Ratepension i Bank / PAL-skat

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94102
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er blevet mødt med et krav fra min bank, Sydbank, om at indbetale DKK 30.000 til dækning af PAL-skat.

    De oplyser at jeg IKKE må have overtræk på min konto.

    Er dette korrekt?

    Vh
    Karsten

    #204134
    AnonymForfatter

    Til lykke med det store afkast i 2013. Bare det var mig.
    Sydbank har ikke helt ret. Se nærmere her:

    http://www.business.dk/pension/nu-traekker-banken-din-ukendte-skat

    Citat fra artiklen:

    Hvis der ikke står penge på kontoen, så går den i overtræk. Vi må ifølge loven ikke rykke kunden for at indbetale overtrækket eller tvangssælge papirer eller overføre fra andre konti. Men i de fleste tilfælde er der tale om løbende indbetalinger på pensionskonti, og så dækkes overtrækket ved næste indbetaling," siger underdirektør i Nykredit Tonny Nissen.

    I de første 14 dage udgør renten på overtrækket både hos Nykredit og hos Nordea det samme som indlånsrenten på pensionskontoen. Men efter de 14 dage kan banken fastsætte en anden overtræksrente – en rente, som ikke kan trækkes fra i skat.Hvis der ikke står penge på kontoen, så går den i overtræk. Vi må ifølge loven ikke rykke kunden for at indbetale overtrækket eller tvangssælge papirer eller overføre fra andre konti. Men i de fleste tilfælde er der tale om løbende indbetalinger på pensionskonti, og så dækkes overtrækket ved næste indbetaling," siger underdirektør i Nykredit Tonny Nissen.

    I de første 14 dage udgør renten på overtrækket både hos Nykredit og hos Nordea det samme som indlånsrenten på pensionskontoen. Men efter de 14 dage kan banken fastsætte en anden overtræksrente – en rente, som ikke kan trækkes fra i skat.

    #204136
    AnonymForfatter

    Tak.

    #204140
    thsvForfatter

    Ja, de 30.000 kr i PAL-skat må modsvare et afkast på 200.000 kr, så mon ikke, at der er råd til denne skat.

    #204142
    Den interesseredeForfatter

    De uvildge svarer følgende:

    PAL-skatten er på 15,3 pct. og betales hvert år i januar måned. PAL er en forkortelse af pensionsafkastsloven. Det er en skat, som du betaler af al det afkast, som din pension har givet.

    Ved pensioner i pengeinstitutterne bliver PAL-skatten trukket på kontoen og du kan komme ud for, at denne konto går i minus, hvis din pension er investeret i værdipapirer. Du kan enten vælge at sælge nogle værdipapirer til at indfri dette overtræk eller at indbetale beløbet direkte.

    Ved arbejdsmarkedspensioner i pensionsselskaberne foregår dette helt automatisk.

    Hvis du har et negativt afkast, vil dette afkast blive modregnet i kommende positive afkast.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.