Rejse i et år – hvilken bank/konto?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Noobk1Forfatter
    Indlæg
  • #94004
    Noobk1Forfatter

    Hele næste år skal jeg studere i udlandet – forår/sommer i Hong Kong, og sommer/vinter i USA.
    Jeg har pt mine aktiver i to banker – aktiedepot og en konto i Nordea med aktiver for ca. 300.000 kr, samt min normale (løn)konto i Danske Bank.
    Jeg har prøvet at lave lidt research, men kan simpelthen ikke hitte ud af, hvilken løsning, der ville være optimal for mig. Under alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig at samle alle mine aktiver i én bank.

    Det ville være super fedt med lidt hjælp 🙂

    mvh Casper

    #202814
    OBSForfatter

    I hovedtræk tilbyder alle bankerne jo mere eller mindre det samme. Så jeg ville nok starte med en lille behovsanalyse. Her tænker jeg på:

    – Adgang til rådgivning ?
    – Handel med værdipapirer
    – Betalingskort af forskellig slags
    – Har du lån, eller skal du på et tidspunkt have lån af forskellig art?
    – Osv.

    Derudover: Hvor gammel er du, og hvordan ser dine forhold i øvrigt ud? Hvis du er under 27/28 år, er der flere banker der har kundeprogrammer med fordele for unge, bl.a. Danske Bank og Nordea.

    Der er ikke noget i vejen for at lade tingene være som de er, selvom du skal til udlandet. Men det kan være smart at konsolidere sine engagementer, også bare for at have overblik.

    #202820
    Mikey 68Forfatter

    Hvad er årsagen til du vil samle det i en bank?

    Jeg har en lønkonto hos finansnetbank – det er gratis og du har gratis Visa/Dankort, hvis der er lønindgang på kontoen.

    Aktier og værdipapirer er hos Nordnet – de har en væsentligt bedre handelsplatform end hos de banker jeg har set.
    Kurtager and gebyrer ligger i den lave ende og de har slet ingen depotgebyrer – sidstnævnte alene løber hurtigt op i en alm. bank hvis man handler lidt…

    Jeg har valgt at holde tingene adskilt i stedet for at samle – det giver mig meget større frihed til at skifte bank fx, hvis vilkårene forringes; men start med den behovsanalyse som OBS foreslår da du ikke bliver en populær kunde i din bank på ovennævnte løsning 😉

    NB: Da du skal bo i udlandet, så skal du være opmærksom på omkostninger ved kontanthævning på kreditkort – jeg rejste rundt i 5 måneder på et tidspunkt og brugte en mindre formue på at hæve kontanter…
    Er senere blevet anbefalet Charles Swab bank, da de ikke har gebyrer på kontanthævning (globalt); men jeg fik aldrig rigtig kigget nærmere på det…

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.