Andelsboliglån v. andelsboligkredit?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87458
    AnonymForfatter

    Overvejer seriøst at udskifte mit andelsboliglån med en andelsboligkredit, da indestående på min lønkonto overstiger gælden på mit andelsboliglån. Og nej, jeg er ikke interesseret i bare at indfri lånet.

    Fordele og ulemper, please?

    #109108
    AnonymForfatter

    Rentefordel først og fremmest.
    Har du fx et lån på 20.000 (til 8%) og 25.000 på lønkontoen til 1%, så har du en ‘forbrugsreserve’ til her-og-nu forbrug på 25.000, men du betaler sandelig omkring 7% for den i forhold til følgende:

    Har du en andelsboligkredit med ret til træk op til 20.000 men lige p.t. har + 5.000 på kontoen, så har du stadig samme forbrugsmulighed, men du betaler ikke renter af den før du udnytter den.

    Pas dog lige på: Der kan være stiftelsesomkostninger og kreditten kan have større rente (når den er udnyttet) end lånet. Det kan jo spise fordelen op.

    Og noget du ikke spurgte om: Det lyder mærkeligt at der er mere på lønkontoen end på lånet. Enten står der for meget på lønkontoen, og så burde du få det flyttet (se fx Skandiabankens 6 mdrs fastrente). Eller osse er lånet så lille at det er ‘lige før’ du kan smide det bort. Dine forbrugsmuligheder bliver større, hvis du lige kommer over det hak der er mellem et lånefinancieret liv og et solvent liv. Mit mål dengang jeg lå og balancerede deromkring var at have en ‘buffer’ på indlånskontoen på 2 månedslønninger til at tage uforudsete udgifter, men da jeg først var kommet over hakket sparede jeg nogle renteudgifter og økonomien blev med et meget nemmere.

    #109156
    AnonymForfatter

    med den konstallation du stiller op har du ingen fordele ved at beholde dit andelsboliglån

    #109160
    AnonymForfatter

    Tak for svarene. Det var også hvad jeg selv var nået frem til, men jeg kunne jo ha’ overset noget. Andelsboliglånet er på 100.000 og lønkontoen er på 125.000, og grunden til at jeg ikke bare indfrier lånet er at jeg inden for overskuelig fremtid gerne vil ha’ et nyt køkken, og det ville betyde et nyt andelsboliglån med nye gebyrer (men alt andet lige vil det sikkert være billigere end renterne).

    Derfor overvejer jeg i stedet en andelsboligkredit som en hurtig løsning, men det produkt tilbyder de ikke i min bank (Basisbank), så jeg overvejede at skifte til Skandiabanken, men opdagede at man kun kan indfri lånet til kurs 101 (kreativ måde at tjene penge på).

    Hvor meget man end vender og drejer det, så er det billigste vist at trække stikket på det nuværende andelsboliglån, og så optage et nyt andelsboliglån når køkkenprojektet starter.

    #109162
    AnonymForfatter

    Det produkt du refererer til i SkandiaBanken er AndelsPrioritet Maxrente, som ganske rigtigt indfries til kurs 101 (ved førtidsindfrielse vel at mærke)

    SkandiaBanken tilbyder på dette produkt et loft over renten – for at kunne gøre det “forsikrer" SkandiaBanken deres udlån således at banken ikke taber penge hvis renten skulle stige over loftet.

    Hvis du ikke vurderer at du har brug for et renteloft kan du bare vælge den almindelige AndelsPrioritet der kan indfries fra dag til dag til kurs 100.

    #109164
    AnonymForfatter

    Det undrer mig, at Basisbank figurerer på MyBanker’s oversigt over andelsboligkredit, når banken ikke tilbyder dette produkt. Jeg har ikke undersøgt, om andre banker fejlagtigt er placeret på listen, men det tyder det umiddelbart på.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.