valg af bank

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87448
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg vil gerne ind i en bank som har noget mere erhverv end den bank som jeg har nu. (den jeg har nu er en lille lokal sparekasse med 1 erhvervsrådgiver som mest tager sig af landbrug). Min virksomhed er inden for it-området.

    Jeg har en gæld på omkring 450.000 kr – penge som er brugt til investering i et produkt som idag giver et godt afkast (produkt som jeg selv har udviklet i mit eget firma).

    Mit firma er 4 år gammelt og historikken er følgende på det.

    1. år – dårligt år, overskud på 150.000 kr.
    2. år – lidt bedre år, overskud på 400.000 kr.
    3. år – lidt bedre år, overskud på 600.000 kr.
    4. år (i år) – meget godt år, overskud på omkring 800.000 (omsætning på 1.1 mio).

    Ovenstående overskud har været lige med min løn.

    Der er kontrakter på de cirka 800.000 kr. – resten er der ikke lavet kontrakter på, men det vil ikke være noget problem at lave det. Firmaet har 5 kunder og de er alle store kunder den største med omsætning på mange milliarder og 500.000 ansatte.

    Jeg har ingen gæld ud over de 450.000 kr. og jeg forventer at kunne betale dem alle sammen tilbage i år eller maks bruge 2 år på det.
    Gælden er brugt til udvikling af produktet – som har taget 4 år.

    Jeg har overvejet at få lavet følgende

    1. Banklån på 300.000 kr. med forløb på 24 afdrag
    2. Kassekredit på 200.000 kr.

    Hvad vil i foreslå og hvilken bank har i erfaring med.

    #108906
    AnonymForfatter

    Det du efterlyser er en ‘erhvervsbank’, men mener du ikke snarere en erhvervsrådgiver. D.v.s. at det ikke så meget kommer an på banken men på hvem der sidder af erhvervsrådgivere i den nærmeste filial. Hvis du har kig på en mindre bank, så husk at deres erhvervsafdeling oftest er stærkest i hovedsædet. Men ellers er der vel ingen vej udenom at gribe knoglen og aftale møde med ‘en erhvervsrådgiver’ i de banker som kan være interessante, og så se hvordan det går med kemien. Du kan godt være bekendt på forhånd at sige at du max kan afse ½ time til mødet.

    Men er det en erhvervsrådgiver (=sælger) du har behov for. Umiddelbart ville jeg tro at en god revisor var en bedre sparringpartner. Jeg har selv en kontaktperson i min banks erhvervsafdeling, men bortset fra at kemien er OK, så har jeg da ikke fået meget erhvervsrådgivning ud af ham. Hvis du har brug for et bredt net af korrespondent-banker i udlandet, eksportkreditter, financielle instrumenter etc. er sagen anderledes. Her er det (vist – jeg har ikke selv det store behov på dette område) vigtigt at det er en større bank du bruger.

    Er din ‘løn’ (driftherreløn) virkelig steget fra 150 – 800.000? Måske var det på tide at passe på forbruget se at få afskrevet investeringen. Snak med din revisor.

    Du taler om to forskellige konti. Det lyder lidt gammeldags, når det lige så godt kunne være en kassekredit hvor de løbende nedskrev maximum fra 500 til 200 og så blev der. Og pas på (etableringsomkostninger) at det ikke bliver regnet for et nyt lån med nyt stempel og ny stiftelsesprovision. Har du fast ejendom findes iøvrigt billige bolig-kassekreditter.

    Nå, nu har jeg været seriøs nok. Din ‘landbrugserhvervsrådgiver’ fik mig til at tænke på en vittighedstegning jeg så i baglokalet i Dansk Sparinvest engang. En landmand sidder beklemt og knuger sin kasket foran bankdirektørens skrivebord. Han ville jo så gerne have et lån til en svinestald. Direktøren: “Har De erfaring med svin fra tidligere?". Landmanden: “Kun her fra banken".

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.