Sig aldrig A – til PFA

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #94221
    nielsensForfatter

    I februar flyttede jeg en kapitalpension fra en bank og til PFA, hvor jeg i forvejen havde én, der var omlagt til en alderspension. PFA oplyste, at det samme kunne ske med den nye fra 1. april, men godmorgen! Da kapitalpensionen af PFA var sat ind på samme konto som alderspensionen, kunne omlægningen af IT-grunde først lade sig gøre til oktober, fik jeg i dag oplyst. Min indvending om, at man jo bare kunne trække 37,3 procent i statsafgift og så færdig med det blev afvist som nærmest en vits. Men det er jo, hvad sagen drejer sig om.

    Selvfølgelig kan jeg vente til 1. oktober, men hvorfor skal jeg være offer for en IT-dumhed hos PFA? Og hvad nu, hvis jeg til den tid er syg eller dement og ikke kan anmode om en omlægning, ja så er chancen forspildt.

    Jeg har mest lyst til at møde op hos PFA med en lommeregner og så få regnestykket løst på 2 minutter, men de smider mig formentlig ud, hvis jeg insisterer på, at jeg ikke vil være prøveklud og skumpelskud for deres IT-problemer, som går ud på, at de har glemt den mulighed, at folk får indsat en ekstra kapitalpension, fordi de i forvejen har én stående hos PFA.

    Så hvad gør jeg? Der er ingen klageinstans. Der er intet forsøg på at løse probemet manuelt. Min oplevelse er mest, at jeg er til besvær. Servicemedarbejderen var særdeles venlig og forstående, men hun kan jo ikke stille noget som helst op. Hun har kun til opgave at få kunden ud af røret og ikke skabe problemer og offentligt knas for firmaets formentlig højt respekterede og eminente ledelse.

    #206040
    AnonymForfatter

    PFA har en kundetillidsmand du kan klage til, du kan finde mere herom på PFA´s hjemmeside

    #206042
    nielsensForfatter

    Mange tak for tippet – nu har jeg sendt linket her til kundetillidsmanden sammen med mit fulde navn og cpr-nummer. Så krydser vi fingre for en løsning.

    #206068
    HalliHalloForfatter

    Det lyder meget, meget mærkeligt, at PFA har sat et ikke beskattet beløb fra din kapitalpension ind på en aldersopsparing, men jeg går ud fra at du kan bekræfte, at det forholder sig således.

    I øvrigt er det vel totalt ligegyldigt om den bliver konverteret nu eller senere på året eller har jeg misforstået noget?

    At brokke sig over noget, der er ikke har noget betydning er bare for meget i min optik.

    Hvad forventer du af en klage?

    Husk nu lige at oplyse svaret, når det foreligger.

    #206070
    nielsensForfatter

    Sådan forholder det sig, og jeg fik den forklaring, at konverteringen til aldersospparing først kunne ske til april – og så kan det alligevel ikke ske!!!

    I min alder er det ikke uden betydning, om noget økonomisk pga. IT-problemer først kan ske om et halvt år: da kan jeg jo være dement eller syg etc. Og oktober er sidste chance for konvertering med en afgift på 37,3 % i stedet for 40 %.

    Naturligvis følger jeg op på sagen, når jeg forhåbentlig hører fra PFA.

    #206138
    nielsensForfatter

    I dag svar-mail fra PFA, hvoraf fremgår, at jeg skal vente til oktober. De skriver:

    “Som du nok indser, så handler det ikke om selve beregningen. Den er ganske ligetil. Vi har bare ikke et IT-system, som kan håndtere netop denne situation. Det er ærgerligt, men se det gerne i lyset af, at vi samtidig ikke ønsker at bruge alt for mange udgifter, da du og andre kunder jo betaler herfor."

    Tja! Når jeg efter aftale overfører en kapitalpension til PFA i februar, er IT-systemet altså ikke gearet til at klare en afgiftsberegning i april, men skal tage tilløb til at klare det i oktober.

    #206156
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan altså ikke forstå at du brokker/beklager dig, Nielsens, når det ikke har nogen praktisk betydning overhovedet.

    De fleste arbejdsmarkedspensionsselskaber omlægger i øvrigt først kundernes kapitalpensioner her sidst i året, så burde de vel også klage alle sammen?

