Lån af 25.000 realistisk?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • SchaackForfatter
    Indlæg
  • #94010
    SchaackForfatter

    Hej alle

    Jeg står grundet nyt job at skulle flytte. Derfor vil jeg gerne låne 25.000 til indskud m.m.

    Jeg spurgte min nuværende bank, Sydbank, som sagde det kunne vi godt finde ud af, men det ville løbe over 46 mdr. til 1.000 om måneden, hvilket jo så ville være 46.000 kr!!! Det synes jeg lyder fuldstændigt vanvittigt, da det er dyrere end langt de fleste quicklån.

    Pt. har jeg ingen gæld til banken, men skylder 7.000 kr. i et gammelt forbrugslån. Derudover har jeg en studiegæld på ca. 275.000 kr. som jeg starter at afdrage på til sommer med 2.000 om måneden og indtil da afbetaler jeg 1500 kr. i FM krav, som heldigvis er væk samtidig med at su lånet skal betales tilbage. Jeg har truffet nogle dumme beslutninger tidligere, men arbejder mig stille og roligt ud af dem.

    Jeg har regnet ud, at mit rådighedsbeløb indtil sommer er 6.600 kr. om måneden, og 6.000 kr. om måneden efter sommer – uden et lån til indskud. Er det så helt urealistisk at låne 25.000 kr. som enlig i en almindelig bank? Jeg fik mig godt nok et chok med de renter jeg blev præsenteret for.

    Tror I det det ville gøre en forskel, hvis jeg får forbrugslånet ud af verden? Ville jeg godt kunne nu, men ville helt have de penge i reserve i forbindelse med flytningen.

    #202874
    testForfatter

    Bedste bud er en dialog med banken. Du må ha misforstået noget. Du har ikke råd til at have 7000 i sikkerhed i din situation

    #202876
    SchaackForfatter

    Jeg forstår ikke helt hvad du mener med 7.000 i sikkerhed? De 7.000 er et gammelt forbrugslån fra andet sted end banken.

    Jeg er i gang med dialog med en anden rådgiver end den medarbejder jeg snakkede med og må se om jeg har misforstået noget.

    #202878
    thsvForfatter

    Din økonomi vil blive forbedret, hvis du får forbrugslånet ud af verdenen.
    Eller du kan låne de 7.000 kr mindre, som du jo må have i reserve, jvf.:
    “Tror I det det ville gøre en forskel, hvis jeg får forbrugslånet ud af verden? Ville jeg godt kunne nu, men ville helt have de penge i reserve i forbindelse med flytningen."

    I følge prislisten koster et forbrugslån over 48 måneder, maks. 723 kr om måneden i følge Mybankers oversigt, og dette giver endda et skattefradrag for renten på 16,25%.
    Dit rådighedsbeløb er lavt, men skulle være lige på grænsen til at opnå en kredit/forbrugslån på 25.000 kr.

    Selv over 36 måneder = 3 år er højeste ydelse hos Sydbank på 897 kr.

    #202880
    SchaackForfatter

    Ah ja, på den måde.

    Tak for det – jeg ser om den anden rådgiver kan forklare det bedre 🙂

    #202892
    SchaackForfatter

    Hvor ser i denne oversigt henne på mybanker henne? Jeg synes ikke sydbank kommer frem når jeg søger efter forbrugslån?

    Jeg har fået tilbudt det, men havde ikke misforstået noget – det er 1.000 kr. om måneden i 46 måneder, hvilket jeg stadig synes lyder ret dyrt i forhold til de andre spænd inde på mybanker.dk

    #202894
    SchaackForfatter

    OG så fandt jeg det selvfølgelig efter…

    Synes godt nok tilbuddet til mig er dyrt i forhold til det opgivne spænd og andre banker, men sådan er det vel ikke at have den allerbedste økonomi…

    #202964
    AnonymForfatter

    Hvis der ikke er noget galt med min finansielle lommeregner, når jeg frem til, at et lån på 25.000 kr. med en ydelse på 1.000 kr. pr. måned og en løbetid på 46 måneder må have en månedlig rente på ca. 2,94%.

    Hvilket er meget for et banklån. Så der er et eller andet der ikke passer, hvilket ovennævnte svar også tyder på.

    Til dit oplyste rådighedsbeløb kan fremføres, at man i en offentlig gældssanering accepterer et rådighedsbeløb på 5.740 kr. pr. måned til en enlig voksen. Heraf skal den pågældende selv betale alle andre faste udgifter end husleje, lys, vand og varme og evt. medicinudgifter. Så hvis alle dine faste udgifter er fratrukket, inden du når frem til rådighedsbeløbet på 5.000 kr. når lånet til indskud er betalt, er dit rådighedsbeløb ikke meget større end det beløb der accepteres i en gældssanering og som også er grænsen for, om SKAT må foretage lønindeholdelse.

    Så hvis oplysningerne fra banken ikke er en decideret fejl, må forklaringen være, at man ikke anser dig som værende kreditværdig, og at den høje rente derfor enten skal kompensere for bankens forøgede risiko eller afskrække dig fra at optage lånet.

    #202966
    SchaackForfatter

    Godt der lige kom et svag, så jeg husker opdatering… Der var tale om en fejl og har fået bevilliget lån til 8,25, som jeg er ganske godt tilfreds med 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.