Synes I det er urimeligt gebyr? Finansnetbanken

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Jesper nyForfatter
    Indlæg
  • #94125
    Jesper nyForfatter

    Hej alle
    Jeg skal på ferie og har bestilt fly og hotel via Visa kort i Finansnetbanken. Det drejer sig om ret så store beløb således at jeg er blevet nød til at nulstile Visa kort limit 2 gange indenfor 2 dage. Gebyr 2 x kr. 250.
    Banken snakkede om forhøjet risiko osv osv og at jeg bare kunne have flere kort.
    Jeg ved nogle andre banker tager kr 100 for denne ydelse. Jeg er i øvrigt en rigtig god kunde med stor likviditet.

    Findes der et godt råd ud over at skifte bank eller bare betal og vær glad? bankmanden jeg snakkede med hade ikke det store til overs for min situation.

    Håber I har et “indspark"

    #204660
    testForfatter

    Er det ikke forlidt at skifte bank for?

    Har kunne tale mig fra det en gang hvor jeg var på ferie i Kina, andelskassen .

    Nu har jeg så 2 visa kort i danskebank så regner ikke med at det sker igen.

    Hvad er det i grunden en bilforhandler kan? Der river man jo bare kortet igennem?

    #204662
    Mr RForfatter

    Jeg synes det er fair nok. Banken løber en ekstra risiko når de nulstiller kortet. De normale forsikringe der dækker i tilfælde af misbrug eksistere ikke længere fordi du nu ér gået udover de vilkår dee gælder. Så banken risikere en del ved at nulstille dit kort.

    #204682
    Jesper nyForfatter

    Jeg forstår ikke det argument med større risiko. Jeg kommer jo kun i den situation max 1 gang om året ellers bruger jeg jo ikke i nærheden af max. skulle jeg så have reduceret risiko øvrige måneder.

    Når det så er sagt så bekræfter jeg jo overfor min bank at jeg har haft det forbrug. Derfra kan jeg ikke se der er en risiko.

    Nordea tager kun kr. 100 for denne øvelse, vil det sige de har langt mindre risiko med deres kunder?.

    Jeg er måske lidt på “lakridserne" men det irriterer mig grænseløst at betale overpris for en ydelse uanset forretningsområde og derfra er der nok flere ting som har hobet sig op.

    Omkring flytning af bank er det nu også fordi at alle henseender i Jyske Bank/Finansnetbanken (før Finansbanken, før EIK, før Skandiabanken, før DinBank) er kunde forhold løbende blevet forringet med de nye ejere.

    Ha en god weekend….. det har jeg, jeg er ved at falde ned…. lidt som efter en urimelig P-bøde 🙂

    Men bakskifte må jeg snart til at få ordnet,,,,,, og Jyske Bank og deres skattely….. ja nu må det stoppe. Men hvor hen skal jeg?

    #204684
    Mr RForfatter

    Ja måske tager nordea 100 kr for det, men så tager de sikkert noget mere for noget andet.

    Grunden til, at jeg synes det er fair er at banken i normalt er dækket af en forsikring i tilfælde af misbrug på kortet.

    Den forsikring bortfalder når de nulstiller kortet.

    Det vil sige hvis dit kort bliver misbrugt for 20.000 bære banken hele tabet. De løber derfor en stor risiko ved at nulstille dit kort.

    Så kan man altid diskutere om det er 250 eller 100 kr det skal koste.

    Jeg synes umiddelbart at begge gebyre er fair.

    #204688
    Jesper nyForfatter

    Hej Mr R

    Kan du venligst uddybe, jeg kan ikke forstå din forklaring.

    Eksempel
    Jeg bruger 15.000 på flybillet og skal bestille hotel til 20.000. Jeg ringer til banken og bekræfter jeg har brugt kr. 15.000 og anmoder om mulig betaling af 19.000 (via nulstil kort).

