Er det realistisk at skifte bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94016
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Jeg er kunde i Danske Bank og har været det lige siden de købte Bikuben i 2001. Jeg er studerende og er netop i denne stund ved at afslutte mit bachelorprojekt.

    Jeg har skrevet til min bank for at høre om jeg kunne få et ydelsesfrafald på min afbetaling af min andelosboliglån i to måneder, da jeg i januar ikke får SU men kun løn, men har fået hvad jeg selv mener er et lidt hårdt svar.

    Jeg betaler 1400 kr. af på mit boliglån (som er på 470000) hver måned, derudover betaler jeg selvfølgelig renter. Jeg har aldrig haft problemer med at betale til tiden, og sætter gerne ekstra penge over til mit lån hvis jeg har mulighed.

    Jeg har en kassekredit på min lønkonto på 5000, ellers har jeg ingen andre lån.

    Jeg er studerende, og har et godt studiejob hvor jeg bliver betalt godt.

    Jeg er godt klar over at jeg som studerende ikke er en god kunde, men jeg har informeret banken om at jeg fra januar får udbetalt hvad der svarer til ca. 15.000 om måneden, og det kun drejer som om disse to måneder. Derudover har jeg informeret at jeg flytter ind til min kæreste til februar og derfor også vil få færre udgifter, og at min andelsbolig skal sælges til salg, og at den er mere værd end jeg har lån for.

    Jeg har modtaget et svar fra banken om at de kan hjælpe mig de to måneder hvis:

    Jeg nedlægger min kassekredit på 5000 og den bliver lagt oven i mit andelsboliglån, og at jeg får et visaelektron i stedet for mit dankort.

    Jeg er klar over at jeg har haft overtræk enkelte måneder, men har dog altid informeret banken inden de har skrevet til mig.

    Nogen som tror det ville være realistisk at skrifte til en anden bank? Eller vil de fortælle mig det samme?

    Hilsen

    Den lidt frustrerende studerende 🙂

    #202924
    testForfatter

    Tror det vil være væsentligt lettere og billiger at skifte bank efter at du har betalt dit lån ud. Hvis jeg var dig ville jeg tage en dialog med banken med et evt. 3 forslag.

    Er det du tjener i januar mindre eller mere ind normalt? Og hvorfor to måneder?

    #202926
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Tak for svar.

    I januar får jeg ikke SU, da SU er forudbetalt og løn er bagud. Derfor får jeg løn og ikke andet, og da jeg skriver mit BA projekt har jeg ikke kunne tjene meget ved siden af mine studier, derfor ville det være rart med to måneder hvor jeg ikke betaler af men kun renter.

    Har skrevet til banken for at høre om vi evt. kan lave en løsning frem til jeg flytter ind til min kæreste, og ellers må jeg skifte bank bagefter.

    Men tak for svar 🙂

    #202928
    BangeeForfatter

    Det bliver sævrt, men tror ikke det er umuligt, tror der er nogle banker deruder der måske godt ville tage chancen med en som dig

    Det forudsætter selvfølgelig at du overfor banken kan redegøre for hvorden du forventer din fremtidige økonomi vilse ud når du er færdig med at studere.

    Er det en “o dentlig" uddannelse, er der godt job muligheder, hvor megt vil du tjene, hvordan har du klaret det på su.

    Men der er ikke andet at gøre end at kontakte andre banker og prøve ad 🙂

    #202930
    AnonymForfatter

    Studerende der læser et fornuftigt fag med rimelige fremtidige jobchancer, som ikke er stærkt forgældede, er generelt meget attraktive for bankerne. (Ingeniør, Biokemiker, Jura, Økonomi mv. er gennemgående et godt udgangspunkt, filosofi, historie, religion er generelt et dårligt jobmæssigt udgangspunkt).

    Så hvis studiet ellers er fornuftigt og andelsboligen ikke er voldsomt overbelånt, så vil bankerne se dig som en attraktiv kunde målt ud fra fremtidspotentialet.

