Overførsel til udlandet – banken tager overkurs

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Peter AForfatter
    Indlæg
  • #94171
    Peter AForfatter

    Jeg overfører en gang imellem penge til min HSBC-konto i udlandet mhp minimering af gebyrer osv., og har undret mig lidt over de kurser der afregnes til.

    Jeg anvender Danske Banks netbank, hvor det koster 50 kr for en standard overførsel til udlandet. HSBC tager ikke betaling for at modtage pengene,.

    Kursen der har været afregnet til har altid været den af Nationalbankens fastsatte kurs tillagt 0,5%. Det fremgår dog ikke af prisbladet for overførsler, at der lægges 0,5% til kursen, men det har jeg accepteret som værende praksis.

    I går foretog jeg endnu en overførsel, men her bemærkede jeg, at der nu var lagt 1% oven i kursen. Ved mindre overførsler er det ikke de helt store beløb, men ved større overførsler kan 0,5% jo godt mærkes. Og så måske det principielle i, at man ikke kan vide sig helt sikker på den kurs der handles til da det ikke fremgår nogen steder. Som forbruger må man da som minimum kunne forvente, at kunne blive oplyst op prisen, inden man gennemfører overførslen.

    Er der nogen af jer som har erfaringer eller viden på området?

    #205326
    HalliHalloForfatter

    Hvad er det da for en valuta der er tale om?

    Har du spurgt i banken om de har foretaget ændringer? Det var da det første jeg ville gøre.

    Der er selvfølgelig forskellige tillæg alt efter hvilen valuta, det drejer sig om men at der skulle være større tillæg jo mindre beløb der overføres, har jeg aldrig hørt om.

    Du skriver nemlig at det er dobbelt så dyrt at overføre et lille beløb i forhold til store.

    Ved Euro lægger man kun ca. 1,10 til middelkursen og det giver et tillæg i procent på kun ca. 0,15%.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.