RKI – Hvor starter jeg? – vil rette op på mine fejl

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94299
    AnonymForfatter

    Ark ja dum og smart i en fart beskriver vidst meget godt hvad min mand og jeg har været i vores unge 20ér

    Vi har står i RKI og har gæld mange steder – ca 20-25 steder alt mini lån div. steder inkassosager på telefoner tv osv osv.

    Handlinger der er begået med hovedet under armen, og nu skal det være nok..

    ER der nogen herinde der har stået i nogle lign situationer som kan give mig et godt råd hvor jeg starter?

    Min tanke var at starte med at skrive ud til de forskellige – få en opgørelse over beløbet størrelse og indgå en betalings aftale.

    MEN

    Hvad er bedst?

    betale så lidt af som muligt på alle på nær en også få den skudt af, også forsætte med den næste?
    eller betale lidt på dem alle? kan man forhandle med dem? måske aftale at der ikke kommer flere renter på og sætte x antal måneder på?

    vil skyde på den samlede gæld er på 150.000-200.000 vi har ca. 5000-6000 om måneden at betale af med

    Målet er at få det hele ud af verden så hurtigst som muligt.

    Ønsket var hvis man kunne få samlet det hele et sted – det hele er så uoverskueligt og har et brændende ønske om at få styr på økonomien det tager hårdt på en og det hårdt at have sådan en “sort sky" hængende over sig som ingen kender til

    Dumme kommentar har jeg ikke brug for – men forslag til hvordan jeg kommer i gang og griber det an modtages med den største taknemlighed

    #207314
    MichaelForfatter

    Hvis I har 5-6000 kr/md så er det jo sådan set “bare" at genoptage betalingerne til alle kreditorerne? Kontakt dem én efter én og informér dem om at I ønsker at afdrage nu.

    #207318
    HasselForfatter

    Hej Mille_mus.

    Det første I skal gøre, er selvfølgelig at “stoppe blødningen" – at få styr på budgettet og ikke optage mere gæld. Dernæst handler det om at få styr på alle jeres kreditorer, og prioritere afviklingen.

    Rent psykologisk virker det bedst for mange, hvis man bruger det der på engelsk kaldes en “debt snowball", hvor man betaler sin gæld af med en form for sneboldmetode.

    Start med at skrive al jeres gæld ned og sorter listen efter restgæld, med den lavest restgæld først. Betal så det minimumsbeløbet på alle andre kreditorer end netop det lån med den laveste restgæld. Find alle de ekstra penge I kan, og smid dem efter det mindste lån.

    Når det lån er betalt, tager I beløbet I sparer – og kaster mod det næstmindste lån. Når det er betalt, tages hele beløbet I sparede fra det første og andet lån – og smider efter det tredje lån.

    Det er matematisk ikke nødvendigvis den bedste løsning, da det ikke tager højde for rentesatsen. Men det er psykologisk rigtigt vigtigt at få nogle “sejre" og føle, at man kommer videre. Det lyder på dig som om, at I trænger til nogle succesoplevelser. (Den matematisk bedste er naturligvis at sortere efter ÅOP, og betale det dyreste lån først. Men det giver ikke på samme måde de hurtige succesoplevelser)

    Hvis du har mod på at læse engelske bøger, kan jeg anbefale at gå ind på bibliotek.dk (eller Saxo hvis du vil købe) og finde Dave Ramseys bog “Total Money Makeover". Samtidig skal I sørge for at få fuld kontrol over hver en krone i jeres dagligdag, så I hurtigst muligt kan komme gælden til livs. Hver krone sparet kan bruges til gældsafvikling – så I endnu hurtigere kan få friheden tilbage. Personligt bruger jeg et program, der hedder YNAB til at styre hele familiens privatøkonomi. Det er meget anderledes end bankernes budgetskemaer og kræver lidt tilvænning – men det kan forandre hele måden du opfatter dine penge på.

    #207320
    AnonymForfatter

    Jeg har et forslag, som måske kunne være en mulighed.. Måske har i noget familie der havde noget friværdig i en bolig som var villig til at hjælpe jer. På den måde kunne i komme af med klat-gælden en gang for alle, til en meget meget lav rente.

    Ellers er det bedste selvfølgelig at afbetale den dyreste gæld først, altså den med højest ÅOP. Men ja få et samlet overblik og find ud af hvor meget i skylder, og lav et grundigt gennemarbejdet budget og regn ud hvor meget i har råd til at betale af hver måned.

    #207336
    HalliHalloForfatter

    Hej Milli_Mus,

    som du selv nævner, så kan det godt betale sig at kontakte hver enkelt kreditor i håb om en fordelagtig aftale.

    Det kan tænkes, at de vil stoppe rentetilskrivninge eller evt. nedsætte rentesatsen.

    Det er et forsøg værd, men det undrer mig at I kun skylder 150.000 – 200.000 kr. væk, men til hele
    20-25 kreditorer, og når rykkergebyrer og incassoomkostninger er trukket fra, så har I måske kun lånt det halve. Måske du kan kaste lidt lys over hvordan dette hænger sammen?

    Det er glædeligt at høre at betalingsmoralen fremdeles har fået en anden lyd, for den har tilsyneladende hvert dårlig, måske af nød eller manglende omtanke?

    Held og lykke med nedbringelse af gælden. Om kun 2-3 år må I jo være gældfri, når I nu kan afse et så stort månedligt beløb.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.