Sparekassen Himmerland / Dexia obl.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87486
    AnonymForfatter

    Hej!
    Er der nogen som har kendskab til en oblikation som hedder Dexia Dannevirke Hypotehkenbank? Det er en investering som Sparekassen Himmerland har udbudt med ca. 9% i rente det første år, og derefter en mindre reguleret rente de øvrige år. Renten er nu ekstrem lav og ligeså er kursen (ca. 77). Det undrer mig med den sammenhæng, plejer rente og kurs ikke på obligationer at “trække" i hver sin retning?

    John

    #109494
    AnonymForfatter

    Kender ikke papiret men Forstædernes Bank kalder det en ‘Garantiobligation’ – det ord bruges normalt om en obligation der kommer til udbetaling med et højt beløb hvis xxxx går godt hvis det går dårligt, så er der et sikkerhedsnet under så tabet ikke bliver stort. Det siger sig selv at risiko for (lille) tab må være større end chancen for (evt. stort) overskud.

    Hvad det er for en rente der udbetales fra obligationen kender jeg som sagt ikke. Den er sikkert fastsat i obligationens konstruktion. Men det er ikke den sammenhæng du har hørt om, men derimod følgende (jeg giver et eksempel for at gøre det nemmere at forstå):

    Hvis det GENERELLE renteniveau er fx 5%, så vil en 5%-obligation (idet vi ser bort fra udtrækning/udløb) cirka koste kurs 100 – for så får du nemlig 5 kroner (5%) ud af hver 100 kr du investerer.
    Stiger det generelle kursniveau til 10%, så vil kursen være 50 – for så får du nemlig 5 kr (10%) ud af hver 50 kr du investerer. Altså når det generelle renteniveau stiger, så falder kurserne.

    Men stadig vil en lavtforrentet 1% obligation være billig. Du er nemlig ikke villig til at betale ret meget for den hvis du skal have de 5% eller 10% i rente af din investering som du kan få andre steder.

    #110454
    AnonymForfatter

    Jeg ved kun, at jeg bad Forstæderne om at give mig en ‘stensikker’ investering, idet jeg skulle investere andelshaver kapital i et andelsselskab.
    i perioden 1.1.2005 til 1.1.2007 er det lukkedes at TABE 35% af værdien. Ganske flot i et marked som det vi har oplevet.

    Nogen gange har man lyst til at anlægge sag. Under ligt det ikke har været mere fremme i pressen…

    Men garantien står ved magt. ..Så jeg skal bare vente 8 år mere, så får jeg pengene tilbage… dog uden renter…

    Så øh. Indtil videre har det ikke været en god forretning vil jeg bare sige…

    #110462
    AnonymForfatter

    Jo da, en udemærket forretning. Hvorfor tror du ellers banken så gerne vil sælge dem.

    Ja, altså: forretning for banken

    #110482
    AnonymForfatter

    PS:
    fandt for øvrigt en ældre artikel fra børsen på nettet.
    Man får trods alt en minimum forentning…

    #122038
    AnonymForfatter

    Der har tidligere været skrevet en del om Dannevirke obligationen her på siden, jeg vil gerne i kontakt med nogle, som har dårlige erfaringer med denne obligation. Mine erfaringer er med Forstædernes Bank.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.