investering af ca. 500000

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94021
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg står med 500000 som jeg skal gøre et eller andet ved.
    pt. står de på en lønkonto og laver absolut intet godt..

    men jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt aner hvad jeg skal gøre.

    Jeg har haft ‘samtalen’ i banken, hvor de fortæller om hvad de kan gøre med pengene, og det lyder jo ganske flot, at deres overslag på indtjening af de 500000 er ca. 40000 kr. årligt.. det kan man da absolut ikke klage over. ..
    men er det så også helt reelt, er det optimalt, eller er det bare den ‘nemme’ løsning?

    Jeg kender intet til aktiemarkedet, obligationer og lign. så hvis dit forslag er ‘køb nogle obligationer’, så vil jeg rigtig gerne have det uddybet.

    Udover de ca. 500000 står jeg med en andelsbolig, der er til salg, og forventet salgspris er omkring 550000.

    Og.. så har jeg et hus uden banklån, men med et kreditforeningslån på omkring 800000, som kører på afdragsfrit fastforrentet lån.

    Med ovenstående info, samt at jeg er meget ny i alt det her, hvad vil du/i så råde?

    og please.. ingen “start med at læse en bog"… bøger er ganske fine, men jeg foretrækker lidt mere ‘hands on’ råd..

    #203008
    Per TorpForfatter

    Hvis du er arving til pengene og andelsboligen skal du huske arvebeskatningen på vist 15%. Da du har et hus er det en god ide med et pænt beløb til uforudsete udgifter.

    Resten kan du så bruge til at betale et ekstraordinært afdrag på din gæld – specielt hvis det lykkes at sælge andelsboligen. Hvis du f.eks. betaler 4% i rente på dit lån “tjener" du 20000 på at afdrage 500000. Det er sikre penge – det er de 40000 som banken lover dig ikke. Man kan ikke få 8% i rente uden risiko.

    #203010
    LeocatForfatter

    Hvis du har de penge så burde du også have råd til professionel økonomisk rådgivning. Søg på finanshuset fredensborg eller uvildige.dk.

    Ellers brug tid på bøgerne eller læs penge og privatøkonomi hvis du vil gøre det selv. Intet er gratis, bare spørg banken.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.