Kan 2% obligationer 2024 betale sig?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • hartin58Forfatter
    Indlæg
  • #94180
    hartin58Forfatter

    Jeg ser på en hjemmeside fra Sydbank, at de anbefaler køb af NYK 2% obligationer 2024, hvorefter de anslår afkastet til 2,14% i rente. Det lyder jo rigtig godt, og jeg har 100.000 der skal på en rentekonto med et års binding (1,25%) eller ovenstående obligation. Obligationen lyder jo rigtig godt, og jeg har mulighed for at have pengene stående i længere tid der. Jeg kan dog ikke gennemskue hvad der er den bedste ide, renten, kurtage og lignede taget i betragtning. Er der nogle kloge hoveder, der kan give et bur på bedste løsning? MVH Hartin

    #205424
    thsvForfatter

    Hvad med at vælge en konto med 5 års binding til 2,25% som FIH tilbyder.
    Havde du 200.000 kr var Dronninglund Spks. et alternativ til 2,3% bundet i 3 år og med ret til hæve 25% uden dekort.
    Via Mybanker.biz kan du tilsyneladende få 2,20% for dine 100.000 kr ved 3 års binding.

    #205438
    HalliHalloForfatter

    Husk nu også den betydelig kursrisiko Hartin, hvis du ikke er 100% sikker på at du vil eller kan beholde obligationerne i hele peroden.

    I øvrigt skal man altid sprede sine investeringer mest muligt, men det har din rådgiver sikkert sagt ti dig.

    #205460
    hartin58Forfatter

    Tusind tak for svarene. Jeg vil helst ikke binde pengene i 5 år, da jeg tror på stigende renter inden for den periode? Men jeg vil da tjekke Dronninglund tilbuddet. MHT obligationerne er det lige præcis det jeg ikke kan gennemskue, kursrisiko og den slags. Der stod noget med 4 % i bankens forslag, men kan det blive mere end det, måske? Allerhelst ville jeg købe noget passivt forvaltet i optimal invest, men pga. lagerbeskatningen, duer det ikke til min situation. MVH Hartin

    #205484
    PrasmusForfatter

    Når der er tale om 100.000kr, så betyder kurtage normalt ikke så meget da du formentlig er over et minimum kurtage, med mindre Sydbank har en unormal høj kurtage.
    Af andre udgifter omkring køb og opbevaring af obligationer skal nævnes, at mange banker tager et gebyr for ændringer i depotet, normalt i størrelsen 10-25kr. Det betyder ikke ret meget, hvis det blot var ved køb og salg, men hvis obligationerne bliver løbende udtrukne (dvs. der sker løbende afdrag på gælden), så opkræves der også gebyret ved hver termin (f.eks. 4 gange om året) og så løber det nu alligevel op). Med løbende udtrækninger mener jeg, at der både betales rente og afdrag til dig, hvilket jo også betyder at din opsparing langsomt falder, da den jo afdrages.
    Sidst kan der være et årligt gebyr for depotet, hvis du ikke har det i forvejen.

    Når det er sagt, så må jeg sige, at ovenstående kan være småpenge i forhold til hvad du kan tabe på enten kurstab ved salg før udløb, eller ved den lave rente i forhold til den rente du måske kan få om 5 år, hvis du holder obligationerne til udløb.
    Du kan dog også vinde, hvis det generelle rente niveau falder, så vil du kunne sælge obligationerne for mere (før udløb) end det du gav for dem.

    Meget kortfattet er det sådan, at disse obligationers stykpris stiger hvis den generelle rente falder, og stykprisen falder hvis den generelle rente stiger. Der er en aftagende effekt af dette jo tættere vi når på udløb, især på stigninger.

    Sig til hvis du vil have noget af ovenstående uddybet.

    Jeg ville ikke selv købe 2% obligationer (eller andre) lige nu, selvom jeg ikke tror renten stiger foreløbig (de næste 1-2 år). Dermed ikke sagt, at der ikke er chance for at tjene på det, jeg synes bare det er for usikkert i forholdt til den lave rente, især fordi den ikke kan falde ret meget mere.

    #205490
    thsvForfatter

    Hartin!
    Jeg tror ikke at du forstår risikoen ved 2% obligationerne, som jo løber i 10 år endnu.
    Stiger renten, vil kursen på disse obligationer falde, men er renten konstant vil kursen stige en smule, da 2% i 5 år er en bedre forretning for investor end 2% i 10 år. Hvis man tror på fremtidige rentestigninger skal man hellere investere penene med kortere tidshorisont og ikke i et papir, hvor kursen påvirkes af renten.

    #205494
    hartin58Forfatter

    Jamen tak for de nye indlæg, så er jeg da blevet lidt klogere 🙂 Og jeg tror på den baggrund at jeg så vælger ikke at købe obligationerne, men i stedet finde en god højrentekonto i stedet, evt. Dronniglund, som lød godt. Ville dog helst nøjes med at binde pengene i et år, men man får jo ikke i både pose og sæk, hverken i renter eller andre aspekter af livet 🙂 Tak igen

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.