kunders indtægts- og formueforhold.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94027
    AnonymForfatter

    Min bankrådgiver vil gerne have en kopi af min og min kones årsopgørelse, hvor til jeg spørger hvorfor ??
    Min bankrådgiver svarer:

    Det er et krav fra Finanstilsynet, at vi kender og kan dokumentere vore kunders indtægts- og formueforhold.
    Det kan jeg opfylde, hvis du sender din og Karins årsopgørelser fra Skat fra 2012.

    Er det korrekt ??

    MVH René

    #203124
    MichaelForfatter

    Nej, Finanstilsynet har andet at lave end at sidde og granske almindelige kunders privatøkonomi så det er en lodret løgn. Men som sådan er der jo ikke noget farligt i at sende den for banken kan alligevel finde oplysningerne gennem jeres kontobevægelser.

    #203130
    AnonymForfatter

    Som investeringskunde skal du klassificeres så banken ved hvilke produkter de må tilbyde dig. Det kan være det de skal bruge oplysningerne til.

    De ksn vel også bruge den til at se om du er en loyal kunde hos dem, og det er vel derfor lidt betænkelugt. Men spørg dem om retsgrundlaget.

    #203138
    AnonymForfatter

    Nu kunne det være at “Kvis" ville søge om et lån i banken og dertil kræver banken indblik i skatteforhold m.v. Hvilket er helt naturligt

    #203142
    MichaelForfatter

    JET45

    Så ville banken jo nok have sagt det ved forespørgslen og ikke henvist til Finanstilsynet.

    #203144
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor henviser I ikke blot til de 3-4 andre tråde, der er omhandler
    nøjagtig samme problematik? Eller kan I ikke huske at I har svaret på
    samme spørgsmål før?

    Har du, spørger, forsøgt at finde svar på dit spørgsmål via gamle indlæg?

    I øvrigt forlanger ingen bank årsopgørelse løbende, hvis man kun har
    indlån, dog gør de fleste det nu om dage dog ved kontooprettelse.

    Har man lån bør banken løbende med jævne intervaller forlange kopi af
    årsopgørelse, men gør det vel oftest kun, hvis de har mistanke om at noget
    har ændret sig siden lånets optagelse.

    En god kunde med orden i økonomien sender da gerne en kopi af sin
    årsopgørelse, hvorimod kunden med lidt dårligere økonomi selvfølgelig
    vægrer sig, da denne måske har noget at skjule.

    #203158
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Tak for alles svar…

    Og, nej jeg skal ikke have lavet noget om i mine formueforhold.
    Jeg har både lån og opsparing i banken, jeg tror at det handler lidt som om, at vi fik en ny bankrådgiver i sommer, og hun ikke kender min kone og jeg,
    og nej jeg har ikke noget at skjule, men jeg syntes man er overvåget nok i vores samfund som det er i dag, og når jeg skal have ændret i mine forehold kan hun få det hun har brug for, men det har jeg ingen aktuelle planer om, så jeg ser ingen grund til at hun får det nu..

    mvh René

    #203160
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke har behov for lån inden for en overskuelig periode så kan du være flintrende ligeglad ja, men ellers ville jeg nok lige overveje det én gang til. Som sagt er der intet farligt i en årsopgørelse. Der er ikke noget i den som kan misbruges til overvågning eller andet medmindre banken ligefrem uden dit samtykke sender dine oplysninger til 3. part – men så er vi ovre i direkte ulovligheder.

    Jeg vil tro, at opgørelsen skal bruges til at placere dig i én eller anden intern kategori og det er der for såvidt heller intet farligt i. Tværtimod kan det måske blive en fordel senere.

    Men det er jo helt op til dig selv. Jeg havde personligt bare sendt den fordi banken alligevel har oplysningerne i forvejen. Ved ikke at sende den sørger du bare for beskæftigelse til rådgiveren der manuelt henter informationerne via dine kontobevægelser.

    #203162
    AnonymForfatter

    Hej Alle…

    Ja jeg kunne bare sende dem ind…

    Jeg brød mig bare ikke om den måden hendes første anmodning var på, og min holdning er at banken er der for min skyld og ikke omvendt, jeg er kunden og det er mig (og mange andre)der betaler deres løn, så når jeg har brug for deres ydelse anmoder jeg om den, og betaler også for den…

    Mit spørgsmål gik udenlukkende på om der er et lovmæsigt krav eller ej, til at banken skal have min årsopgørelse.

    mvh René

    #203174
    BangeeForfatter

    Banken skal ifølge finanstilsynet have fuld økonomisk indsigt i en kundes økonomi såfremt der er tale om et udlånsengagement

    For 99% af alle beanker betyder det at de vil have indlevet løbende årsopgørelse, budgetter mv.

    Kan de kræve den af dig – Nej

    Men du risikerer forringede vilkår hvis du ikke vil indlevere den, og du kan være sikker på at dit engagemnt ikke vil blive forhøjet uden de får den.

    #204866
    AnonymForfatter

    Bangee… Hvis du har et udlånsengagement med en bank, så kan banken i de fleste tilfælde – til enhver tid – kræve økonomiske oplysninger af dig: Årsopgørelser, lønsedler mv.

    I de flest tilfælde står det i de almindelige forretningsbetingelser, der bliver udleveret i forbindelse med, at man optager lånet.

    Hvis du nægter, kan dette betragtes som mislighold af dine forpligtelser.

    #204930
    AnonymForfatter

    Enig med Maestro…

    Der er også det ved det, at selvom det ikke 100% kan henledes til Finanstilsynet, er der alligevel noget om snakken. Når en bank låner penge ud, har den pligt til at have økonomisk indsigt – og internt ligger der også en revisionsfunktion, hvor det bliver kontrolleret, om man har den nødige indsigt i kunders økonomi til at give udlån.

    At man “kender hinanden" er ikke tilstrækkelig i dagens Danmark – det var en af de ting, der var med til at køre flere banker af sporet.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.