bank investering og solvens

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94246
    AnonymForfatter

    Det her bliver et langskud. Håber der er en stor bankforståelse som er interesseret i at hjælpe.
    Spørgsmålet er en del af min hovedopgave.

    SOLVENS: Solvens er adgang til egne penge til dækning af eventuelle tab. Solvensen består af egenkapital, hybridkapital og ansvarlig lånekapital. Graden af solvens bestemmes af loven.

    Hvis eksempelvis Nordea, som med deres kampagne AKTIVER PENGE, får flyttet kundernes penge fra indlån til eksempelvis Nordea puljeinvestering, vil dette så ikke påvirke deres solvensgrad negativt? HVORFOR/HVORFOR IKKE?

    Er godt klar over at Nordea tjener penge på puljeinvestering, men indlån med renter tæt på 0, er da alt andet lige en bedre forretning? HVORFOR/HVORFOR IKKE?

    God påske.

    #206536
    AnonymForfatter

    I DET HELE TAGET EN LEDETRÅD PÅ SPØRGSMÅLET:

    Hvad er Nordeas interesse i at flytte kundernes penge fra indlån til investering?

    #206538
    AnonymForfatter

    Hej Cashier.

    Du skriver det lidt selv. Indlån medregnes ikke ved opgørelsen af solvensen hvorfor der ikke er er noget solvensmæssigt incitament til at beholde en masse indlånsmidler. Forestil dig at indlånsmidler skulle medeegnes i solvense. Hvad ville der så ske hvis f.eks. en udenlandsk bank etablerede sig i DK og tilbød meget høje indlånsrenter. Så kunne man risikere at flere banker fik solvensmæssige udfordringer. Hint – Northen Rock…

    Dit andet spørgsmål er et simpelt spørgsmål om indtjening. Bankerne tjener rigtig mange penge på forvaltning af formuer, og det er tilmed en fortsættende indtægt som kommer år efter år.
    Normalt et er banker også interesseret i at funde sig langt. Det gør man ikke med indlånsmidler. Lars Krull fra Aalborg Universitet laver analyser på bankdriften i DK. Han har bl.a. lavet en analyse af finansieringsomkostningerne i de danske banker som påviser at de banker der overvejende funder sig med indlån, funder sig dyrest.
    Hvad er det for et studie?
    MVH. Mads

    #206540
    AnonymForfatter

    Hej Mads

    Takker for dit svar.

    Jeg læser finansøkonom men har lidt begynder vanskeligheder til opgaven, da vi har arbejdet minimalt med solvens, men synes det er super spændende og forstå hvordan en bank drives.
    Har du en mail jeg kan skrive til dig på med yderligere spørgsmål?

    #206542
    AnonymForfatter
    #206544
    AnonymForfatter

    Jeg vil dog lige opfordre dig til at læse lov om finansiel virksomhed § 124 som regulerer hvordan en bank skal agere rent solvensmæssigt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.