Hjælp og gode råd.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94213
    AnonymForfatter

    Vil starte med at sige min situation skyldes et brud og et fælles hus tidligere samlever har over taget. Er ikke i rki men det var godt nok tæt på.
    Mit spørgsmål er findes de låneudbyder der tilbyder lån trods gæld overhovedet ?
    Alle svar er velkommen positiv som negativ

    #205916
    AnonymForfatter

    Glemte lige at indføre det kostede en gensidig kautionspligt. Og skriver kun herinde fordi jeg fandt et hus hvor det billigere end at sidde i lejlighed . Men den gensidige kautions pligt virker sku næsten lige så slemt som en rki registrering.

    #205918
    MichaelForfatter

    Alle låneudbydere kan give dig et lån hvis din økonomi ellers er god nok. Ja, indlysende svar vel, men jeg ved egentlig ikke rigtigt hvad det er du spørger om.

    #205920
    AnonymForfatter

    Spurgte om der virkelig fandtes låneudbyder til hus trods gæld eller om der muligheder via pAntebrev

    #205922
    HalliHalloForfatter

    Spørg forskellige steder Dennis Pedersen Jensen, og hvis du har aktiver du kan stille til sikkerhed,så kan du udstede et løseørepantebrev til långiver, hvis han kræver det.

    Hvis du skal købe hus uden nogen opsparing bliver det nok lidt svært, men du kan da prøve med et sælgerpantebrev, hvis sælger og kreditforeningen vil acceptere det, men først ville jeg da tage en snak med min bank, men måske du allerede har fået afslag der.

    Måske du så slet ikke bør købe noget før økonomien igen er på højkant, men der er nok ingen her der kan henvise til en bestemt långiver, der vil give lige netop dig et lån uden at kende din økonomi nærmere.

    Dit spørgsmål er i øvrigt lidt svært at forstå, men jeg håber du har fået svar som du kan bruge i dine overvejelser, når beslutningerne træffes.

    #205930
    NultopskatForfatter

    Lige et øjeblik, du skriver du kan købe et hus, hvor det er billigere at sidde end din nuværende lejlighed, men hvordan kan du vide det uden at kende renten på dit nye lån..?

    Dennis, hvis din økonomi er fin er renten lav, hvis du har gæld op over skorstenen og en kautionspligt, så er renten altså højere og pantebrevsrenten som du efterspørger afspejler dette direkte. Forvent en rente mellem 6 og 15 % på de forskellige trin 0-40 40-80 og 80-100 % af lånet.
    Det er dyrt at være fattig.

    #205940
    AnonymForfatter

    Kreditorerne kan som udgangspunkt ikke se hvad du har af anden gæld, så længe du ikke er registreret i RKI eller debitor registret. 99% af alle långivere vil dog naturlig spørge ind til hvad der er af anden gæld som en del af deres kreditvurdering.

    En anden ting det giver god mening at tage med i sine overvejelser i eje ctr. lejebolig, er at der er andre udgifter i forbindelse med at eje et hus end blot lånene i form af vedligehold, ejendomsskat m.m.

    Sidst er der selvfølgelig overvejelserne om hvor længe man har tænkt sig at blive boende i huset, da det langt fra er gratis hverken at købe eller sælge fast ejendom, så det bør også tages med i overvejelserne i forhold til om de reelt set er billigere at eje frem for at leje. Især hvad man gør hvis ejendommen er faldet i værdi når der skal sælges igen.

    Med venlig hilsen
    Rigtig Rådgivning

    #205946
    NultopskatForfatter

    Nææ såfremt kreditor ikke beder om din årsopgørelse eller gælden er så ny at den ikke optræder på årsopgørelsen er dette korrekt, om det så er korrekt opførsel at undlade at oplyse om gældsstørrelse er en anden ting, mon ikke en kreditforening udbeder sig oplysning om gæld og formue og seneste 3 lønsedler etc. det gjorde man da sidst jeg skulle finansiere en ejendom

    #205948
    AnonymForfatter

    Til alle tak for svarene er ikke blevet meget klogere men har fået inspiration . Min ulempe er en gensidig kautions pligt med tidl samlever efter brud og overdragelse af hus til hende. Den virker åbenbart lige som en registrering i rki. For min økonomi er fin.

    #205950
    AnonymForfatter

    Du kan altid prøve at tage kontakt til banken og forhandle om hvad der skal til for at du kan blive frigjort fra kautionsforpligtelsen.
    Det kræver selvsagt at du har noget at tilbyde banken for at opgive den sikkerhed det er at have dig som kautionist. Så det er bestemt ikke let, men det lykkedes fra tid til anden.

    Med venlig hilsen
    Rigtig Rådgivning

    #206006
    OBSForfatter

    @Dennis:

    Selvom det måske på overfladen kan se ud som om det er billigere at eje et hus, er det langt fra sikkert at det er det.

    Udover de faste månedlige udgifter, er det ikke billigt at sælge et hus, den dag det måtte blive aktuelt. Ved salg gennem mægler vil den samlede regning godt kunne løbe op omkring 100.000 kroner inklusive udgifter til indfrielse af lån m.m. Derudover kan der dukke store regninger op hen ad vejen, så som til et nyt tag eller omfattende reparation af det eksisterende efter en storm. Det kan også være at det eksempelvis bliver nødvendigt med en udskiftning af varmeanlægget, hvis ikke der er indlagt fjernvarme. Regninger i 50-100.000 kroners klassen eller mere, som du i givet fald skal have sparet op til, eller ud at låne til betaling af. Det hele afhænger selvfølgelig af tilstanden af huset, og hvad det har af ting der kunne kræve vedligehold.

    Antager vi f.eks. en samlet regning til salg af huset på 100.000 kr. og at der skal bruges 50.000 kr. på diverse reparationer, og du vælger at bo der i 8 år, giver det en ekstra månedlig udgift på ca. 1.600 kroner, oven i de faste udgifter. Jeg siger ikke, at det ikke kan blive billigere, men det kan også blive dyrere. Derudover kan der være usikkerheden ved stigende renter, stigende ejendomsskatter og øvrige offentlige afgifter, m.m.

    Det er ikke for at afskrække dig, men blot give dig al mulig information som du kan basere din beslutning på.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.