Lån til rækkehus

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87465
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg er en ung førstegangskøber som gerne vil have nogle afhængige råd fra eksperter omkring boliglån. Jeg står og skal købe et rækkehus til 1025.000 kr. Jeg vil selvfølgelig gerne finde det bedste lån til mig. Jeg ønsker et sikkert lån, da jeg ikke er den store gambler og så ønsker jeg at det skal være så billigt som muligt. Har i nogle forslag til konkrete lån og banker/kreditinstitutter?

    Håber i kan hjælpe

    Her er lidt info om mig, hvis det hjælper.

    23år
    løn 23000 kr
    har bonusbanken
    jeg skal kunne betale alle udgifter selv
    ingen gæld
    opsparing 45.000kr

    #109198
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke uddannet ekspert, så de her kommentarer må ikke forveksles med den rådgivning, du kan få fra professionelle – der kan være ting jeg har overset.

    Umiddelbart lyder huset en smule dyrt, både hvad angår det umiddelbare kontantbehov og de løbende udgifter sammenholdt med lønindtægten (hvis de 23.000kr ellers er lønnen før skat).

    Sådan på skitseplan kunne det se således ud:
    Realkredit (80%): 820000kr
    Bolig/Banklån (15%): 153750
    Udbetaling (5%): 51250 (i praksis sikkert et afrundet beløb, f.x 55.000)

    Oveni udbetalingen kommer diverse udgifter til skøde (hvis du ikke kan skrive det selv), stempel mv. – bruger du advokat til skøde, løber det let op i et kontant behov udover udbetalingen på f.eks. 15.000kr. Udgifter til oprettelse mv. på banklånet kan typisk puttes ind i lånet, således at hovedstolen blot bliver det større.
    Dermed står du altså med et umiddelbart kontantbehov på noget der ligner 70.000kr og en opsparing på 45.000kr. Banken vil ofte være behjælpelig med at finansiere hele eller dele af de sidste 5%, men så begynder det at blive dyrt.

    Sådan en helt uforpligtigende beregning af lånene kunne ligne noget i denne stil:
    Kreditforening pr/måned – Rentemax lån 30år uden afdragsfrihed – ca. 4850kr/måned + Boliglån/Banklån (20årigt) – ca. 1200kr/måned

    Dertil kommer husforsikring (måske 5000kr/år), kommunale udgifter (renovation, vandafledning og al den slags), ejendomsskat samt forbrugsudgifter (strøm, varme mv).

    Jeg regnede på Rentemax, da du ikke vil gamble (og pt er der heller ikke stor forskel). Fordelen ved rentemax kan være, at du kan få en lidt gunstigere afdragsprofil (hurtigere friværdi) end ved fastforrentet lån, samtidig med at du kan være heldig at renten falder på et tidspunkt – hvorved din variable rente følger med ned, medens der er et loft på hvor meget den kan stige. Tilgengæld betaler du en højere rente end på et almindeligt flekslån.

    Vil du være helt sikker på renten og den månedlige betaling, kan du vælge et fastforrentet lån (pt typisk et 5% lån). Der kan være en potentiel gevinst ved konverteringer siden – såfremt renten stiger eller falder markant.

    På boliglånet (de 15%) har du lidt forskellige muligheder. Du kan optage det som et almindeligt lån, evt med renteloft – eller eksempelvis få det som en boligkassekredit, således at din løn går ind på kreditten, hvorved du kun betaler renter af det du faktisk har trukket på kreditten på det givne tidspunkt.

    Jeg regnede på et almindeligt afdraget boliglån uden renteloft med en løbetid på 20år. Der kan være mange gode grunde til enten at vælge kreditten, eller en kortere løbetid, således at dette noget dyrere lån kan komme hurtigere ud af verden. Vil du have mere tryghed kan det måske betale sig at give lidt ekstra for et renteloft på det.

    Håber du kunne bruge det til noget – og at eksperterne vil hoppe ind med mere fyldestgørende vejledning og korrektioner.

    #109204
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar. Kan de ikke passe at jeg kan låne det hele i kreditforeningerne? Sådan har jeg forstået på den salgsopstilling jeg har fået af ESTATE?

    #109212
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Nej kreditforeningen kan kun låne dig op til 80% af købsprisen.
    Men, det kan godt sommetider se sådan ud. Ejendomsmægleren har ganske givet nogle samarbejdspartnere, som han viser dig lånetilbud fra (hvis f.ex Estate viste dig et tilbud fra kreditforeningen Nykredit – ja så ville sikkert vise dig et lån på de 80% derfra suppleret med et pantebrev/banklån fra Nykredit Bank på de sidste 15%).

