Flytte slat pension

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • jhjorsalForfatter
    Indlæg
  • #94128
    jhjorsalForfatter

    Jeg har i et par år haft en udsendelse om flytning af slatpensioner liggende på harddiskoptageren fordi det var noget jeg skulle have gjort noget ved, og i sidste uge skulle det være. Mit nuværende pensionsselskab er Pensam, og jeg har ca. 250.000,- stående i Industriens Pensions. Det gik nogenlunde som forventet Pensam syntes det var en rigtig god ide, mens Industriens syntes det var noget af det tåbeligste i verden, da jeg kun betalte 38 kr. i måneden for administration og hos dem kunne jeg allerede få penge udbetalt fra jeg var 60 år.
    Nu kunne man så ikke lige flytte dem lige nu da Industriens var i gang med noget puljeudbetaling, men Pensam ville give besked når man kunne, så skulle vi snakke om det – hvad mener i, er det bare snak fra Industriens eller er der noget om det ?
    Mvh
    Johnny

    #204732
    HalliHalloForfatter

    Hvis du tror betyder noget for dig at få pengene fra det fyldte 60. år. i IP og ikke i PENSAM, så skal du jo nok ikke flytte.

    Men hvis omkostningerne er lavere i Pensam, så taler det jo for en flyting.

    Få dog lavet nogle beregninger hvert sted for at se om der overhovedet er noget at spare. Personlig ville jeg ikke flyte, da jeg tror at IP er billigere end PENSAM, men ved det altså ikke.

    Spørg endvidere i IP hvad det er for noget puljeudbetaling, der er i gang. Så vidt jeg husker fik de kunder, der kørte i gennemsnitsrente, for ca.et år siden, opskrevet deres depoter med om 30%, så det er da for længst i orden.

    #204748
    testForfatter

    Du spare op i pensam nu? Hvorlang tid er der til du er 60?

    #204754
    jhjorsalForfatter

    Jeg er 47, så der er jo lidt tid

    #204768
    HalliHalloForfatter

    Når der er hele 20 år til din pensionsalder kan du, efter min opfattelse, ikke bruge det til noget at du kan få pengene allerede som 60. IP tilbyder stort set kun livrenter, og 250.000 kr. kan i bedste fald give en årlig pension på 1000 kr. eller deromkring før skat.

    Personlig ville jeg blive i IP, da de er ligeså billige, hvis ikke billigere end PENAM, ligesom IP har haft gode afkast gennem mange år.

    PS: Jeg troede man kaldte det klatpensioner og ikke notet med slat, og dette er i øvrigt pensioner med meget små depoter, f.eks. 10.000 – 20.000 kr.

    #204770
    jhjorsalForfatter

    Hej HalliHallo
    Tak for svaret
    Jeg må indrømme jeg ved meget lidt om pension, og forstår ikke helt hvorfor IP kun skulle give 1000 om året når jeg har 250.000 opsparet, jeg mener da at have læst på en opgørelse at de 250.000 skulle give et afkast på 14-15.000 om året.
    Og jeg må indrømme at det aldrig fremgik af udsendelsen hvor meget en klatpension bestod af, jeg tog vist bare udgangspunkt i at de mente at man skulle få samlet sine pensioner under et, men det var jo ikke sikkert at det var det der var budskabet. Uanset om vi så kalder det klat eller salt pension, så tror jeg bare jeg lader beløbet blive stående, for som du selv skriver, så har IP gjort det godt i en årrække, mens PenSam vist først har brilleret sidste år, siger de da , jeg har ikke set nogle tal endnu.
    Mvh
    Johnny

    #204772
    testForfatter

    Det fremtidig afkast er der ingen der kender. Jeg ville fokusere på omkostninger i beslutningen. Hvad er omkostningerne pensam?

    #204778
    jhjorsalForfatter

    Jeg har lige skrevet til PenSam og spurt på omkostninger, men forstår ikke rigtig hvorfor det er vigtigt, for dem slipper jeg jo da ikke for uanset hvad.
    Men jeg vender tilbage når jeg har et tal

    #204810
    jhjorsalForfatter

    Nu har jeg nogle tal.

    PenSam 2.192,-
    IP 2.191,14,-

    Og jeg har ca. 250.000 på hver så det må da siges at være meget lig hinanden,
    men jeg kan jo ikke vælge PenSam fra da den er arbejdsgiverbestemt,
    Så jeg skal vel kun flytte IP over til PenSam hvis jeg tror på at udbyttet ved PenSam overstiger IP + omkostninger.

    #204812
    testForfatter

    point er hvordan omkostnigner beregnes. almindelit er et min beløb plus en del af handler eller depot
    så hvordan er omkostinger beregnet og hvad spare du ved at flytte de hele til pensam?

    #204814
    jhjorsalForfatter

    Og det mindre beløb er jo nok de 38 kr. pr. måned som IP nævner.
    Så jeg tror bare jeg lader dem stå

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.