Renter

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87464
    AnonymForfatter

    Jeg har et forbrugslån sammen med min mand og til at starte med lå renten på ca 7,5 % nu har vi så fundet ud af at renten er steget væsenligt gange uden at vi har fået brev om det og nu ligger den helt oppe på de 10 % skal banken ikke oplyse sådsn noget?????

    #109196
    AnonymForfatter

    Det skal stå i din låneaftale, hvilke regler der gælder. Jeg mener ikke at der er krav om sådanne meddelelser direkte til dig – muligvis fremgår det af efterfølgende kontoudtog, muligvis af annonceringer (dem ser man aldrig).

    Men læs i dine lånebetingelser.

    #109208
    AnonymForfatter

    Tak, jeg prøver at læse den igennem

    #109238
    AnonymForfatter

    Man kan enten have fast eller variabel rente på sit lån. I har tilsyneladende en variabel rente. Denne følger normalt renteniveauet, dvs. stiger og falder i takt med den af nationalbangen fastsatte rente. Der er ikke andet at gøren end at drøfte det med banken, og hviis i har en nogenlunde fornuftig økonomi må det være muligt at låne til en lavere rente end den i nævnte. Ellers – skift bank – det betaler sig ofte.

    #115204
    AnonymForfatter

    hej
    Hvis nogen har erfaringer med dyre forbrugslån, vil jeg gerne høre fra dem.

    Med venlig hilsen

    Michael Holm
    Journalist
    24timer
    M: +45 2015 2736
    T: +45 3347 1579

    #115232
    AnonymForfatter

    Det er korrekt, at banken ikke direkte skal skrive til dig personligt om generelle renteændringer. Det er kun hvis de ændrer renten på dit lån af andre årsager.
    Generelle ændringer offentliggøres i dagspressen.

    #115246
    AnonymForfatter

    Hej Tulle.

    Hvis du vil finde ud af om din bank er fair eller ej mht rentændringerne, så må du undersøge om renten har fulgt nationalbankens diskonto.

    Hvis banken har hævet renten mere end diskontoen er steget, har du i hvert fald et argument for at den skal justeres ned igen.

    Til din information var diskontoen 2,0% fra 6. juni 2003 til 2. dec. 2005. Herefter er den gradvist blevet hævet til i dag 4,0%.

    Hvis du fx har oprettet dit lån i 2004 til 7,5%, så bør din rente i dag være 9,5%, ellers har din bank gradvist lusket rentestigninger ind ad bagdøren. Det er bestemt ikke ualmindeligt!

    Hvis du har oprettet lånet efter december 2005, kan du være rimelig sikker på at banken reelt har hævet renteniveauet uden du har opdaget det.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.