Overførsel til forkert konto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93989
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har en web virksonhed I Sverige. Jeg er fra Danmark. Jeg skulle tilbagebetale en kunde i Danmark 6.000 kr. Efter nogen dager fandt jeg ud at jeg tilbagebetalte til fejl person. Jeg har kontaktet den person som har modtaget de 6.000 kr. Han vil ikke betale tilbage. Skal denne tvisten løses i Sverige eller Danmark? Er det nogen som kender til nogen paragrafer, eller domstols afgørelser jeg kan kikke på??

    #202628
    MichaelForfatter

    Der er flere domsafgørelser der er helt klare her: Hvis man har modtaget penge som man udmærket godt ved at man ikke har ret til så skal de tilbagebetales. Da der er tale om et kriminelt forhold skal du gå til politiet. Formentlig vil en “venlig" henvendelse fra politiet være nok til at de bliver tilbagebetalt.

    #202630
    AnonymForfatter

    Kan du gi mig nogen eksempler på domsaførelser?

    #202632
    MichaelForfatter
    #202634
    MichaelForfatter

    Ja, det var så ikke en domsafgørelse, men som du kan se medførte sagen en sigtelse fra politiets side. Jeg er ikke bekendt med hvordan sagen er gået efterfølgende.

    #202636
    AnonymForfatter

    Tak, men jeg læste at det kan være svært i tilfælder hvor det kun er et mindre beløb. Det er derfor jeg gærne vi finde nogen lover og domsafgørelser slig at jeg kan være sikker.

    #202638
    testForfatter

    der er politiet i danmark du skal true med. Mener det må være bedrageri at beholde penge som jo helt tydeligt ikke er ens.

    § 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

    der er undladelsen af returneringen af penge der er ulovlig.

    Forslag, gør opmærksom på det ulovlige i at beholde pengene og tilbyd 500 kr for besværet med at returnere dem.

    #202640
    AnonymForfatter

    Tusen tak for svaret. Men jeg tror ikke jeg kan bruge bedrageri siden personen ikke har gjort noget. Det er vår virksomhed som har indtastet fejl bank konto. Jeg tror denne § gælder kun hvis en personen udfører en handling som påfører nen anden et formuetab.
    Men jeg skal prøve det du sier og se hvad som sker

    #202642
    testForfatter

    Det er den manglende returnering der er den ulovligehandling. Men med gået måske er det paragraf 277 der skal bruges.

    #202644
    HalliHalloForfatter

    Hvordan har du fået modtageres navn oplyst?

    Banken må ikke tilbageføre pengene uden at spørge kunden først, men må de
    godt udlevere deres kundes navn?

    Er sagen kørt gennem din svenske bank, dvs at beløbet er overført via IBAN
    og BIC eller hvad det nu hedder? Og har den rettet henvendelse til din
    kundes danske bank?

    Hvis modtageren kan bevise at han har været i god tro, dvs. at han troede
    at det var hans penge, så sker der ikke noget – efter min opfattelse –
    rent strafferetligt. Her spille beløbets størelse naturligvis ind, og jeg
    kan forstå at der er tale om et mindre beløb på 6000 kr.

    Når du skriver at han ikke vil betale beløbet tilbage, så skyldes det
    velsagtens, at der er tale om en person med dårlig økonomi og måske står i
    RKI, hvorfor han selvfølgelig allerede har brugt pengene.

    En cilvil retssag er sikkert ikke umagen værd i dette tilfælde.

    Hvis der havde været tale om en person med lidt aktiver, f.eks et hus
    eller lignende, så var pengene jo blevet tilbageført prompte, da han ikke
    ville udsætte sig for yderligere bøvl og især omkostninger til en retssag.

    #202646
    testForfatter

    Ud fra det oplyste kan modtageren af pengene ikke være i tvivle om at penge ikke tilhøre vedkommende hvilket personen jo også er underrettet om. Hvorvidt overførslen er sket via en svensk eller dansk bank er underordnet. Hvordan spørgeren har fået oplyst modtagerens person oplysninger er underordnet.

    At beholde pengende er en forbrydelse og straffesager rejses af politiet.

    Returnering af pengende er et civilt søgsmål.

    #202648
    testForfatter

    Ps hvis du kan argumentere for at det er f.eks. En fejl i netbank kan du få banken til at returnere pengende. Det lykkedes mig for en hel del år siden med en husleje overførsel som jeg havde lagt ind 6 måneder frem men alle blev betalt næste dag. Efter lidt diskusion med banken om hvordan deres netbank virkede trak de beløbet retur.

    #202650
    AnonymForfatter

    Hej. Tusen tak for svarene. Jeg ejer bedriften med en anden, og jeg fik nå vide at den historien jeg ga dere er fejl. Dette er hvad som skedde. Manden som fik 6.000 kroner for meget gjorde et arbejd for vår firma. Da vi skulle betale han får hans arbejd fik han 6.000 kr for meget i lønd. Og de vil han ikke betale tilbage. Manden arbejder ikke for vår bedrift, han var kun ansatt til at løse en simpel oppgave

    #202652
    MichaelForfatter

    Ja, det ændrer jo forudsætningerne fundamentalt for så er der ikke længere tale om et kriminelt forhold, men om en privatretlig tvist du skal søge løst ad rettens vej.

    Om det så kan svare sig for 6000 kr. er vist rimelig let at konkludere. Glem pengene og kom videre med forretningen.

    #202654
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med dig, men min partner vil gå videre med sagen. Og jeg tror det vil koste mere en de 6000 kr vi har tabt. Så hvis noen kender til nogen lover eller domstolsafgørelser så please del med mig. tak:)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.