hjælp! hurtigt svar ang. indfrielse

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87460
    AnonymForfatter

    1. Kan man indfrie et hvilket som helst boliglån når det passer en?

    Situationen er den, at en veninde står og skal flytte fra sin sammenlever hurtigts muligt. Ved salg af deres fælles bolig, går hun ud med 1 million (og uden gæld). Hun står dog med en andelsbolig på hånden (500.000kr) som hun skal underskrive inden fredag, deres hus er bare ikke blevet sat til salg endnu.

    Uddybning af spørgsmålet: Kan hun optage et boliglån, og så indfrie det når hun har solgt huset (måske inden for én måned- ét år) eller er hun bundet til det lån i fx. 10-30år?

    Jeg er klar over at hun vil være en dårlig kunde for en evt. bank, da hun ikke vil komme til at betale renter i mange år.

    For hendes skyld håber jeg på hurtigt svar.

    på forhånd tak

    #109158
    MichaelForfatter

    Ja, man kan altid indfri et hvilket som helst lån, hvadenten det er bolig- bil- eller forbrugslån. Det kan dog være nogle gebyrer forbundet med indfrielsen af visse lån, så check lige det på forhånd.

    PS: Din veninde er absolut ikke en dårlig kunde. Husk at banken får gode indtægter i form af stiftelsesomkostninger for et lån med kort løbetid. Hvis løbetiden er så kort som du skriver (op til 1 år), vil jeg iøvrigt anbefale et variabelt forrentet lån, som er billigere end et fast forrentet.

    PPS: Prøv også lige at undersøge muligheden for en kassekredit, da stiftelsesomkostningerne ofte er lavere end et boliglån. Renten er højere, men det kan ofte opvejes af sparede stiftelsesomkostninger hvis løbetiden er kort. Bed banken om at lave en beregning.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.