Panthaverdeklerationsgebyr

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93979
    AnonymForfatter

    Hej

    Har lige et par spørgsmål:

    Jeg købte bil i april måned i år og oprettede i den forbindelse et billån i min bank. Der blev betalt et panthaverdeklerationsgebyr på 850 kr., hvilket svarer til det beløb der står i mit gældsbrev. I sidste uge trak banken 50 kr. fra min budgetkonto, fordi – som de fortalte mig – havde lavet en fejl og opkrævet for lidt, fordi beløbet skulle have været 900 kr. Kan de godt bare gøre det, når gældsbrevet er underskrevet af begge parter? Så er det vel gældende derefter.. Ved godt, at det er et lille beløb, men en aftale er aftale, eller er der noget jeg har misforstået?

    Er det normalt at banken tager pant i bilen for 150.000 kr (bilens pris), når der kun er lånt 120.000 kr. + stiftelsesomkostninger på 7.950 kr

    #202500
    BangeeForfatter

    1. Nej det tror jeg ikke de må uden af aftale det med dig, men det er ikke et gebyr banken får, det er faktisk dit forsikringsselskab der får pengene, for at notere i deres system at en evt udbetaling fra forsikringen skal betales til panthaver (banken) i stedet for dig.

    Men hvis banken har lavet en fejl, så burde de hænge på den.

    Men hvis de nu f.eks havde taget 950, og givet dig 50 retur havde du så brokket dig over deres fejl ? 🙂

    2: Det er normalt efter krisen at banken ALTID tager pant i det belånte aktiv, men minimum et beløb svarende til hovedstolen på lånet.
    I dit tilfælde kan de måske skyldes at du har anden gæld i banken at de så også vil sikre sig imod?

    Det kan faktisk også “beskytte" dig at pantet er højere end gælden, idet det kan “skræmme" andre kreditorer fra at lave udlæg og kræve bilen tvangssolgt, fordi der er et pant som gør at de alligevel ikke vil få deres penge.

    Du har selvfølgelig betalt 1,5% i stempel af ejerpantets “for høje værdi) ca 400 kr.

    Men spørg da din rådgiver hvorfor pantet har den størrelse, der er sikkeret en god forklaring på det 🙂

    #202508
    AnonymForfatter

    Tak for et yderst fyldestgørende svar 🙂

    Den er lidt tricky, for det ville – i min optik – være afhængigt af, hvad der stod i gældsbrevet, men som udgangspunkt vil svaret nok være et rungende ‘nej’ 🙂 Det der mest får mig op af stolen er, at jeg ikke er blevet informeret om noget. De har bare uden videre trukket penge fra min konto.

    Jeg har kun det ene lån i min bank, så det skyldes ikke anden gæld.. Jeg kunne, som sådan, godt låne pengene uden de skulle have pant i bilen. Det havde dog bare været lig med en væsentlig højere rente, der ikke ville have været særlig fordelagtig for mig 🙂

    Jeg vil følge dit råd og spørge min rådgiver 🙂

    #202516
    HalliHalloForfatter

    Du burde jo nok have spurgt din bank, evt. skriftligt, hvis du føler dig snydt for 50 kr. før du oprettede tråden. Og hvad siger bankens prisliste, den ville jeg jo først kikke i?

    Nå, men det var bare min mening.

    Høre vi så mere fra dig, når du har haft kontakt med rådgiveren for det kunne jo være interessant for andre at høre op oplyst hvad der ligger til grund for rettelsen?

    #202522
    AnonymForfatter

    Jeg har spurgt min bank om, hvorfor de har trukket pengene. Ellers ville jeg ikke kunne skrive om det, da de ikke oplyste mig om noget inden. Jeg har derudover tjekket deres gebyrer igennem og kigget efter ‘panthaverdeklerationsgebyr’ og – som der står i gældsbrevet – ‘gebyrmærke for finansieringsdekleration’. Det gjorde jeg inden jeg postede her..

    Grundlaget for rettelsen, skrev jeg såmænd i min første post 🙂

    #202526
    HalliHalloForfatter

    Det er helt i orden mester, jeg siger bare tak for kaffe.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.