Hvor meget til forbrug?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • kh76Forfatter
    Indlæg
  • #94137
    kh76Forfatter

    Ja, jeg ved den er svær:-) for vi er jo alle forskellige. Men vi er 2 voksne (38år) og 2 børn på 5 & 8, vi klare os nogenlunde med 7000kr. til mad og tøj og div om måneden. Vi arbejder i butik, og håndværker.

    Hvor meget lever i for ca?

    Bankerne forlanger omkring 12.000 kr. syntes jeg at have hørt. Men i deres rådighedsbeløb, er der så også til benzin?

    #204838
    testForfatter

    To voksne to børn plus en udeboende. 13400 til husholdning og benzin plus ca 5000 til lomme penge til de to voksne

    #204852
    MichaelForfatter

    Normalt er kravet til rådighedsbeløbet for 2 voksne + 2 børn i omegnen af 14-15.000 kr. Dette inkluderer ikke transport der oftest ligger som én af de faste udgifter.

    7000 kr. vil jeg godt tillade mig at tvivle stærkt på er nok til mad, tøj, ferier, gaver og uforudsete udgifter (tandlæge fx). Det holder måske i 3-6 mdr, men set over en længere periode kan det næppe holde. Bare én lidt større tandlægeregning på 6-8000 kr. og så er budgettet skredet fuldstændigt mange måneder frem.

    #204854
    MichaelForfatter

    Glemte lige at oplyse, at hos os dækker 7000 kr. kun mad og husholdning alene for 2 voksne + 3 børn og det er bestemt ikke fordi vi frådser. Hovedparten handles i Netto og Kvickly.

    #204860
    HalliHalloForfatter

    Det er dejligt at høre at I kan klare jer for 7000 kr. om måneden. Så kan I vel ikke lægge noget til side til uforudsete udgifter?

    Det er rigtigt, at hvis man pludselig skal have nyt gebis, så kan det sikkert vælte økonomien, men de fleste i jeres alder har nok ikke behov for det endnu, men spar derfor 100 kr. op om måneden på en “tændlægekonto".

    Jeg hørt at der er nogen herinde, der har 100.000 kr. i rådighedsbeløb og med stigende tendens, så det er jo ikke så dårligt.

    #204864
    peter holm larsenForfatter

    I bund og grund er det jo lige fedt hvad andre bruger – nogle kan klare sig for 3.000 kr. om måneden nogle for langt mindre og nogle er det end ikke nok til blot ½ uge.

    Den bedste måde at få styr på hvad er er rimeligt for jer – er at tage jeres kontoudtog f.x og løbe det igennem – og gruppere alle udgifter efter art.

    Hvor det med at sige rådighedsbeløb er også så vidt et begreb at det er alt for flydende at sammenligne.

    Kan huske jeg for mange år siden var i banken for at blive kreditvurderet til et realkreditlån.

    Jeg havde lavet mine udgifter i nogle få blokke:

    Nuværende bolig (husleje, el, vand, varme, forsikring)
    Vedligehold af bolig
    Bil (forsikring, benzin service)
    Øvrige (mad, tøj, ferie, tandlæge mv., fornøjelser, licens, telefon, avis, forsikringer mv.)
    Faglige kontingenter
    Daginstitution
    Opsparing

    Summen gav vores samlede indtægt. Opgørelsen var lavet for 2 år til banken.

    I den tro, at så var alt bare lige til at gå til. Men så skulle det hele tastes ind i et skema – og så kom udfordingerne for den bankansatte og jeg på mødet. For der skulle tastes specifikt ind hvad var udgiften til telefon, licens fornøjelser, bil, benzin mv mv. mv

    Mit svar var de kunne taste hvad som helst ind, blot summen af deres indtastninger svarede til summen af mine grupper. Men NEJ – den gik ikke. Så jeg måtte på mødet “i vildskab" nævne udgifterne i en ekstemt specifikaitonsgrad – med det resultat at jeg blot selv regende fra hver gang banken spurgte om en udgift til et beløb.

    Og resultatet var – da øvelsen var omme – ja at min opsparing var i samme størrelse som min simple formel – om min nye bolig samlet måtte koste pr år hvad der svarede til min nuværende bolig + min nuværende opsparing minus forskellen mellen udgifterne på vedligehold af min nuværende bolig og den nye.

    Men deres grupper, af hvad er var faste og variable og hvad der dækkedes rådighedsbeløb var et andet end min opfattelse. Og opdelingen var for mig lige fedt – blot summen var korrekt.

    Så hvad der er normalt – er også afhængig af hvad der er med i posten.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.