gældsreduktion?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • VinelskerenForfatter
    Indlæg
  • #94365
    VinelskerenForfatter

    Hej, hurtige råd søges ! jeg har i dag ca. 700000 stående i opsparing og skylder 1,1 mio fordelt på Flex og 4% LÅN (700.000 OG 400.000) Ingen øvrige gæld. Har en friværdi i huset på vel 2,5 mio. Jeg betaler mere end 100.000 ind på pension hvert år gennem mit firma. Vi er henholdsvis 45 og 42 år med 3 mindre børn. De 700000 står lidt spredt ud på værdipapirer (200.000) og 300.000 til den kolossale rente á 2%. Resten får jeg ikke noget for……..Jeg skal nok købe bil indenfor 2 år og den nuværende er betalt og har vel en værdi på 175.000 nu. Ellers står vi ikke overfor kæmpe udgifter som sådan udover ferier og en konfirmation om 2 år, der i øvrigt holdes hjemme for max 25 gæster……..Burde jeg bare lave en stor ekstra ordinær indbetaling på mit 4% lån og hvad så med den resterende gæld i givet fald? Som vores økonomi er nu sparer vi i hvert fald 10.000 op om måneden – nok også mere…….

    #208376
    AnonymForfatter

    Jeg tænker at hvis du VIL indfri gæld, er 4% lånet der du skal gøre det..

    Men omvendt er der jo ret stor mulighed for at du kan få mere end 4% ved handel med værdipapirer. Så det afhænger vel lidt af, hvor stor risiko du vil løbe.

    Jeg ville personligt rejse jorden rundt, hvis jeg havde 700.000,- stående.. 🙂

    Mvh Marco

    #208378
    VinelskerenForfatter

    Tak Marcoco 🙂 Jeg er ikke til stor risiko – men har jo omvendt 200.000 stående i værdipapirer i dag, som forventeligt / forhåbentlig giver omkring 5% i rente……..Det med rejserne – ja, det fylder også lidt 🙂 Hader januar og februar herhjemme – så afsted skal vi ligesom vi også vil sydpå 14 dage næste sommer 🙂 Men alligevel kommer jeg i tvivl, om jeg skal fortsætte sådan? Har overvejet privatøkonomisk rådgivning (har ikke den store fidus til banker…), men det er da godt nok pebret må jeg sige….

    #208382
    thsvForfatter

    For at skære det ud i pap!
    Du har lånt 400K til 4% plus adm.bidrag?
    Og har 200K stående til 2% og yderligere 200K til 0%?!
    Lånet koster altså 18-19K om året afhængigt af bidragssats, mens du modtager 4K i rente.

    Ingen tvivl om at de 400k skal indfris, da forrentningen er klart bedre ved at indfri lånet.
    Opsparing til den nye bil kan vel ske af de månedlige overskud og man kan altså godt beholde sim længere tid nu om dage, det er ingen skam at køre i en syv år gammel bil, blot den er vedligeholdt.
    Ligeledes er der jo 100K ekstra på opsparingen til 2%, så opsparingen vil udgøre 100K + 24*10K + 2*10K (sparet nettorente ved at indfri) = 360K + værdi af den gamle bil, det burde være rigeligt til en ny bil.

    #208388
    VinelskerenForfatter

    For at skære det ud i pap!
    Du har lånt 400K til 4% plus adm.bidrag? Nej 700 K til 4% (totalkredit)
    Og har 200K stående til 2% og yderligere 200K til 0%?! korrekt
    Lånet koster altså 18-19K om året afhængigt af bidragssats, mens du modtager 4K i rente.

    Ingen tvivl om at de 400k skal indfris, da forrentningen er klart bedre ved at indfri lånet.
    Opsparing til den nye bil kan vel ske af de månedlige overskud og man kan altså godt beholde sim længere tid nu om dage, det er ingen skam at køre i en syv år gammel bil, blot den er vedligeholdt.
    Ligeledes er der jo 100K ekstra på opsparingen til 2%, så opsparingen vil udgøre 100K + 24*10K + 2*10K (sparet nettorente ved at indfri) = 360K + værdi af den gamle bil, det burde være rigeligt til en ny bil. Du har ret i dine udregninger – bortset fra, at jeg kører min. 35.000 km/året – og der bliver det lidt dyrt at have en bil i 7 år med afskrivning og ikke mindst service.

