Hjemtagelse af boliglån før tid

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87488
    AnonymForfatter

    Jeg står som førstegangs køber af et byggeprojkt.

    Jeg har dog taget lånet hjem før tid pga. udsigter til en højere rente.

    Jeg har i samråd med min bankrådgiver gennemgået fordele/ulemper.

    Det var indelysende at jeg allerede ville begynde med afdrag. Men min bankrådgiver sagde jeg ville have pengene til at stå på en konto og ville derfor have disse rente indtægter som kan trækkes fra afdrags udgifter.

    Men efter at have taget lånet hjem fik jeg et brev om at banken havde hævet en garantiprovision.

    Jeg ringede herefter til min bankrådgiver for at hører hvad dette var. Jeg fik at vide det var noget han skulle undersøge.

    Da der var tale om et større beløb. begyndte jeg at kikke mine papirer igennem for at se om jeg havde overset noget.

    Jeg finder oversigten over udgifter fra min bank og kikker den igennem. På papiret er der listet diverse udgifter ved lån hjemtagelse. Jeg kan så se der er en sektioner omkring garantiprovision. I denne sektion står der satsen er 1.625% p.a. og antal dage.
    Men ud for denne sektion i udgiftsoversigten står der 0.00 kr.

    Mit spørgsmål er :
    Kan en bankrådgiver virkelig undlade at vide/informere omkring sådan en provisionssats og på samme tid på udgiftsoversigt skrive 0.00 kr ??

    Og hvad kan man gøre i sådan en situration ??

    #109886
    AnonymForfatter

    Altså, jeg tænker lidt, hvis det var ig der skulle købe et byggeprojekt.

    At hvis jeg har hjemtaget et lån, i den størrelses orden, at banken nok skulle have en form for betaling for at sørge for at lånet kun bliver brugt til selve byggeriet.

    Der er vel en del admiistration, men betalinger af regninger o.l. banken indestår jo også for at du færdiggøre dit byggeprojekt, overfor kreditforeningen.

    Jeg synes det er naturlig at der tages provision for indeståelsen.

    #109888
    BluntZForfatter

    Jeg mener det er dårlig rådgivning. Skulle banken tage en provision, må og SKAL de også oplyse dig derom.

    #109892
    AnonymForfatter

    Nogle (store) banker ofte tager urimlige gebyrer, og ikke kun i forbindelse med større lån. Af denne grund foretrækker jeg internetbanker som Scandia-, eller Basisbank, som generelt har en mere gennemsigtig prispolitik, samt giver bedre ind- og udlånsrenter.

    Hvis du skal beholde penge i en længere periode, kunne det måske betale sig at investere i obligationer …

    Af ren nysgerrighed: hvor stor en indlånsrente har du fået fra din bank?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.