    #202936
    testForfatter

    Ps tror sådan set godt du kunne skifte bank med lånet af samme grund som gp fremføre, men hvis du er i proces med at sælge er det dyrt at flytte lånet for en så kort tid.

    Pps så helt reelt har du kun brug for 20-25 dages kredit.

    #202938
    thsvForfatter

    Kan din kæreste ikke hjælpe økonomisk i overgangsperioden, indtil andelen er solgt?
    Eller dine forældre?
    Problemet er selvfølgeligt at du tidligere har trukket over på kontoen.

    #202946
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar 🙂

    Mine forældre og kæreste kan godt hjælpe, og på den måde står jeg ikke i en akut situation, dog er jeg intereeseret i at få en bank med en fast rådgiver som kan forstå min økonomiske situation.

    Jeg har et andelslån som er langt mindre end lejligheden er værd, så det bliver derfor heller ikke noget problem, og jeg er fra januar sikret et fint job med en 17-18 tusinde udbetalt frem til næste sommer hvor jeg starter min kandidat, derfor er min fremtidige økonomiske situation ikke dårlig.

    Problemer for mig ligger i at jeg er interesseret i at få en bank hvor jeg har en fast rådgiver, hvor jeg ikke skal indgå meget stramme aftaler for at indgå en aftale for 1-2 måneder.

    Ved dog ikke om det er muligt da jeg først er rigtig færdiguddannet om 2,5 år.

    Jeg har kontaktet et par banker, og det ser ikke helt sort ud, så håber jeg kan skifte – måske først efter lejligheden er solgt – men i det mindste til en bedre rådgivning 🙂

    #202948
    testForfatter

    vel mairieC er du sikker på at rådgivningen er dårlig? Noget af det dyrest man kan gøre er at låne til forbrug

    #202950
    AnonymForfatter

    Det er korrekt, og det er jeg fuldstændig klar over 🙂

    Jeg er dog heller ikke interesseret i at låne til forbrug, jeg har ikke bedt dem om et lån, men om ikke at betale af på mit lån i 1-2 måneder, jeg vil stadig betale renter, så det handler jo egentlig om at “forlænge" mit lån med 1 -2 måneder, eller betale det ekstra af til februar.

    Jeg betaler 1400 kroner af på mit andelslån hver måned, som studerende – så i forhold til min indtægt betaler jeg meget af på et lån.

    Min kassekredit har jeg ikke brugt og der er + på min konto, derfor synes jeg det virker voldsomt at jeg skal slette den kredit og have et visaelektron, eller er det bare mig som er urealistisk?

    Det skal lige siges at jeg ikke før har bedt om lån eller forhøjet kredit, men min kassekredit tilbød de selv tilbage i 2007 da jeg fik lånet.

    Måske er jeg bare urealistisk, men synes bare det virkede voldsomt i forhold til at jeg ingen andre lån har, og betaler meget af hver måned 🙂

    #202952
    AnonymForfatter

    Det ender nok med at jeg låner af min kæreste eller mine forældre, og så må jeg bide i det sure æble og ikke føle mig helt så selvstændig 🙂

    #203012
    RedaktionenForfatter

    Hvad betaler du i rente på andelsboliglånet?

    #203072
    AnonymForfatter

    5,7 procent i rente.

    #203082
    HalliHalloForfatter

    5,7% er alt, alt for dyrt, når man kan få det andre steder til kun 4% eller deromkring, så det er da bare med at få flyttet kontiene, hvis ellers økonomien er sund nok.

    #203086
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Det er også min plan, især fordi Danske Bank tager 700 kr. for at give mig en måned afdragsfribetaling, det er jo halvdelen af det som jeg skulle betale af – det synes jeg ikke er i orden.

    Har valgt at takke nej til deres tilbud og låne til afbetalingen den ene måned hos familien, i stedet for at betale 700 kr. for det.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.