    Ændrer mine svar på din opfattelse?

    #208390
    AnonymForfatter

    Altså der er mange måder at gøre dette på…

    Hvis du indfrier gælden på 700.000 nu, kan du på to år spare 240.000 op. (10.000 x 24 måneder)

    Du kan også omlægge hele gælden (1.1 mill) til F1 med afdrag. Belåningsgraden vil være ret lav, så du slipper for høje bidragssatser. Du har så fortsat 700.000 stående som “sikkerhed". Stiger renten, kan du indfri en stor del af gælden. Renten på dine 700.000 ved et års binding, vil være højere end udlånsrenten på dit F1.. 🙂

    #208392
    MichaelForfatter

    Hvorfor skulle det være dyrere at have bil i 7 år med et kørselsbehov på 35.000 km årligt i forhold til at skifte den ud hver 3.-4. år?? Det er jo tværtimod de første år hvor afskrivningen er størst. Den forventede øgede serviceomkostning ved en ældre bil kan i langt de fleste tilfælde slet ikke opveje det massive værditab der er ved en ny bil.

    Ellers enig med de øvrige: Det er temmelig fjollet at have store summer stående til ingen eller lav forrentning når der er et 4%-lån der kan afdrages på.

    #208396
    VinelskerenForfatter

    Enig, men dyrt at lægge lån om ikke?

    #208400
    thsvForfatter

    Rodet måde at sætte det op på i startindlægget:
    “skylder 1,1 mio fordelt på Flex og 4% LÅN (700.000 OG 400.000)"
    Kan jeg altså kun læse som 700K i flex og 400K i 4% lån.
    Svært at vejlede ordentligt, når du selv roder tingene sådan sammen.
    Jeg ville afdrage 500K på 4% og skabe en opsparing udfra det der spares. Du sparer altså yderligere mindst 2.500 kr årligt i renter ved at afdrage yderligere på 4% lånet.
    Muligvis er det også en fordel at få de sidste 200.000 kr afdraget, hvis afkastet på værdipapirne er lavere end 5% årligt.
    Jeg ville stadigvæk beholde bilen længere, sæt det op i et regneark og regn på afskrivelsen og serviceudgifterne.
    En mulighed kunne være at lægge belåningen om til et F1-lån og placere opsparingen til 1,5% eller hvad der nu kan opnås ved 1-års binding. Jyske F1 tilbyder jo gratis omlægning for tiden, så skal der kun betales for indfrielse og tinglysningsafgift på 1.660 kr.

    #208406
    HammerenForfatter

    Forholdsvis enig med thsv…
    Mht. bil og hvornår sådan noget skal skiftes er vist det samme som at diskutere religion…
    Hvis bilen er 175.000 er der mange goe år tilbage i den…
    Jeg selv kan bedst li at beholde bilerne så længe som muligt… Indtil de begynder at koste for mange ærgelser.

    Mht. lån – så mener jeg bare du skal få 4% lånet væk – no matter What…
    Ligegyldigt om dine aktier HAR givet flot afkast. Ingen kender fremtiden…

    (Og hvis ikke du havde optaget lånet – ville det så være smart at optage et 4% lån, for at spille på aktier.)..
    Nej… – du er jo ikke til risiko, skriver du
    Derfor – få det lån afviklet…..

    #208420
    VinelskerenForfatter

    Hej alle – og tak for jeres gode råd. Beklager den lidt forvirrende opstilling – det gik vist lige stærkt nok.:-)

    Jeg har besluttet mig for at følge jeres råd og søge hurtigst mulige afvikling af 4% lånet – derfor foretager jeg også nu en ekstraordinær indbetaling.

    Kedeligt / fornuftigt – ja måske, men jeg har aldrig haft det godt med gæld 🙂

    Fortsat god sommer derude.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.