Foreningskonto + Gebyr

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94065
    AnonymForfatter

    Som jeg har forstået det er det et lovkrav at vores lille forening skal have en foreningskonto.

    Vi har nu fået en foreningskonto i Danske Bank, men skal betale 50 kr. pr. md. – kan det være rigtigt?

    Og i så fald er der nogen som tilbyder en foreningskonto uden gebyr?

    Med venlig hilsen

    René Jensen

    #203700
    testForfatter

    Jeg har en foeningskonto dvs en konto i danske bank med flere der kan hæve og det går bare med i min gratis kunde pakke.

    Men ja banker er begyndt at ville tjene på det de laver så at bankerne tager gebyre er rigtigt men at der skulle være krav om en konto til en forening tvivler jeg på.

    #203702
    Mikey 68Forfatter
    #203712
    AnonymForfatter

    Vi oplevede det samme i Ejerforeningen, nemlig at have en foreningskonto i Danske Bank, som kostede spidsen af en jetjager i månedligt gebyr samtidig med at vi ikke fik nogen rente.

    Det er tyveri ved højlys dag!

    Jeg blev til sidst så gal på Danske Bank, at jeg på generalforsamlingen fik vedtaget, at flytte hele engagementet til Vestjysk Bank.

    Vestjysk Bank har dels ikke kontogebyr, og forrenter desuden hele saldoen med 1,8% når blot indestående overstiger 50.000 kr.

    Så i stedet for at skulle betale 600 kr. for at få opbevaret pengene i Danske Bank får vi 3.600 kr. i renteindtægter i Vestjysk Bank.

    Foreningskontoen kan absolut anbefales så længe indestående ikke overstiger de 750.000 kr. som Indskydergarantifonden dækker.

    #203722
    AnonymForfatter

    Rene Jensen

    Hvor har du det fra, at det skulle være et lovkrav, at en forening har en konto i et PI?

    #203724
    AnonymForfatter

    Det var den oplevelse jeg fik fra Danske Bank da vi fik et CVR nr. at det også var et krav at knytte et foreningskonto til.

    #203726
    testForfatter

    Modtager i ydelser fra det offentlige som forening?

    #203728
    AnonymForfatter

    nix

    #203732
    AnonymForfatter

    Foreninger er stort set IKKE lovreguleret, og de love der findes er kun for innovationsforeninger samt for fonde, legater, stiftelser og andre selvejende institutioner.

    Almindelige foreninger, herunder ejerforeninger, bliver alene reguleret af den praksis, der gennem tiden er skabt på området. Mange foreninger har endda ikke et cvr-nummer, men klarer sig med et cpr-nummer, typisk kassererens.

    Så der er IKKE tale om et lovkrav, men alene om en praktisk foranstaltning, når kunden nu er en forening og banken har udviklet en særlig konto til foreninger.

    Med derfor skal foreningen da alligevel forsøge at få den konto man har brug for til den billigste pris.

    #203742
    testForfatter

    Hvis i ikke modtager ydelse fra det offentlige er der såvidt jeg ved ikke noget krav om en konto.

    Hvis man har moms og skat er der men i driver vel ikke virksomhed ?

    #203748
    Mikey 68Forfatter

    Det står helt officielt her: http://erhvervsstyrelsen.dk/foreninger

    Efter at have læst det, så undrer det mig faktisk at vores ejerforening pludselig skulle have CVR-nummer.
    Måske er vand- og varmeregnskabet omfattet af de afgifter der nævnes i “Frivillige foreninger er imidlertid kendetegnet ved at være foreninger, der ikke har nogen afgifts- eller oplysningspligt over for det offentlige."?

    #203750
    AnonymForfatter

    Vi ender med at skulle betale 600 kr om året for at have en foreningskonto. Det er spild af penge.

    #203752
    AnonymForfatter

    Har netop talt med Tanja Lystbæk fra den danske bank som 3 gange gentog at når man har et CVR nr “SKAL MAN HAVE" en foreningskonto i den danske bank. Det var specielt interessant at høre at når en forening kontakter den danske bank og fortæller at de har et CVR nr. får de at vide at de “SKAL HAVE" en foreningskonto.
    I tråd med bankens politik om at optage samtalen til senere brug, valgte jeg at gøre det samme, hvis det skulle have interesse for nogen.

    Efter lidt fornufttale og henvisninger til de link I har givet mig, blev vi enige om at man alligevel ikke “SKAL HAVE" en foreningskonto, men at man kan nøjes med en almindelig konto.

    Dog er kontoen typisk knyttet til én person som jo kan bruge disse penge privat uden at nogen kan komme efter dem og at personen kan komme i gæld som derved går ud over foreningen, men konklusionen er at man ikke “SKAL HAVE" en foreningskonto bare fordi man har et CVR nr.

    #203754
    AnonymForfatter

    Der er noget du har misforstået. At bruge penge som tilhører andre (foreningen) vil ALTID være strafbart, UANSET om kontoen i banken er registreret på kassererens cpr-nummer eller på et cvr-nummer. Så personen kan IKKE bruge foreningens penge privat, uden at nogen kommer efter ham.

    I øvrigt vil kontoen lyde i foreningens navn, så kassererens evt. private kreditorer kan IKKE sætte sig på kontoens indestående og hans evt. private gæld vil derfor ALDRIG komme til at gå ud over foreningen.

    #203756
    AnonymForfatter

    Interessant Metais. Det var de argumenter Tanja anvendte for at det skulle være en foreningskonto og ikke en privat konto.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.