Undgå tilbagebetaling af SU

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93923
    AnonymForfatter

    Jeg håber, I har nogle løsninger til mig!

    Jeg studerede de første fire måneder af året og fik SU. Ved siden af det havde jeg lidt studiearbejde. Siden da har jeg været heldig at få en hel del arbejde, og jeg står til at tjene 404.000 kr. i år udover SU’en. Via SU’s beregner kan jeg se, at det er ca. 87.000 mere end mit fribeløb (hvad jeg må tjene i året uden at betale noget tilbage). http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

    Hvordan kan jeg undgå at betale de fire måneders SU tilbage (som er før skat + 7 pct.)??
    Jeg har hørt, at en arbejdsgiveradministreret ratepension kan løse noget af problemet, da man får fradrag. Men her kan man jo kun indsætte 50.000 om året. Dermed tjener jeg vel stadig for meget. Er der andre tricks, som virker nu hvor kapitalpensionen er skrottet?

    Jeg indberetter selv mine timer hver måned, og jeg troede egentlig, at jeg blot kunne vente med at indberette noget af min løn til næste år og dermed sænke min indkomst i år. Men den idé er min arbejdsplads umiddelbart ikke vild med at gøre. Jeg troede ellers, det var en helt lovlig løsning?

    Jeg er temmelig ærgerlig over at skulle tilbagebetale den SU. Dels havde jeg virkelig ikke råd til at leve uden den de første fire måneder, og dels har jeg virkelig knoklet for både min SU og min løn. Jeg fatter ikke, at jeg ikke bare må beholde mine penge. Desuden skal jeg selv stå for både pension og dyre forsikringer, som man normalt får gennem arbejdet. Derfor får jeg en lidt højere løn, så der er ekstra penge til selv at klare de ting. Men de ekstra penge gør jo så bare, at jeg kommer over den magiske grænse.

    Jeg har kun en lille opsparing, da mine udgifter også er vokset meget, siden jeg blev uddannet. Derfor synes jeg, det er meget svært at overskue at skulle sætte en masse penge af til pension + tilbagebetale SU’en. Det vil sluge al den løn, jeg får udbetalt resten af året. Og så har jeg sgu ikke råd til huslejen.

    Hvad kan jeg gøre for at beholde mine penge?

    På forhånd tusind tusind tak for svar!

    #201720
    AnonymForfatter

    Jeg synes du skal betale pengene retur. Med en årsløn på 400k, så er det at nasse på systemet og os andre at modtage SU. Hvorforfor skal vi andre betale for dig når du kan selv.

    #201722
    AnonymForfatter

    Du kan arbejde sort, bruge et frikort fra en af dine mindre søskende som ikke selv udnytter fribeløbet, få naturalier fra virksomheden i stedet for løn, udskyde lønnen til næste år, få mindre i timen eller arbejde i færre timer.

    #201724
    AnonymForfatter

    Hej Muril, Jeg forstår godt dit synspunkt, og det ender formentlig også med, at jeg skal betale de penge tilbage. Men jeg har jo netop ikke nasset på systemet de første fire måneder. Der var jeg virkelig fattig studerende og havde brug for den SU. Jeg synes, det virker uretfærdigt, at blot fordi jeg ikke er blevet færdig med uddannelsen til nytår eller får arbejdsgiverbetalt pension, forsikringer, ferie m.m., så skal jeg tilbagebetale min SU. Hvis jeg var blevet færdig lige til nytår, skulle jeg ikke betale penge tilbage. Hvis jeg fik betalt ferie, pension og forsikringer af min arbejdsgiver, ville min indkomst også være det lavere og jeg ville heller ikke skulle betale SU tilbage. De SU-penge jeg nu skal betale tilbage er altså min ferie, pension og diverse forsikringer. Og det vil jeg altså gerne undgå. Jeg synes ikke, jeg har nasset, selvom jeg medgiver dig, at jeg burde have råd til at betale de penge tilbage. Det bliver så bare på bekostning af andre ting (ferie og pension).

    Tjep – tak for svaret. Er det muligt og lovligt at udskyde løn til næste år?

    #201726
    AnonymForfatter

    Her har vi et klokkeklart eksempel på hvorfor det her land er helt til rotterne. I stedet for at være taknemmelig over at samfundet har hjulpet dig til en uddannelse, er din eneste tanke hvordan du kan undgå at betale den del af hjælpen som du ikke er berettiget til tilbage, til det samfund der hjalp dig.

    Jeg er målløs over din grådighed, du mener i fuld alvor at det er uretfærdigt at du skal tilbagebetale den del af SU’en som du ikke er berettiget til.

    Du har tjent over 400.000 kr, så skal du ikke have SU og så er den ikke længere.

    Her er hvad du skal gøre, du skal hoppe op til Muril’s indlæg og så skal du læse det igen og igen, indtil du forstår hvad Muril skriver til dig, for du har helt klart ikke fattet pointen.

    #201728
    HalliHalloForfatter

    Sikke dog en besynderlig diskussion, hvilket gælder både spørgsmålet og svarene.

    Jeg mener samme spørgsmål er stillet igen og igen herinde, så intet nyt under solen. Personlig ville jeg i sådan en situation da blot skrive til SU-styrelsen og forelægge dem spørgsmålet.

    Hvorfor i øvrigt falde over manden, for hvis der er lovlige måder at undgå en tilbagebetaling på, så skal han da blot gøre det uden at skal give ham dårlig samvittighed.

    Mig bekendt er der kun den mulighed, som spørgeren selv nævner om at indbetale 50.000 kr. igennem arbejdsgiveren på en ratepension, ligesom han kan indbetale ubegrænset på en livrente, ligeledes via sin arbejdsgiver, hvis denne er indforstået med alt det administrative arbejde det i sagens natur giver.