    Jeg er ikke konkret klar over hvem Estate samarbejder med, men hvis det praktiske bekymrer med de to lån, kan man trods alt berolige med, at ejendomsmægleren sikkert kan køre det hele igennem med en enkelt lånegodkendelse, så du faktisk ikke mærker noget til det – udover at du skal bestemme dig til hvilke 2 lån du konkret vil have.

    #109214
    AnonymForfatter

    Det kan du ikke – i Danmark kan kreditforeningerne maksimalt belåne 80%… de sidste 20% skal finansieres gennem bank eller opsparing…

    #109216
    AnonymForfatter

    Jo estate samarbejder med nykredit. Min spørgsmål er bare om hvor jeg finder det billigste lån, pt. hælder jeg mest til et 5% rentemax med garanti, hvor renten følger med ned igen. Er det dumt? Hvis det ikke er, hvilken kreditforening/bank skal jeg vælge?

    #109220
    AnonymForfatter

    På kreditforeningslånet er der ikke store udsving i prisen – du kan selv prøve at sammenligne ved at beregne på deres hjemmesider (f.eks http://www.totalkredit.dk http://www.nykredit.dk http://www.rd.dk etc). Prisen er stort set den samme.

    Det vigtige er mere, at du vælger den rigtige type lån. Rentemax er en glimrende ide, hvis du tror på at renten falder igen på et tidspunkt. Det fastforrentede lån har til gengæld den fordel, at du kender dine præcise ydelser 30år frem, og ydermere kan det konverteres undervejs, såfremt rente/kurs udsving gør det gunstigt.

    Derudover kan finansieringen af de sidste 20% variere rigtig meget i pris, alt efter af hvem og hvordan du låner pengene.

    #109222
    AnonymForfatter

    Kender man ikke sin ydelse de næste 30 år med et rentemax lån? Det bliver vel kun billigere hvis renten falder igen, og den kan jo ikke komme over 5%. Hva ville du vælge og hvorfor? Rentemax eller fastforrentet lån?

    #109224
    AnonymForfatter

    Jeg ville personligt vælge et fastforrentet lån – i håbet om lidt større udsving på renten, således at jeg på et tidspunkt kunne konvertere (og dermed enten nedbringe ydelsen ved faldende rente, eller restgæld ved stigende rente).

    Nykredit anbefaler Rentemax 5% i 30år – du kan læse den nærmere begrundelse her – http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/raadgivning/raadgivningsanbefalinger_nyt_laan.xml

    Det er i høj grad et spørgsmål om tro, hvad der er bedst.

    Rentemax lånet er med variabel rente og sikringen af loftet koster dig lidt oveni, så det kan variere fra ifht det fastforrentede lån. Pt er Rentemax en smule billigere, stiger renten kan det maksimalt blive en smule dyrere, og falder renten kan det blive en hel del billigere – end det fastforrentede.

    #109226
    AnonymForfatter

    Så er spørgsmålet bare hvor pengene skal lånes? Ifølge denne side er skandibanken det billigste sted. Findes der ikke nogle steder hvor man låner 100%, altså 80%realkredit og resten i noget andet?

    #109228
    AnonymForfatter

    Det vil altid være sådan, at du låner 80% i kreditforening (max) og de sidste 20% et andet sted. Det er også en sådan konstruktion, Estate har vist dig et tilbud på.

    Hvis du f.eks går ned i Danske Bank kunne de lave dig et tilsvarende tilbud baseret på 80% hos deres realkreditselskab Realkredit Danmark og 20% som boliglån i banken.

    Iøvrigt er det tit en skidt ide at låne helt op til 100% – de sidste 5-10% af værdien er betydeligt dyrere at låne til end de første. Så jo mere du kan samle sammen til udbetalingen, jo bedre.

    #109230
    AnonymForfatter

    Okey, så det jeg skulle gøre er at tage kontakt til de forskellige banker/kreditforeninger og forhører mig på det type lån som jeg bestemmer mig for. Når jeg så har gjort det kan jeg jo sammenligne og se hvad der er billigst?

    #109234
    AnonymForfatter

    Præcis.

    Så det du gør på forhånd er, at bestemme dig til, hvilke lån du foretrækker (f.eks Rentemax/Renteloft på de 80% og en kassekredit til resten – eller hvad det nu end kan være). Og så beder du basalt set om tilbud på det.

    #109236
    AnonymForfatter

    Det vil jeg gøre så. Du skal have tak for hjælpen.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.