Forskudsopgørelse af pension

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • brianlForfatter
    Indlæg
  • #94132
    brianlForfatter

    Jeg betaler følgende ind til pension:
    Privat tegnet ratepension: 24.000/år
    Arbejdsgiveradministreret pension: de er orienteret om min private pension og fortalte de hvad der inklusiv denne beløb sig til over 50.000 ind på en livrate.

    Jeg fik set at skat har fortrykt 50.000 på min 2014 forskudsopgørelse i Indskud til arbejdsgiveradministreret rateforsikring/opsparing og ophørende alderspension og 0 i privattegnet.

    Burde det ikke i stedet være 26.000 i arbejdsgiver administreret og 24.000 i privattegnet?

    #204794
    brianlForfatter

    Fik kigget min lønseddel og der står opgivet:

    NEDENSTÅENDE STJERNE-MARKEREDE LINIER INDGÅR I K K E I NETTOLØNNEN

    *ARBM.PENSION ARBG. 8,00% 4.080,00-

    Så mon ikke det så ikke betalt skat af ca. 50000/år og derfor kan jeg ikke opgive noget på den privattegnede. Jeg har formegentligt glemt at fortælle lønkontoret om ændringen mht. at splitte indbetalingerne op på rate og livspension. Resultatet er vel det samme? men korrekt er det ikke.

    #204796
    AnonymForfatter

    Dit løn kontor kan intet gøre, de indbetaler blot. Du skal gøre to ting, orientere firmapension pensionsselskabet om din privat. Og rigtig nok du selv skriver, 26.000 i arbejdsgiveradministreret og 24.000 i privattegnet, hvis du vil opnå fradraget i år.

    #204798
    brianlForfatter

    Hej tak for svaret.

    Nu jeg lige tænker mig om så tror jeg du har ret og min forrige antagelse ikke rigtig giver mening.

    Firmapensionen er orienteret (for +1 år siden) og når jeg kigger i min pensionsoversigt for 2013 har de også kun oplyst 26.000 til ratepension, så det burde være i orden.

    Er det så sådan at jeg forskudsregistrerer de 26.000 samt 24.000 og jeg oplyser så ikke selv noget om livrente indbetalingerne?

    #204800
    testForfatter

    Det er kun den private der skal stå på forskudsopgørelsen

    #204802
    testForfatter

    Ps oplysningen om den private til firma pensionen er kun i forhold til forholdet mellem livrente og ikke livrente e.g. Hvor meget skatte værdien er af indbetalinger

    #204806
    brianlForfatter

    Meget fint, tak for hjælpen til jer. Det gav da lidt ekstra i fradrag hver månede.

    #204844
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor skal man ikke trække arbejdsgiverens bidrag fra på forskudsopgørelsen.

    Gør man ikke det, og betaler topskat, så låner man jo skat penge, ikke?

    For der er vel ikke nogen, der betaler frivilligt ind på en ratepension, hvis ikke man betaler topskat?

    Jeg ringer i øvrigt altid selv til Skat, hvis jeg har problemer med sådanne spørgsmål. Og også hvis det drejer sig om renteudgifter o.l.

    #204880
    AnonymForfatter

    Hvis du havde en arbejdsgiver, havde denne bortseelsesret for indbetaling.

    #204884
    HalliHalloForfatter

    Spørgeren har ligesom en arbejdsgiver, så der gælder bortseelsesretten naturligvis, som for alle andre.

    Men hvis A-indkomsten på forskudsregistreringen ikke er registreret korrekt, f.eks. hvis arbejdsgiverende pensionsfradrag ikke er trukket fra der, så bliver den løbende beskatning jo for høj for indeværende år, hvis der er tale om en topskatteyder.

    Det var såmænd bare min pointe.

    Men hvorfor spørger både skal have en arbejdsgiverratepension og en privat er for mig helt uforståelig. Det normale er jo, at arbejdsgiveren anvender op til max.grænsen på godt 50.000 kr., og det evt. overskydende beløb bliver herefter automatisk indsat på en livrentekonto. Her tyder det på, at han selv kan aftale med arbejdsgiveren hvordan han nu vil have sin pension udbetalt, hvilket kun sker i små bolsjebutikker, i større firmaer må man jo ligesom følge overenskomsten.

    #204906
    testForfatter

    Indbetalinger fra arbejdsgiveren til pension oplyses ikke på hverken forskudsopgørelsen eller årsopgørelsen. Den trækkes slet og ret fra før af arbejdsgiveren. Det er kun den privattegnede der fremgår.

    #204912
    HalliHalloForfatter

    Ja, det er da soleklart, men indirekte fremgår arbejdsgiverens bidrag jo af forskudsopgørelsen ved en lavere A-indkomst, og det er bare det jeg anfører, at spørgeren skal være opmærksom på. Dvs. at få det på plads, hvis det ikke allerede er.

    Dem der indbetaler ekstra til pension for at spare penge i topskat m.v. plejer i for sig at have rigtig god forstand på omhandlende forhold…….men altså ikke i dette tilfælde.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.