    #206158
    nielsensForfatter

    Jeg har ret tydeligt forklaret, at når man er fyldt 70, forstår man, at livet er kort. Jeg kan blive dement eller syg. Jeg kan også være bortrejst i oktober, men jeg tager det gerne én gang til for 30-årige prins Knud: det lader sig ikke gøre allerede nu at aftale med PFA, at de automatisk i oktober ændrer kapitalpensionen til en alderdomsopsparing. Jeg skal selv til den tid være aktiv og på ind på Min Pension og derfra ind på Selvbetjening og så sige ja til, at jeg ønsker ændringen.

    Så aktiveringsfremmende og opmærksomhedskrævende er systemet indrettet.

    Men PFA har nu tilbudt at foretage en manuel omlægning her i april. Så tak for det.

    #206196
    HalliHalloForfatter

    Nå, er du så gammel…..så er det med at få den konverteret hurtigst muligt.

    Men hvis du gav PFA besked i dag om at din overførsel skulle konvertere til oktober, så ville de jo nok notere dette på sagen, hvorefter dette ville ske automatisk uanset om du var blevet syg eller endda død.

    Men kan forstå at PFA nu har behandlet din sag til din fulde tilfredshed, og det var da dejligt at høre.

    #206260
    HalliHalloForfatter

    Jeg har lige fået mail fra PFA eller rettere for nogen dage siden, og der står at alle kan konvertere deres kapitalpensioner fra den 1.4 – 22.4.2014 eller i oktober d.å.

    Så dit indlæg har været en storm i et glas vand, hvad jeg egentlig også regnede med, da jeg læste dit indlæg.

    #206276
    nielsensForfatter

    En storm ja, men ikke i et glas vand. PFA skriver selvsagt ikke, at de har undladt at lave IT-programmet, så det er brugbart for alle kunder. Se mig indlæg af 7.4.

    Undtaget er præcis de kunder, som inden for de sidste måneder har overført en kapitalpension til PFA og i forvejen har en alderspension i PFA. Det drejer sig formentlig ikke om så mange, men jeg er altså én af dem. Uheldigvis.

    Og jeg har i øvrigt fået præcis og nøjagtig den samme nyhedsmail som dig. Selv om du er ung, bør du alligevel kunne læse og forstå, hvad jeg skriver. I sådan en nyhedsmail går PFA naturligvis ikke ud og kundgør, at konverteringen altså ikke gælder ubetinget alle – om end ubetinget de fleste.

    #207645
    nielsensForfatter

    I dag mail fra PFA med besked om, at min kapitalpension nu er omlagt til en alderspension og slået sammen med den allerede eksisterende alderspension.

    Fint.

    Dertil et tillægsspørgsmål: kan jeg uden videre oprette en ekstra alderspension i en bank (jeg opfylder de aldersmæssige forudsætninger). Fordelen kunne være, at der i år kan indskydes 28.100 kr., som kun beskattes med 15,3 %. Så hellere det end at have beløbet stående til 0 pct. i f. eks. Danske Bank.

    Skulle der være noget i vejen for det? Jeg kan se, at Basisbank giver 2,15 %.

    #207646
    nielsensForfatter

    I dag mail fra PFA med besked om, at min kapitalpension nu er omlagt til en alderspension og slået sammen med den allerede eksisterende alderspension.

    Fint.

    Dertil et tillægsspørgsmål: kan jeg uden videre oprette en ekstra alderspension i en bank (jeg opfylder de aldersmæssige forudsætninger). Fordelen kunne være, at der i år kan indskydes 28.100 kr., som kun beskattes med 15,3 %. Så hellere det end at have beløbet stående til 0 pct. i f. eks. Danske Bank.

    Skulle der være noget i vejen for det? Jeg kan se, at Basisbank giver 2,15 %.

    #207648
    nielsensForfatter

    hvorfor mit indlæg kommer tre gange aner jeg ikke. Beklager.

    #207654
    HalliHalloForfatter

    Nielsens: Du kan da godt have flere aldersopsparinger med kun indbetale ialt omkring 28.000 kr. pr. år.

    Men hvorfor spørger du ikke bare din pensionsrådgiver i PFA eller i banken?

    Er du ikke over 70 år, så måske du skulle bruge lidt penge nu inden det bliver for sent, men der er nok arvinger der bliver glade for din sparsommelighed.

    Sidste år da arderopsparingen kom frem skrev “test" herinde mange gange at det slet ikke kunne betale sig at oprette sådan en konto, hvor jeg skrev at den kontotype vil få stor succes, hvilket jeg fortsat tror på, men måske testmanden kan forklare hvorfor han skrev sådan tidligere?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.