    Hvori løber banken forøget stor risiko?
    Og hvad med de 10 andre måneder hvor jeg slet ikke anvender min visa del, her må de da løbe ekstraordinær lav risiko ;-)?

    #204700
    HalliHalloForfatter

    Spørger skrev:

    “Nordea tager kun kr. 100 for denne øvelse, vil det sige de har langt mindre risiko med deres kunder?."

    Hvad tror du selv mester?

    Hvorfor betaler du ikke fra et normalt Visa/Dankort? Der kan vel aldrig opstå problemer her, hvis der er dæking?

    Og hvis du har råd til dyre rejse, så burde dit limit være større……

    Husk nu at få flyttet bank mandag morgen, så du ikke bliver opkrævet unødige gebyrer mere.

    God rejse!

    #204702
    Mr RForfatter

    Hvis der sker tab/misbrug/tyveri på visa/dk har bankerne en forsikring der dækker kundernes tab.

    Hvis man går udover de vilkår der gælder falder forsikringen bort og banken skal selv dække tabet/misbruget/tyveriet.

    Det sker hvis man nulstiller et visa/dk og dermed løber banken en øget risiko.

    Så de yder en service til deres kunder og udviser en tillid ved at nulstille dit kort.

    #204704
    HJLForfatter

    Rejse aldrig til udlandet kun med et visa kort.

    Der bør altid ligge et ekstra kort sikkert opbevaret på hotellet.

    Brug det ekstra kort i en situation som denne, eller hvis du mister din pung.

    Selvfølgelig er det fair at det koster noget at få nulstillet. Et spørgsmål kunne være, hvorfor kan man ikke selv gøre det gratis i netbanken og selv stå til regnskab for den ekstra risiko banken løber som Mr omtaler.

    #204780
    pppedeForfatter

    Tja – Man kunne måske have gjort det første gang per konduite uden gebyr, men men.

    Du kunne også have forberedt dig lidt bedre og rent faktisk have adgang til flere kort for at undgå nulstillingen. Folk har det sjovt nok altid med at være på bagkant, og så er det bankens skyld.

    Jeg tror dog ikke banken har opkrævet kr. 250 fordi de nødvendigvis påtager sig en større risiko (som de gør) men fordi de ikke gider bruge energi på at nulstille limit på Visa/Dankort.

    #204868
    AnonymForfatter

    Banken påtager sig som nævnt i tidligere indlæg en ekstra risiko i forbindelse med nulstilling af forbrugslimit, fordi bankens forsikring ikke længere dækker i tilfælde af misbrug.

    Denne udvidede risiko skal “bevilges", ligesom når lån bliver forhøjet mv. Så hvis banken har en timebetaling på 750 kr. og bruger 20 minutter på at nulstille forbrugslimit, så koster der 250 kr.

    #204872
    Jesper nyForfatter

    Nu da jeg har gjort det 2 gange kort efter hinanden kan jeg oplyse at handlingen udføres og effektueres pr telefon via en samtale på højst 2 minutter. Timepris kr. 7.500. 😉

    #204874
    AnonymForfatter

    Mon ikke, der er mere arbejde i det end bare selve “handlingen", som foregår i to minutter, mens du snakker i telefon?

    Når du optager et lån, er der jo også bagvedliggende arbejde, som ikke optager din tid, imens du underskriver dokumentet. (udfærdigelse af dokumentet, kreditvurdering)

    🙂

    #204890
    HalliHalloForfatter

    Opstår dette problem ikke kun hvis man betaler med et betalingskort med en kreditgrænse?

    Hvis jeg betaler med mit Visa/Dankort, så kan jeg vil betale et ubegrænset beløb uden at have fat i banken eller hvad?

    #204898
    AnonymForfatter

    Det opstår, når du bruger visa-delen – her er en limit på 20.000 kr. pr. løbende måned. På dankort-delen er der ikke en lignende limit. Det er derfor, at du fx bare kan køre dankortet i gennem, når du køber en bil.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.