Binding 3 år

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87475
    AnonymForfatter

    Jeg har 500.000 kr. som jeg ikke ved hvornår jeg får brug for. Jeg kan få 4,40 i rente mod at binde dem i 3år, jeg kan få dem inden 3 år, mod at betale 1% i dekort. Er det ikke bedre at investere dem i obligationer med en løbetid på 1-2 år?
    Med venlig hilsen
    Stina

    #109298
    AnonymForfatter

    Hvis jeg stod i samme situation, ville _jeg_ investere dem i aktier. Jeg tror jeg ville fordele pengene i de virksomheder som ligger i C20 indekset, men vil ikke pege på nogle specifikke, dog mindst 5 forskellige virksomheder. Man skal betale 28% i skat af kursgevinsten og evt udbytter op til ca. 40000 kr. og 42% derover (vist nok, men ellers check lige http://www.skat.dk :))

    Aktiehandel ER en risikofyldt affære, og der er aboslut ingen garanti for at man tjener penge på det, men jeg ville personligt godt turde når horisonten er 2-3 år.

    Alternativt har Mybanker en service hvor du kan se hvad bankerne vil give i renter for dine penge, hvor du binder dem i x måneder. Husk at renteindtægterne også er skattepligtige.

    #109306
    AnonymForfatter

    en 4% 3-årig realkredit giver stort set det samme i rente, så ved at sætte dem i banken sparer du kurtage til obligationskøb. Jeg synes 4,4% lyder helt OK. Selv ville jeg faktisk være tilfreds med 4%. Skandiabanken har en ‘fastrentekonto’ hvor dekorten er noget mindre. Til gengæld er renten kun 4,1%

    Ja – aktier kunne være et alternativ. Specielt hvis “jeg ikke ved hvornår jeg får brug for" betyder at det meget vel kunne ende med længere end 3 år. Du kunne fx bruge 150.000 på det projekt (mindst 30.000 pr fondskode hvis du handler med en person i banken), og så sætte resten ind til 4,4%

    #109308
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar, som lyder interessant. Det lyder godt med at gøre begge dele, da jeg syntes det er mange penge at binde et sted.Kunne jeg købe aktierne gennem en investeringsforening da jeg ikke har forstand på aktier! eller bliver det for dyrt?

    Hilsen Stine

    #109328
    AnonymForfatter

    Ja, du kan også købe i investeringsforeninger. En god hjemmeside om de forskellige investeringsforeninger er http://www.morningstar.dk/ hold øje med rating og deres omkostninger.

    #109332
    AnonymForfatter

    Ved at købe aktiebaserede investeringsforeninger opnår du i det væsentligste 2 ting i forhold til direkte investering i aktier:
    1. En udjævning af risiko: Mindre chance for store gevinster og mindre risiko for store tab.
    2. Ca 1%-point mindre udbytte (varierer – se fx morningstar.dk).

    Det sidste er naturligvis noget skidt. Det første må anbefales hvis du ikke har så meget at investere for. Aktiekøb bør være på mindst 20-30.000 kr. Ellers bliver omkostningerne for store i forhold til købets størrelse. En god tommelfingerregel er at du højst bør have 20% placeret i een aktie – d.v.s. at du første gang du køber aktier skal købe 5 forskellige aktier. Investerer du i en pensionsordning er 20%-reglen faktisk et lovkrav.

    Spørgsmålet er så, om investeringsforeningen kan gøre det meget bedre (over 1%) end du kan – hvis du altså har penge nok til ca 5 forskellige aktier? Snakker vi danske aktier, så hælder jeg til at du ved at holde dig til de mere anerkendte papirer vil klare dig bedre end investeringsforeningen. Du kan oven i købet “snyde" og kopiere de 5 største poster fra en investeringsforening der tiltaler dig og så kan du jo lave væddeløb: Hvem kommer bedst ud?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.