At legitimere sig…

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94327
    AnonymForfatter

    Vi kigger på en ny bank. I den forbindelse er vi blevet bedt om “at legitimere os" hos Nordea. Dette gøres ved at man skal download’e en app på telefonen, hvorefter man skal afgive div. oplysninger via mobilen.

    Når man ved hvor lidt sikkerhed der er på div mobiler, er jeg temmelig skeptisk.
    Det gør det heller ikke bedre at GooglePlay oplyser mig via indgangen til “Nordea – Bliv kunde online", at den kender min telefon og siger at denne app er kompatibel med den. Nordea-appen viser mig det ved at jeg har logget ind via min Google konto.

    Jeg har ikke tænkt mig at downloade appen og Nordea går således glip af mig som kunde.

    1) Hvor lemfældig har man lov til at være, når man vil oprette nye kunder i butikken??
    2) Er det virkelig rigtigt at man ikke kan få et tilbud om en bankforbindelse uden at man “legitimerer sig"?
    3) Når jeg har legitimeret mig – Er jeg så kunde i banken uden at vide det??
    4) Vil Nordea gemme oplysninger om mig hvis jeg siger nej til deres tilbud??

    #207818
    AnonymForfatter

    Var i Nordea idag. Ville gerne finde ud af om jeg kunne blive kunde. Men her fik jeg at vide, at man først skulle blive kunde for at fp et tilbud. Vi skal således først blive kunde i banken, før vi finder ud af OM vi har lyst til at være kunde i banken. Kan det være rigtigt???
    Man skulle gå ind på denne side og give en hulens masse oplysninger:
    http://www.nordea.dk/Privat/Ny+kunde/Bliv+kunde+-+Privat/36342.html?WT.SEG_1=6478&lnkID=editorial-spot_2lo_bliv-kunde-naar-det-passer-dig

    Spm.: Foregår det således i alle banker???

    Er det rigtigt at en bank skal have Billede af mit ansigt plus en masse infor FØR jeg kan få et TILBUD fra banken??????

    Hos blikkenslageren kræves der ikke sådan noget. Og vi er bare ude efter et uforpligtnde tilbud.

    Foregår det sådan i alle banker??

    #207820
    Mr RForfatter

    Banken er ikke forpligtiget til at legitimere dig før de kan give et tilbud.

    Hvis du har lån eller kreditter, de skal give tilbud på, er det være nok med dine økonomiske oplysninger.

    De er dog forpligtiget til at legitimere dig før de kan oprette konti og lån.

    #207822
    BangeeForfatter

    Alle banker kræver legitimation ved alle nye kundehenvendelser uanset om man “bare!" vil have et tilbud

    Det vil derfor kræve det indleveret i forbindelse med andre økonomiske oplysninger

    se f.eks

    https://www.al-bank.dk/default.asp?id=2541

    #207824
    BangeeForfatter
    #207826
    Mr RForfatter

    Det er ikke rigtigt. Du kan sagtens få tilbud uden legitimation.

    #207828
    BangeeForfatter

    99 ud af 100 banker beder om legitimation i forbindelse med indhentning af økonomiske oplysninger og begynder ikke at regne på noget inden alt materiale er modtager.

    Det er korrekt at du via mybanker skift bank service får et tilbud, men dette er jo ikke et bindende tilbud der forpligter banken.

    #207830
    Mr RForfatter

    Ja det gør de fordi det er praktisk at spørge om det hele på en gang, men det er ikke et krav.

    #207836
    testForfatter

    Nu er det vist ca 2-3 år siden jeg skifte til danske bank som primær bank så jeg er ikke helt op to date, men har hverken oplevet krav til legimation eller ap indtastningen før tilbud. Heller ikke fra Nordea

    1) mener at bankens håndtering af dine data må være omfattet af diverse paragraffer der princippet burde sikre dig mod misbrug.
    2) i sidste ende er det vel den enkelte Banks krav der regulere dette. Mener ikke der findes lovgivning der dækker her.
    3) nej det vel kræve at du i processen svar ja til at blive det, typisk ved en underskrift evt elektronisk
    4) måske hvis en sådan opbevaring er inden for lovens rammer. Måske er det også smart hvis du ringer igen ugen efter.

    #207840
    AnonymForfatter

    Jeg kan forstå at man beder om legimitation. Men at legitimere sig er ikke ensbetydende med at man behøves at blive kunde i butikken.
    Det er princippet og premisserne jeg sætter spørgsmålstegn ved.
    Hvis man først er kunde så er det vel sådan, at banken eksempelvis skal gemme dine data i 5 år osv. hvorfor hulens skal jeg logge mine data i 5 år et sted jeg ikke ønsker at opbevare mine data?
    Og hvad skal man med billedId?

    #207842
    testForfatter

    Ja jeg ville nok heller ikke vælge Nordea , så prøv at tal med nogle andre. Synes altid jeg er blevet behandlet godt og professionelt af danske bank

    #207862
    morsdrengForfatter

    Kære Amagerpige. Dine oplysninger om legitimering via nettet relaterer sig klart til den situation, hvor du via nettet opretter dig som kunde i Nordea. I denne situation har banken pligt til at sikre sig din legitimation jfr. Hvidvaskningsloven, hvis formål er “at begrænse mulighederne for misbrug af det finansielle system til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme samt lette politiets efterforskning af kriminalitet, herunder terrorisme."

    Pligten til at se legitimation opstår, når kundeforholdet etableres og/eller banken udfører en opgave for kunden. Og den situation opstår, når du via nettet opretter dig som kunde i Nordea.

    Af hvidvaskningsvejledningen på 131 sider fremgår, at der eks. IKKE opstår et kundeforhold mellem sælger af et hus og en ejendomsmægler blot fordi denne foretager en gratis vurdering af huset med henblik på evt. senere salg. Først når formidlingsaftalen indgås bliver sælger kunde hos mægler, der dermed har pligt til at sikre sig legitimation for sælger. Det samme må gælde, hvis en bank afgiver pristilbud overfor en evt. kommende kunde.

    Så Nordea har IKKE pligt til at se din legitimation inden man giver dig et tilbud og oplysningen om, at du skal være kunde inden man kan give dig et pristilbud, må enten være en fejl fra den pågældende medarbejders side eller udtryk for en uklog forretningsmæssig praksis fra Nordea´s side.

    Hvis du gider, kan du skrive til bankens klageansvarlige og få svar på, om det virkeligt kan være rigtigt, at banken ikke giver pristilbud til ikke kunder, men i stedet kræver at de bliver kunder – med deraf følgende legitimations procedure – inden et tilbud kan gives.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.