Bank bryder aftale

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94037
    AnonymForfatter

    Jeg har en skriftlig aftale, om at modtage kontoudtog, PBS-udskrifter etc. skriftligt, med posten (Morsø bank, overtaget af Jyske bank).
    Aftalen er, at jeg ikke skal betale for denne ydelse.

    Nu har banken, ensidigt, brudt denne aftale (eller gør det, hvis jeg begynder at bruge den nye netbank). Jeg har dette aftalebrud, på skrift, også. Argumentet er, at de har tilsendt mig nye generelle forretningsbetingelser, og at aftaler, som er ingået i Morsø bank ikke skal overholdes af Jyske bank.

    Er dette tilstrækkeligt til at jeg kan kræve, at “samarbejdet" afsluttes, for bankens regning (opgørelse af konti, tilsendelse af pantebrev etc.)?

    #203264
    pppedeForfatter

    Hej Martin,

    Uden at vide det, så har jeg svært ved at tro, at banken har tilbudt dig denne service gratis nu og i al evighed. Tingene ændrer sig og det gør dine vilkår ligeledes også – desværre.

    Jeg har svært ved at tro, at du kan kræve samarbejdet afsluttet pga. omkostninger i forb. med fremsendelse af bl.a. kontoudtog mv., når det offentlige i øvrigt snart også kun fremsender dokumenter digitalt.

    Vil du dog tage kampen op med dit pengeinstitut, så kan du forsøge dig i pengeinstitutankenævnet, men jeg tror ikke du har en god sag.

    #203268
    HalliHalloForfatter

    Personlig er jeg meget taknemlig for at banken sender alt elektronisk til mig.

    Men banken kan da til enhver tid ændre i vilkårene med et rimeligt varsel, men har du da et skriftligt personligt bevis på, at du ikke skal betale for udsendelse af udskrifter m.v.? For så er sagen jo ligesom anderledes, men det afhænger lidt af formuleringen.

    Scan derfor venligst dit brev, og du vil få et lidt bedre svar.

    #203284
    AnonymForfatter

    Jeg har klippet den relevante del ud, af den mail, som er en del af min aftale, med banken (der er refereret, til mailen, direkte i de underskrevne dokumenter):

    Kontoudtog, PBS, realkredit osv. på papirform. Ja – du får de nævnte ting i papirform.

    PBS og realkredit udskrifter betragtes som almindelige kontoudtog. 
    Dvs. gebyrfri tilsendelse (medmindre jeg bestiller ekstra kontoudtog). Ja – de er gebyrfrie med mindre du bestiller ekstra

    Der er tale om bankrådgiverens svar på, om mine ønsker kunne opfyldes, i forbindelse med, at jeg skiftede til Morsø bank.

    Der er altså ikke tale om generelle bankbetingelser, men en speciel, skriftlig, aftale.

    Det er min klare fornemmelse, at banken ønsker at slippe af med mig. Jeg låner så lidt som muligt (realkredit) og har så stort et rådighedsbeløb, at jeg sparer op til bil etc., i stedet for at låne. Desuden betaler jeg altid til tiden. Med andre ord er jeg en rigtig dårlig kunde.
    Det er så hvad det er. Men det er ikke rimeligt, hvis jeg skal betale for opgørelse etc., når det er banken som bryder aftalen.

    NB
    Dette er blot en af de svinestreger, som de udsat mig for. Jeg skal ikke trætte jer med de andre.

    #203288
    J LarsenForfatter

    Det du oplever, er jo nok bare, at gamle Morsø bank kunder skal til rettes jyske bank konceptet.
    Det er normalt når en bank bliver overtaget.

    Ud fra der du skriver om aftalen, står der ikke at aftalen gælder evigt, og kan derfor opsiges med varsel, eller som her, som betingelse for ny netbank.

    #203296
    BangeeForfatter

    Banken kan ALTID med rimelig frist (normalt 1-3 måneder) og begrundelse opsige/ændre indgådede aftaler med deres kunder

    Det kan være alt fra
    Indlån til favør rente
    Ciborlån
    Kassekreditter uden nedskrivning
    Rentesatser
    Gebyrer på div ydelser

    Du kan ikke forvente at du på baggrund af den mail til tid og evighed har gratis kontoudtog, og du vil tabe en evt sag i ankenævnet

    #203298
    PrasmusForfatter

    Martin, jeg opfatter ikke det som du skriver som en aftale, men som nogle svar du har fået på nogle spørgsmål. Svarene er givet i henhold til hvordan vilkårene var da, da du spurgte.

    Nu kender jeg naturligvis ikke resten af indholdet eller den underskrevne aftale, så hvis der indgår spørgsmål/svar på om de nævnte ydelser/gebyr ikke kan ændres, så er sagen selvfølgelig en anden. Jeg har bare svært ved at tro, at en bank ville binde sig op på ikke at måtte ændre vilkår og gebyr.

    Mvh Peter

    #203306
    AnonymForfatter

    Nej. Selvfølgeligt er banken ikke bundet til evig tid.

    Det rimelige ville være, at den som opsiger en aftale, betaler omkostningerne, ved afviklingen af aftalen.

    Men åbenbart er finanssektoren nogle …. osv.

    #203320
    BangeeForfatter

    Hva er det for nogle omkostninger du mener banken skal betale?

    Banken opsiger jo ikke alle dine aftaler, de varsler dig ændrninger i gebyrer som du ikek vil acceptere hvorfor du opsiger hele aftalen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.