Tilbagekøbsklausul på kapitalpension

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94258
    AnonymForfatter

    Jeg har en kapitalpension, som jeg gerne vil have udbetalt. Ifølge Nordea Liv & Pension, er der en klausul som forhindre tilbagekøb.
    Da jeg ikke længere er ansat i det firma som oprettede pensionen, og der er over 4 år siden, jeg stoppede indbetalingerne, vil pengene gøre mere gavn på mit boliglån end i en lille pensionsopsparing – da jeg har en god pensionsopsparing andetsteds.

    Kan det virkelig passe at den ikke kan udbetales? Kan min tidligere arbejdsgiver evt. hjælpe med at ophæve klausulen?

    På forhånd tak for hjælpen.

    #206748
    testForfatter

    har sammen svare fra PFA på en gammel rest pension så med mindre både PFA og Nordea lyver passer det vel nok.

    en mulighed kunne være at ta papirerne med til en rådgivningens samtale med en anden pension rådgiver f.eks. ved din eventuelle nye arbejdsgiver.

    #206752
    AnonymForfatter

    ja, det gør jeg også – hvis ikke den kan udbetales, skal den lægges sammen med mine andre pensioner i et andet selskab der giver større afkast.

    Men jeg er interesseret i at høre om det passer at arbejdsgiveren kan ophæve klausulen? Det giver jo god mening at nordea ‘glemmer’ at fortælle mig om den mulighed.

    #206888
    HalliHalloForfatter

    Tosca: Du har vel skriftligt bedt om at få oplyst hvilken paragraf i forsikringsaftalen, de henholder sig til.

    Der er selvfølgelig stort set ingen tvunge arbejdsmarkedspensioner, der kan ophæves ved jobskifte, så mon dog Nordea har “glemt" at fortælle dig, at arbejdsgiveren kan ophæve klausulen.

    Og du kan heller ikke overføre din ordning til Nordnet og selv stå for investeringer der. Jeg skriver bare dette, fordi jeg har set det spørgsmål utallige gange her.

    #206962
    AnonymForfatter

    det ku´måske have været spændende at vide hvad Nordea ville have sagt hvis du selv havde ønsket
    at forvalte din ordning -hos dem!

    og måske kunne havde stillet dem i udsigt at du at du havde haft andre ordninger du samtidig kunne have overført til dem

    –men hvis det er en (firma-) ordning hos liv og pension
    modsat hos nordea bank, så har hallihallo sikkert ret

    –havde det derimod været en privattegnet kapital eller ratepension så vil jeg tro at man altid har ret til at flytte det har jeg i hvert fald selv fået uden problemer
    modsat!! når det gjaldt livrente

    #206976
    testForfatter

    aftaler kan normalt ikke ophæves med tilbagevirkende kraft. Har fået det indtryk at f.eks. aftalen med min pension er truffet mellem den fagforening og arbejdsgiver jeg arbejde for den gang. Det giver nogle binding ind i ordning som gør at den i dag ikke kan flyttes laves om.

    et andet argument kan være at tilbagekøbs værdien slet og ret er for lille til at det giver mening i forhold til den dækning den giver. Det er tilfældet med en anden lille ordning jeg også har valgt ikke at samle

    Når jeg læser ovenstående tråd giver den mig en fornærmelse at i nærmest antager at de forskellige rådgivere tilbageholder information eller direkte lyver. Det kunne være ansvar pådragen så det tvivler jeg stærkt på at de gør.

    Tag evt. rådet fra rådgiveren i pension 1 og forhold ham eller hun fra pension 2. Det er hvad jeg normalt gør

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.