Gæld vs pensionsopsaringen

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • corkramForfatter
    Indlæg
  • #94181
    corkramForfatter

    Hej,

    Håber på et uvildigt råd i en kompleks situation.

    Jeg har været i et af de famøse K/S’er, som har gået dårligt, men er nu i en situation, hvor jeg kan komme fri mod at jeg indbetaler den forfaldende skat på ca. 400.000.

    Jeg har talt med min bank som nok vil låne mig pengene, men til en meget høj rente 10% og jeg regner med at kunne betale det ned i løbet af ca. 7 år……men men men…..for det første bliver 7 meget hård år.

    Jeg har indbetalt på min pension (både rate og kapital pension), jeg har så i den forbindelse tænkt om det kunne betale sig at bruge min pension eller dele af den til at betale skatten i stedet for tage et dyrt lån ?

    Jeg kan se en række fordel ved det :

    1. Jeg kan gå ud købe en bolig (bor i dag til leje) og så have den som min pension.
    2. Jeg bliver fri for en lang og ret hård tid
    3. Jeg er villig til at sætte mit pensionsbidrag op indtil min pension (jeg er 52 i dag)

    Ulemper :

    1. Den pension jeg har, vil jeg ikke kunne få igen pga de nye indbetalingsregler
    2. Afgiften ved udbetaling nu er meget høj (har ca. 1 mill. opsparet)

    Håber I kan give mig nogle retningslinier…..

    Mh

    Ck

    #205436
    HalliHalloForfatter

    Samme problematik har vi set herinde ret så mange gange, men i dit sted ville jeg blot skynde mig at afdrage gælden så hurtigt som muligt, og så lade være med at indbetale yderligere til pension i denne periode.

    Men alt afhænger selvfølgelig af perioden du skal bruge på det, men spørg dog din bankrådgiver og måske han kan lave nogle beregninger for dig.

    #205444
    corkramForfatter

    Tak for respons.

    Men dermed også sagt, lade være med at røre det som allerede står inde på min pension ?

    #205450
    testForfatter

    Valget men prøv at regne på hvad det koster dig i afgift i forhold til hvad finansieringen koster. Det har jeg ikke gjort men det koster kassen at hæve pension i u tide.

    Som jeg ser det har du 3 scenarioer du skal tegne på. Bliv i k/s, køb rig ud betalt ned indfriet pension, køb dig ud med lån.

    Hvor meget eller lidt du spare op før efter eller mens og om i pensions ordning eller hus er ikke relevant for det valg du står i nu.

    #205540
    corkramForfatter

    Hej,

    Jeg har besluttet og forlade K/S’et.

    Jeg har nu valget mellem :

    1. låne penge i bank
    2. forsøger og lave aftale med Skat
    3. betale med pensionen

    – Banken har talt om en rente på 10 %…og står ikke i den stærkeste forhandlings position. Mangler dog stadig endeligt tilsavn
    – Skat, bliver formentlig dyrere end bank lån
    – Ja, ved det er dyrt og hæve pensionen…..men hvor meget ? Det vil jo så give mig frihed til at vælge selv hvad jeg vil bagefter.

    #205558
    HalliHalloForfatter

    Satsen for kapitalpensionen er vist indtil 31.12.2014 49,84%, hvorefter satsen igen hæves til 60%, som gælder for andre pensionsordninger.

    Så der er nok ikke forgjort i at hæve den, hvis den har en anselig størrelse, så du kan blive gældfri.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.