Kapitalpensionen udbetalt.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94112
    AnonymForfatter

    Har en kapitalpension som jeg vil have udbetalt nu hvor jeg kan nøjes med 37,3% i skat.Min bank rådgiver vil konvertere kapitalen til en aldersopsparing og siger at jeg kan jo bare lave den om når der er gennemført en konvertering ,jeg kan bare ikke forstå at jeg ikke bare kan få den ud.Skal lige nævnes at kapitalpensionen er med i en puljeordning som har givet minus afkast i 2013 og at bankrådgiveren vil fortsætte i puljeordningen,siger at det ikke betyder noget da jeg jo kan lave den om når konverteringen er gennemført.Jeg er 63 år.Vil efterfølgende sætte pengene på en opsparing med en god rente.Kan nogen her råde mig.Hilsen Anette

    #204350
    testForfatter

    Hvor gammel er du?

    #204352
    HalliHalloForfatter

    Så vidt jeg kan se fremgår det tydeligt at Anette er 63 år.

    Din kapitalpension kunne således allerede være hævet ved det fyldte 60. år, i hvert fald såfremt det er en helt privat ordning.

    Hvis det er en relativ lille ordning, så bare hæv den med samme, da du så undgår konverteringsgebyr, men hvis du er i Danske Bank, så gør de alt arbejdet gratis, hvis der er betalt kontorgebyr på omkring eller knapt 500 kr. årligt.

    I øvrigt forstår jeg ikke helt spørgsmålet for enten har du brug for pengene nu, og hvis ikke, så vent dog, da det kan være en fordel med lavere beskatning etc.

    Men drøft nu alle disse ting igennem med din rådgiver, og bare henvis til Mybanker, hvis er er problemer, men det tror jeg ikke du får, da det er noget bandrådgivere arbejder med hver eneste dag.

    #204358
    AnonymForfatter

    Jeg har ca 400000,- stående på kapitalpensionen,jeg mangler ikke pengene nu men vil gerne spare de 2,7 % i skat.Jeg er med i en pulje som gav negativ udbytte i 2013 og vil ud af puljen,men renten i banken er meget lav så derfor vil jeg sætte pengene i evt basis banken til 2 % i rente godt nok er beskatningen større men det er rente afkastet også,elller har jeg helt misforstået det?? Hilsen Anette

    #204374
    MR/AForfatter

    annette
    hvad vejer mest, skatte-rabatten eller dit negative afkast? For hvis du hæver din pension, vil du miste fradraget på dit tab. omvendt hvis du konvertere pensionen til en alders-opsparing, vil du kunne slå to fluer med et smæk. du får skatte fordelen og “skattefri renter/afkast" op til dit tab, så længe du beholder ordningen. derefter betaler du pal-skat af din opsparing indtil du hæver pensionen. beskatningen er hårdere, hvis din opsparing er i form af frimidler. mao, de 2,7 % vil blive beskattet som kap.indkomst. du kan vende dine overvejelser med banken. bed dem om en udregning af fordele og ulemper herom. men tager din beslutning uafhængig af bankensråd. de varetager deres egne interesser før alt. banken er en forretning. nogen skal de tjene deres penge på.
    men hvis du har lån, så find ud af om det kan betale sig at indfri dit lån, hvis du hæver pensionen.
    vh

    #204380
    pppedeForfatter

    Hej Anette.

    Du må være et af de eneste mennesker, det er lykkedes for at få negativt afkast i en puljeordning i 2013 med gennemsnitlige 2-cifrede afkast. Igen sikkert på grund af en misforståelse ved risikoen ved en fordeling mellem aktier og obligationer.

    Hvis jeg var dig ville jeg skifte til bankens anbefalede fordeling i en pulje med laveste aktieandel. Samtidig ville jeg vælge at konvertere og kun udbetale beløb fra opsparingen ved behov.

    Din pulje står med 99% sikkerhed i en pulje med 100% obligationer – risikoen for tab er her større end hvis du også får lidt aktier med i puljen.

    #204382
    AnonymForfatter

    Du har helt ret de står i obligationer efter bankens råd da jeg ikke ville risikere noget,skal dog nævne at de foregående år har det givet godt udbytte så det er første gang med negativ afkast..Har besluttet at konvertere til en aldersopsparing men tror ikke jeg vil i puljeordning mere men forsøge at få nogle renter og evt hvis de ikke vil give noget så flytte aldersopsparingen til nogen der vil, hvis man kan det for det ved jeg ikke om man kan.

    #204384
    thsvForfatter

    Kan godt forstå at du vil spare de 2,7% i skat af de 400.000 kr.
    Og som 63-årig giver det god mening at ændre til aldersopsparing, selvom afkastet (renterne) så beskattes som kapitalindkomst (ca. 40%) istedet for med PAL-skat pt. 15,3%.
    Lyder dog dom om din pension er bundet i en pulje og det vil koste noget at få dem fri, ligesom hvis man vil flytte sin pensionsopsparing i forbindelse med et jobskifte.
    Basisbanks tilbud om 2% i rente er blandt markedets bedste med binding i kun ca. 13 måneder.

    #204386
    thsvForfatter

    PS: Du skal selvfølgelig kun betale PAL-skat af aldersopsparingen frem til denne udbetales, hvilket vel sker om 2 år, når du fylder 65 år.
    Har du en ejer- eller andelsbolig med prioritetslån kan opsparingen med fordel placeres på modkontoen, specielt ved andelsboliger er der så tjent mange rentekroner.

    #204444
    HalliHalloForfatter

    Hej Anette,

    få hellere kontoen opgjort med det samme samt få den overført til Basisbank.

    At der har været negativt afkast i 2013 betyder fmt. ikke meget i forhold til hvad omkostningerne andrager i sådan en pulje.

    Minusafkast på 1% = 4000 kr. giver 600 kr. i PAL-Skat. Og hvad er adm.omk. i puljen, vel omkring 1%, eller flere tusinde om året?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.