ETF’ere beskatning

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93932
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er begyndt at lave mine første indbetalinger til en alderspension som jeg selv regner med at investere pengene i. Min interesse er faldet på ETF’ere da de har lave omkostninger og egner sig godt til pension. Har læst meget om dem her i sidste dage, men der er en ting jeg endnu ikke er blevet klog på.

    Det er noget med at man kan risikere at blive dobbelt beskattet når de er købt gennem andre lande, og disse skatte beløb så skal til at hentes hjem, hvilket skulle være ret besværligt. Men kan ingen steder finde information om hvor, eller hvilke lande dette er gældende i? Ser gerne der kun blive trukket de 15,3% i PAL skat, og det så var det 🙂

    Hilsen Peter

    #201922
    AnonymForfatter

    Du bør starte med at undersøge, om du i det hele taget må investere din aldersopsparing i ETF. Nedenfor kan du se hvad Nordea skriver om investering af aldersopsparing:

    Aldersopsparing kan investeres på følgende måder:
    Kontantkonto med fast eller variabel rente. Du kan få oplyst aktuelle rentesatser og vilkår i banken
    I bankens værdipapirpuljer. Sammensæt din egen pulje, eller lad banken bestemme sammensætningen af puljen på grundlag af risikoprofilerne lav, middel, høj
    Depot – i værdipapirer efter eget valg. Der er i lovgivningen fastlagt regler for, hvilke værdipapirer kan anvendes til investering og hvor meget, der kan investeres i et enkelt selskab. Du kan få flere oplysninger om dette i banken
    Depot – porteføljepleje. Der gælder særlige vilkår for porteføljepleje, og du kan få flere oplysninger om dette i banken

    #201932
    Mikey 68Forfatter

    Jeg har tidligere undersøgt hvad der kræves af ETF’ere før de må anvendes til pensionsopsparing – og fandt ud af de skal være UCITS-validerede…

    Se evt. tråden her: https://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/7371-udvaelge-etf-ere-til-pensionsinvestering

    #201956
    AnonymForfatter

    Jeg har fulgt en del med i den tråd Morten havde oprettet. Gennem den er jeg blevet klogere på hvilke man kan/må bruge til pensionsmidler. Går ikke ud fra der i den forstand er forskel på alderspension eller ratepension?

    Det var også gennem den tråd jeg blev opmærksom på at man kunne blive dobbelt beskattet i nogle EFT’ere. Men blev aldrig klog på hvordan man ved hvilke man skal passe på med at blive opkrævet skat i landet som EFT fonden hører hjemme?

    #203546
    Den interesseredeForfatter

    Til interesserede,

    Jeg har p.t. nogle af mine PENSIONsmidler placeret i nedenstående fire ETF-ere, der alle er købt kurtagefrit og opbevaret gratis hos Nordnet! Anvend månedsopsparing hos Nordnet.

    De er alle, som pensions-ETF-ere åbenbart bør være, UCITS godkendte.

    Fordelingen af de 4 papirer er fordelt således (30%, 25%, 30%, 15%) og de konkrete papirer er

    iShares MSCI World UCITS ETF (Inc)
    ISIN: IE00B0M62Q58 DE000A0HGZR1 (Deutsche Börse)
    Kapitalforvalter: BlackRock Asset Management Ireland Limited

    iShares S&P 500 UCITS ETF (Inc)
    ISIN: IE0031442068 DE0002643889 (Deutsche Börse)
    Kapitalforvalter: BlackRock Asset Management Ireland Limited

    iShares Global High Yield Corp Bond UCITS
    ETF
    ISIN: IE00B74DQ490 DE000A1KB2A5 (Deutsche Börse)
    Kapitalforvalter: BlackRock Asset Management Ireland Limited

    db x-trackers MSCI AFRICA TOP 50 INDEX UCITS ETF
    Aktieklasse 1C (ISIN: LU0592217524), (WKN: DBX0HX), (Valuta: USD)
    en afdeling i db x-trackers. Fonden forvaltes af DB Platinum Advisors, som indgår i Deutsche Bank Group.

    Mvh

    Den Håbefulde

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.