Investering i ETFere for frie midler

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Den interesseredeForfatter
    Indlæg
  • #94302
    Den interesseredeForfatter

    Investering i ETFere for FRIE midler.

    Nogle fakta og et spørgsmål til sidst:

    Som bekendt er det fint at investere i ETF’er med obligationer for frie midler, medens det er IKKE (af skattemæssige årsager) er en god ide at investere i ETFere med aktier for frie midler.

    Hvis man holder sig til ETF’er med obligationer, vil skattesatsen være den samme uanset om man bruger ETF’er eller danske fonde med obligationer, men der er forskel på, hvornår skatten afregnes.

    Hvis man køber ETFere for frie midler, behøver de IKKE at være UCITS godkendt (men husk, at køber du ETFere i aktier for pensionsmidler, så SKAL ETFerne være UCITS godkendte!).

    Valutaen og børs er uvæsentlige i sig selv, men ETF’ens domicil (land) skulle efter sigende være afgørende skattemæssigt set.

    Mit spørgsmål er derfor:
    Er der nogle der ved, hvilke domicillande der er attraktive at investere i, givet man investerer i ETFere for FRIE midler, og er der nogle der ved hvilke domicillande man skal holde sig fra (givet man investerer i ETFere for FRIE midler)?

    #207382
    HalliHalloForfatter

    Se her, det var ikke jhelt forkert det jeg lige skrev i den anden tråd om at du ofte stiller det samme spørgsmål i flere tråde samtidigt. Her er beviset!

    #207392
    Den interesseredeForfatter

    Hvis der er nogle der konkret kan besvare spørgsmålet ovenfor, altså:

    Er der nogle der ved, hvilke domicillande der er attraktive at investere i, givet man investerer i ETFere for FRIE midler, og er der nogle der ved hvilke domicillande man skal holde sig fra (givet man investerer i ETFere for FRIE midler)?

    vil jeg være taknemmelig.

    #207552
    Den interesseredeForfatter

    På Kim Valentins hjemmeside (finanshus.dk) er nedenstående netop offentliggjort:

    Billigere ETF-fonde

    ETF-fonde. I sidste uge lancerede Nordnet en gratis Superfond, i denne uge meddeler Blackrock, at de introducerer deres billige ETF-fonde Ishares Core i Danmark.

    Blackrock tilbyder indeksregulerede fonde med meget lave omkostninger – helt ned til 0,07 %. Til sammenligning udbyder Danske Bank fonde med omkostninger på 2 %. Blackrocks ETF-fonde er meget store og består af en lang række udenlandske aktier. Det giver dem både meget lav risiko og lave omkostninger.

    ETF eller Exchange Traded Funds er investeringsfonde, der handles på udenlandske børser. Du skal derfor være opmærksom på, at ETF’er i frie midler beskattes meget hårdt, fordi der er tale om udenlandske papirer. De er derfor kun relevante for pensions- eller virksomhedsmidler.

    #207554
    Mikey 68Forfatter

    Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om det på det danske ishares site og artiklen på finanshus.dk henviser ikke til noget heller.

    Har du fundet noget mere konkret omkring de ETF-fonde?

    #207558
    Den interesseredeForfatter

    Kære Morten,

    Jeg har også ledt, men desværre endnu ikke fundet noget brugbart. Måske man enten skal ringe til Kim Valentins firma i Hillerød eller simpelthen til Blackrock. Sidstnævnte har jo en dansk afdeling.

    Opsporer jeg noget nyt og brugbart, skal jeg nok viderebringe det.

    Hvis nogen sidder inde med konkret viden, så giv endelig Jeres besyv med, tak.

    #207572
    HalliHalloForfatter

    Vil det med andre ord sige at jeg skal flytte væk fra Danske Bank, når jeg der betaler 2% i gebyrer for mine ETF`er, når Blackrock kan gøre det for bare 0,07%?

    Er I så sikre på, at jeg ikke får et bedre afkast i Danske Bank? Eller er det det samme, for så er der jo ikke noget at betænke sig på.

    Mange tak for oplysningen.

    PS: Kim Valentin træffes jo nok bedst på borgmesterkontoret i Gribskov Kommune, hvis I skal have fat i ham.

    #207584
    Den interesseredeForfatter

    Det må du selv bestemme. Jeg ved godt hvad jeg selv vil.

    #207590
    LeocatForfatter

    Den interesserede,

    Tyskland tilbageholder 21% i udbytteskat. For meget betalt udbytteskat kan man søge om at få tilbage ved at betale gebyr til banken som søger på ens vegne.

    #207592
    Den interesseredeForfatter

    Kære Leocat,

    Tak for oplysningerne.
    Hvor stort er gebyret til banken ca.?
    Hvilken bank yder denne service?
    Hvilke()n ETFere har du fået penge tilbage fra?

    Hvis du finder spørgsmålene for personlige, skal du naturligvis ikke svare, men det er jo altid rart med konkrete oplysninger.

    På forhånd tak.

    #207600
    LeocatForfatter

    Den interesserede,

    Det koster 500 kr. Pr. Fondskode pr. gang i de banker jeg har undersøgt f.eks. Danske Bank etc og tager mange måneder. De fleste banker vil jeg mene yde denne service. Hvorfor ikke undgå al det bevær og bare købe fra England, Usa, Holland etc.?

    Jeg har ingen fra Tyskland med havde noget en gang for mange år siden. Man skal op i de store summer før omkostningen betaler sig.

    #207940
    Mikey 68Forfatter

    Så kom der lidt om de Blackrock/Ishare core ETF’er – det ser fornuftigt ud 🙂
    dk.ishares.com/publish/repository/campaigns/ishares-core-series/pdf/ishares-core-series-range-overview-pe-pc.pdf

    #208018
    Mikey 68Forfatter

    Jeg spurgte Nordnet support om de har planer om at tilbyde iShares Core serie snart… og svaret var:
    “Det er det helt sikkert – jeg har netop fået vores backoffice til at se på muligheden for, at lægge dem tilgængelige på vores platform så snart som muligt."

    Så mon ikke vi snart kan handle dem der 🙂

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.