt. Tænk blot på, hvor mange regler – både de lovsmæssige og vedrørende god skik – som bankerne har overtrådt i forbindelse med finanskrisen? Jeg har selv som rådgiver været ude for, at en filialdirektør i en landsdækkende bank uberettiget videregav fortrolige oplysninger til den ejendomsmægler som banken samarbejdede med.

    Så jeg vil absolut IKKE afvise indlægget som værende uden hold i virkeligheden – tværtimod.

    #208860
    testForfatter

    Morsdreng som sagt tror jeg ikke alt er kommet frem i den her sag og mene stadig at en snak med banken er et godt sted at starte.

    Men man kan jo også starte med en politi anmeldelse, men tror i øvrigt hammerne forsøger at være morsom.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.