Køb af aktiver ved emission (tegningsrettigheder/resterende aktier)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • BrianHansenForfatter
    Indlæg
  • #93998
    BrianHansenForfatter

    Jeg har i forbindelse med emission af Brøndby-aktier foretaget en ordre på udnyttelse af 444 nye aktier samt anmodet om at der tegnes 3.556 resterende aktier i forbindelse med emissionen. Dette blev gjort ud fra tegningsoversigten fra Brøndby IF’s side der kan ses her: http://www.damhan.dk/aktiesag/emission_saadan_tegner_du_nye_aktier.jpg

    Den omtaler tre metoder til at tegne aktier

    A købe og udnytte tegningsordrer
    B resterende aktier
    C udnytte eksisterende tegningsretter

    Tegningsordren blev foretaget på det af banken tilsendte bilag, da dette indeholdt linjer vedr. køb og salg af tegningsrettigheder overstregede jeg samtlige linjer vedrørende køb og salg af tegningsrettigheder, da jeg ingen interesse har/havde i sådanne køb/salg. Så øverst angav jeg, at jeg ønskede at udnytte eksisterende tegningsrettigheder (C) samt overstrede salget af 4 stk. tegningsretter og nedenunder angav jeg at jeg ønskede at køre 3.556 resterende aktier (B.) Ordren kan ses her: http://www.damhan.dk/aktiesag/basisbank_tegning.pdf
    Jeg har efterfølgende også overstreget depotnummer og underskrift (disse to områder var ikke overstreget i det til banken tilsendte dokument).

    Fra bankens side modtog jeg så to kvitteringer, 1 for køb af 4.000 stk. aktier, og 1 for køb af tegningsrettigheder. Den sidste kan ses her: http://www.damhan.dk/aktiesag/nota.pdf

    Jeg kontaktede med det samme banken og gjorde opmærksom på, at jeg ikke havde afgivet ordre på køb af tegningsrettigheder (og at jeg var klar over at dette valg kunne medføre at jeg ikke nødvendigvis kunne tegne alle aktierne i tilfælde af overtegning). Efter nogle skriverier frem og tilbage fik jeg et opkald fra deres investeringsafdeling. Under samtalen informerede investeringsrådgiveren mig om, at han var i god tro i, at jeg ønskede at tegne disse tegningsrettigheder for at købe aktierne. Det var jeg bestemt ikke enig i, men han fastholdte. Han angav endvidere at køb af resterende aktier skulle indsendes på en separat blanket, som han så skulle sende videre. Jeg kunne ikke rigtig se at det havde noget med sagen at gøre. Hvis det var tilfældet, at en sådan ordre ikke kan/kunne angives på denne blanket, så måtte de jo give besked om dette.

    Er der nogen som har haft lignende erfaringer ved tegning af denne form for aktier hos bankerne (og kan de angive, at de er i god tro med ovennævnte ordreafgivelse) og hvis ikke er der så mulighed for eventuelt at klage til ankenævnet for pengeinstitutter? http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/da

    Jeg har haft søgt i deres arkiv, men kan ikke finde en sag som ligner ovenstående.

    Jeg er med på, at der er tale om småbeløb, men føler mig slet ikke tryk ved, at banken handler på andet end det jeg specifikt beder dem om at handle på.
    Jeg har endvidere bedt banken om skriftligt at bekræfte, at de fastholder deres gode tro (ret til at købe tegningsrettigheder) og afventer svar på dette.

    #202744
    KrisserForfatter

    Det ser da rigtig nok ud.

    Du skriver du har tegningsretter til at købe 444 nye aktier, efter hvilken handel du ville have fire tegningsretter i overskud. Med andre ord havde du 2000 aktier før emissionen, som hver gav to tegningsretter.

    Du beder så om at købe de 444 aktier, plus 3556 nye aktier i forbindelse med emissionen, i alt 4000 nye aktier. For at kunne købe 4000 aktier á ni tegningsretter, skulle du bruge 36 000 tegningsretter. Af disse havde du 4000 i forvejen, hvorfor banken køber 32 000 yderligere tegningsretter.

    Hvis du har udfyldt blanketter uklart er det din egen skyld. I sidste ende betyder det reelt ikke noget, da prisen på det antal tegningsretter der skal bruges for at tegne en aktier i forbindelse med en emission vil være det samme som den rabat der gives for emissionstegning frem for direkte køb af eksisterende aktier.

    #202756
    BrianHansenForfatter

    Hej Krisser, tak for tilbagemelding.

    “Du beder så om at købe de 444 aktier, plus 3556 nye aktier i forbindelse med emissionen, i alt 4000 nye aktier. For at kunne købe 4000 aktier á ni tegningsretter, skulle du bruge 36 000 tegningsretter. Af disse havde du 4000 i forvejen, hvorfor banken køber 32 000 yderligere tegningsretter."

    Det virker også at banken har set på den måde, men det er faktisk ikke det jeg beder om på blanketten, tværtimod så vil jeg ikke købe tegningsrettigheder. Jeg beder om 3.556 resterende aktier. Der er forskel.

    Og det betyder faktisk noget. Jeg ville have fået (kunne selvfølgelig ikke vide på forhånd hvor stor en andel jeg ville få) aktierne uden at skulle have betalt for tegningsrettighederne, så jeg får rent faktisk et »tab« på det banken har gjort.

    Og jeg synes heller ikke at det er rimeligt, at banken ikke reagerer hvis blanketter er uklare, så må de få denne opfattet uklarhed afklaret før de handler. Man er trods alt ikke længere væk end en besked per e-post. (Banken har dog i dette tilfælde ikke omtalt, at de har opfattet blanketudfyldningen som uklar).

    #202780
    KrisserForfatter

    Du kan ikke købe aktierne til emissionskursen uden at have tegningsretterne. De 3556 ekstra aktier kostede 2,75 kroner stykket, plus 0,0920295 kroner per aktie for tegningsretterne. Det giver en samlet pris per aktie på 2,8420295. Kan du ikke lige fortælle mig hvornår du sidst har kunner købe en Brøndbyaktie for en lavere kurs?

    Der er ingen grund til at tro at banken har opfattet din instruks som uklar. Instruksen er ret klar; du har blot bedt om noget andet end det du har villet. Du har ingen chance i Pengeinstitutankenævnet, dels fordi du har begået fejlen, dels fordi du ikke har lidt noget tab.

    #202782
    BrianHansenForfatter

    Hej Krisser
    “Du kan ikke købe aktierne til emissionskursen uden at have tegningsretterne."

    Jo, det er præcis det jeg (og andre for den sag skyld kan og har gjort). Det eneste tegningsretterne gør er at sikre dig, at du har fortrinsret til at købe. Uden dem er du afhængig af, at nogle af de andre eksisterende aktionærer med fortegningsret ikke udnytter deres tegningsretter, og at der ikke er for mange som ønsker at tegne de resterende aktier (procenten for de store aktionærer blev vist på omkring 60 procent, småaktionærerne fik 100 procent).

    “Kan du ikke lige fortælle mig hvornår du sidst har kunner købe en Brøndbyaktie for en lavere kurs?"

    Ved den første emission tidligere i år var kursen 2 kr.

    Jeg fik et opkald fra banken i dag. De har ført købet af tegningsrettighederne retur (så vi får ikke en afklaring i Pengeinstitutankenævnet). Men jeg skal lige ind og have kontrolleret tallene, synes han sagde et højere beløb end det notaen lød på.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.