Aktier eller anden investering over 2-3 år?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • ØkonominovicenForfatter
    Indlæg
  • #94167
    ØkonominovicenForfatter

    Hej

    Jeg har overskud i økonomien og kunne godt tænke mig et højere afkast end de 1,5~2,0 % jeg kan få i bankerne, hvis jeg låser pengene i 3 år. Jeg har derfor overvejet at investere pengene. Jeg vil ikke selv udvælge aktierne, så jeg leder efter de bedste til prisen til at forvalte mine penge.

    Jeg indbetaler 7,2 kkr./mdr. i pension og har ~5 kkr./mdr. i overskud på kontoen når alt er betalt. Lige nu har jeg omkring 320 kkr. stående til rådighed i banken. Jeg bor til leje i en dejlig lejlighed og har ikke planer om at udskifte bilen. Jeg regner med at skulle købe min bolig om 2-3 år og vil gerne bruge min opsparing som indskud i boliglånet.

    Jeg har talt kort med Uvildige.dk, men de mener ikke at det kan betale sig for mig at snakke med dem, når tidshorisonten kun er 2-3 år. Hvad vil I anbefale jeg skal gøre? Burde man sætte pengene i en lejlighed i København og leje den ud, eller hvem vil I anbefale jeg bruger til at investere mine penge?

    Hvis jeg har glemt nogle oplysninger som i skal bruge, skal i bare sige til, så finder jeg tallene frem.
    På forhånd tak

    #205294
    MichaelForfatter

    Jeg er helt enig med Uvildige.dk. Med så kort tidshorisont så kan du ikke forvente mere end 1,5-2% i afkast uden at løbe en stor risiko.

    Privat udlejning kan du brænde dig gevaldigt på. Især hvis du køber en lejlighed med det formål at leje den ud så det skal du holde dig langt væk fra.

    Der er med andre ord ingen umiddelbare alternativer til en ganske almindelig bankkonto

    #205400
    ØkonominovicenForfatter

    Tak for dit svar. Jeg er nok ikke gammel nok til at synes 2-3 år er kort tidshorisont, men jeg lytter til dit råd. Hvor langt tid er en normal investering for en privatperson?

    #205420
    MichaelForfatter

    Jeg ved ikke hvor lang en “normal" investering er. Det afhænger jo helt af formålet. Eksempelvis er en pensionsopsparing typisk med en tidshorisont på 30-40 år når den etableres.

    For frie midler vil jeg sige, at man kun bør overveje aktier hvis horisonten er +5 år, men det afhænger af flere ting. Hvis man er meget risikovillig og/eller kun investerer en mindre del af formuen i aktier kan tidshorisonten godt være kortere. Du kunne fx. nøjes med at starte med 50K i aktier som du fordeler på en 3-5 forskellige virksomheder.

    Der er 2 gyldne regler man altid skal følge når man investerer i aktier:

    1) Investér kun den sum penge du kan “tåle" at tabe
    2) Lån aldrig penge for at investere

    Følger du de 2 råd går du ikke helt galt i byen uanset hvad der sker på aktiemarkedet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.