Indfri gæld for arving?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94187
    AnonymForfatter

    Er der nogle udfordringer i, hvis en bedstemor ønsker at indfri sin arvings bankgæld og konvertere det til et privatlån?

    Der er jo en beløbsgrænse på gaver og arveforskud og i dette tilfælde drejer det sig om en indfrielse på 300.000 kr., som jo i sagens natur skal betales til banken af én omgang for at det giver mening at skifte til et privatlån.

    #205538
    MichaelForfatter

    Der skal laves et lånedokument og i det skal anføres, at lånes nedskrives med 5x.000 kr. årligt jf. den skattefrie beløbsgrænse for familiegaver. Lånet kan godt være rente- og afdragsfrit.

    Google kan sikkert hjælpe dig med at finde en skabelon for et lånedokument.

    #205542
    AnonymForfatter

    Problemet med denne side og andre spørge-/brevkasser er, at spørgeren aldrig har sikkerhed for, at svarerne har et tilstrækkeligt kendskab til de emner som de skriver om.

    Se blot nedenstående uddrag fra et svar fra familieadvokaten.dk, hvorefter der UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER må indarbejdes i gældsbrevet, at dette afvikles med det skattefrie beløb som årligt kan gives som skattefrie familiegaver

    “Hvis du yder dine børn eller børnebørn rentefri familielån, må du under ingen omstændigheder udforme gældsbrevet på en sådan måde, at du samtidigt forpligter dig til at yde låntagerne afgiftsfri pengegaver i en årrække. Fx ‘dette lån tilbagebetales i løbet af de næste 5 år med de 100.000 kr. om året, som jeg og barnets anden forældre, dvs. min ægtefælle, afgiftsfrit må forære låneren, idet vi hver især forærer låneren en årlig og afgiftsfri pengegave på 50.000 kr., indtil lånet er færdigbetalt’. En sådan direkte sammenkædning af rentefri familielån og afgiftsfri pengegaver vil uvægerlig udløse gaveafgift på 15% af hele beløbet med fradrag af bundfradragene det første år, da der i denne situation er ydet en gave på hele beløbet allerede ved afgivelsen af gaveløftet."

    Bedstemor skal gå til advokat for at få udformet gældsbrevet, i stedet for at basere det på hvad der oplyses på denne side.

    #205546
    testForfatter

    advokaten medvirker er, hvis det er tilladt at supplere er også relevant i forhold hvad der skal ske hvis bedste ikke overlever eller oplever at låne dokumentets aftale overholdes. med mindre der kun er en arving er spørgsmålet relevant.

    #205548
    MichaelForfatter

    Så må jeg jo beklage hvis jeg har skrevet noget forkert.

    Jeg forstår dog ikke hvad problemet skulle være i en sådan udformning, da der efter min overbevisning ikke er tale om en gave på hele beløbet, men en gave på 5x.000 kr. årligt. Skulle bedstemoderen gå bort inden lånet er fuldt afdraget må der så restere noget af gælden der så skal behandles separat.

    Men advokaten må vel vide hvad vedkommende taler om.

    #205552
    HalliHalloForfatter

    Nu står der i spørgsmålet, så vidt jeg tyde det, ikke noget om at det årligt skal nedskrives med det til enhver tid skattefri gavebeløb. Tværtimod står der at banklånet skal konverteres til et privatlån.

    Men er det selvfølgelig rigtig nok, at hvis det er hensigten på sigt at forære vedkommende de 300.000 kr., så må det selvfølgelig ikke fremgå af lånedokumentet, hvis man vil udgå at betale en arveafgift på 15%.

    #205596
    nielsensForfatter

    Jeg har nogenlunde det samme problem, blot med et meget større beløb, som jeg lånte min datter for næsten 20 år siden. Det undrer mig, at ingen myndighed spurgte, hvorfra hun havde de mange penge til køb af andelslejlighed, og at heller ingen undrede sig over, at pengene var væk fra min konto. De figurerer tilsyneladende ingen steder i systemet. Men jeg har aldrig søgt om boligsikring eller andre offentlige og formueafhængige ydelser til mig selv, for så skal jeg vel fortælle om min udestående formue. Jeg er selvfølgelig fristet til at spørge mig for, men hvad kan konsekvenserne være. Vi har et lånedokument, som ajourføres med afdrag i form af den tilladte gave på ca 60.000 kr., som hun bruger til afdrag på sin gæld til mig. Men sært, at ingen myndighed holder styr på det.

    #205604
    testForfatter

    at i ajourføre låne dokumentet med afdrage er sådan set såvidt jeg kan vurdere det fint nok. Det der var galt i Michaels foreslag er at hvis det allerede i låne dokumentet indføres at gælden tilbage betales med den skattefri gave mener skat at det aldrig har været et reelt lån.

    Så et reelt låne dokument på anfordring.

    men du har da helt ret i at der heldigvis ikke er nogen der sådan holder så nøje øje med os, heller ikke i trafikken hvor man jo sådan set let kunne instalere en GPS i alle biler. Så kunne fartbøderne tilmeldes PBS

    et spørgsmål til dig Nielsen. Hvordan skal reste af gælde ved din evt. død hånteres og er der andre arvinge? Du behøver ikke at svare mig men jeg synes det er noget man bør ha med inde i overvejelserne med de her familie lån.

    #205608
    nielsensForfatter

    Min datter må vel i tilfælde af min død afvente, hvad skifteretten kommer med. Der er ikke andre arvinger. Så hvis restgælden f. eks. er en halv million, skal hun vel betale en arveafgift på 15 % af beløbet minus bundfradraget på omkring en kvart million. Og hvis skifteretten ikke siger noget, ja så må det jo være op til hendes samvittighed! Men det undrer mig, at så stort et beløb, som hun har lånt, kan skifte hænder tilsyneladende uden offentlig kontrol. Men selvfølgelig kan det stå noteret et eller andet afsides sted!

    #205620
    HalliHalloForfatter

    Hold da helt kæft Nielsens: At tro at Skat sidder og holder øje med hver enkelt skatteyder er bare for meget, og i øvrigt er det vel lovligt at bruge sine penge som man vil uden at spørge Skat.

    #212246
    AnonymForfatter

    Hej

    Mine forældre vil gerne hjælpe mig økonomisk (Da de har en del likvide midler) og har derfor tilbudt at ville indfrie mit boliglån på ca. 388.000 kr.

    Hvordan er reglerne på dette punkt?
    Kan det give problemer i forhold til skat?

    Jeg spørger fordi her jo ikke er tale om at jeg skal tilbagebetale beløbet, men simpelthen modtager denne som en gave/hjælp til min økonomi.

    #212252
    thsvForfatter

    Opret det som et rentefrit familielån!
    Og skriv at der afdrages 50.000 kr om året de kommende 7 år og de sidste 38.000 kr det 8. år.
    Samtidigt giver dine forældre dig så en gave på de 50.000 kr årligt som selvfølgelig bruges til afdraget.
    Der må blot ikke stå noget om gaverne i lånedokumentet. I modsat fald skal der beskattes af ca. 330.000 kr…

    #212304
    HalliHalloForfatter

    Peter Månsson Hansen: Det kan ikke give problemer overfor skat, hvis du får det lavet rigtigt.

    Du kan “google" dig til et gældsbrev, som opfylder lovens krav eller også ring til skat på 72 18 18 18.

    Tillykke med hjælpen fra familien, det må give lidt ekstra luft i økonomien.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.