    #201736
    AnonymForfatter

    Qarla:
    Strengt taget er det sikkert ulovligt at udskyde lønnen til næste år, men det er i hvert fald noget som rigtigt mange selvstændige spekulerer i, ikke af hensyn til SU systemet, men af hensynet til at balancere indtægten så man ikke skal svare topskat det ene år og stå uden indtægt næste år. Jeg ville løbe den risiko uden at blinke og bevare en ren samvittighed alligevel.

    #201782
    HalliHalloForfatter

    Mon dog arbejdsgiveren går med til at udskyde flere måneders løn?

    Personlig ville jeg som arbejdsgiver aldrig gå med til den slags og jeg tror det kan blive svært at finde en der tør gøre sådan noget.

    #201784
    AnonymForfatter

    “Hos SKAT lyder meldingen fra kontorchef i SKATs Hovedkontor, Carsten Vesterø, at det i forhold til kildeskattelovgivningen er fuldt lovligt at vente op til seks måneder med at få lønnen udbetalt. "

    (Svar fra 2009 om senere lønudbetaling for at spare i topskat)

    Det er jo oplagt at benytte samme metode her.

    #201802
    AnonymForfatter

    Kære alle,

    Tusind tak for jeres inputs!

    Jeg er også overrasket om Muril og disarmonia mundis tone. Men omvendt jeg jo også, at der er mange i samfundet med et helt andet syn på tingene. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke er grådig og jeg ikke vil gøre noget ulovligt. Jeg har ikke tjent mange penge, mens jeg har været studerende. Det har jeg efter min uddannelse, fordi jeg har knoklet hårdt. Det kan vel ikke passe, at jeg så ikke må beholde min SU – som jeg fik som fattig studerende i begyndelsen af året – mens arbejdsløse dimmitender gerne må. Man skal vel ikke straffes for at have talent og drive? At jeg så går ind for et betalingsuddannelsesstyem som stort set alle andre lande har, og hvor man ikke får penge for at studere er en anden ting. Men så længe man har ret til SU og jeg har været berettiget til SU i den periode, vil jeg også mene, at det er min ret at beholde de penge.
    Heldigvis er reglerne enig med mig. Jeg kan oplyse jer om, at reglerne allerede i 2009 blev lavet om. Det betyder, at alle de mange personer, som afslutter deres uddannelse om sommeren (og ikke udnytter SU-systemet og trækker uddannelsen til nytår for at få mere SU/undgå tilbagebetaling) ikke længere straffes for at være færdig på normeret tid. Til interesseredes info kaldes det periodisering og går ud på, at SU kun kigger på indkomsten i de måneder, man har været på SU og altså ikke på hele året uanset om, man så har tjent en milliard efter uddannelsen. Det betyder, at man må tjene 9.043 om måneden ved siden af sin SU. Jeg tror, mange dimmitender har glæde af den regel.
    Til info kan jeg oplyse, at min arbejdsplads ikke er interesseret i at udskyde min lønudbetaling – lovligt eller ej.

    #201804
    testForfatter

    Netop da du understreger at du ikke vil gøre noget ulovligt vill jeg nok hvis jeg var dig tilbagebetale beløbet og så være glad for at du bord i et samfund hvor dem med drive betaler til dem der sider på bænken. Faktisk er det sådan vores samfund er indrettet.

    #201810
    AnonymForfatter

    Hej Test. Jeg kommer også til at betale en smule tilbage. Og det er fint. Men som sagt vil langt de fleste, der har afsluttet uddannelse midt i et år, hører under reglerne om periodisering (http://www.su.dk/su/betingelser/maadutjene/periodisering/Sider/default.aspx), hvilket betyder, at så længe de har holdt sig inden for fribeløbet i måneder som studerende, kan de have tjent uendeligt i månederne efter uddannelsen. Det er ikke mig, der opfinder reglerne;)

    #216868
    AnonymForfatter

    Hej, kom ind på linket fordi jeg ledte efter hvordan man undgår at betale su tilbage, men jeg tænkte egentligt på hvordan man undgår at betale ens su-lån tilbage? Når jeg søger på hjemmesider kan jeg se der er en masser sider der forklarer hvordan man undgår at få lån og betale su tilbage i forbindelse med for meget tjent. Jeg vil høre hvordan jeg netop undgår at betale det jeg har lånt tilbage – kan man det ?
    På forhånd mange tak.

    #216870
    MichaelForfatter

    Definitionen på et lån er, at det er penge du får midlertidigt mod at love at betale dem tilbage senere + renter.

    Hvad i alverden får dig til at tro, at der skulle findes en måde at slippe udenom det simple faktum på? Hvordan kan man overhovedet tage en uddannelse og så være på et så infamt lavt niveau? Det er da beskæmmende! Jeg håber at spørgsmålet er ment som en joke

    #216876
    morsdrengForfatter

    Det er hvis ikke kun spørgeren der “befinder sig på et infamt lavt niveau"? Det mindste et spørger kan forlange, er et ordentligt og sobert svar.

    Et pengelån skal naturligvis tilbagebetales med renter og eventuelle omkostninger. Men når det er sagt, vil en kreditor ofte være indstillet på at eftergive en større eller mindre del af gælden, hvis låntager kan dokumentere, at denne ikke har økonomisk mulighed for at tilbagebetale gælden fuld ud. Men det kan man næppe kalde at slippe for at betale, og kreditor vil altid sikre sig, at skyldner betaler det maksimale af hvad der er muligt.

    For eftergivelse af studielån findes der særlige regler, alt efter om uddannelsen, hvortil der er blevet ydet SU-lån er blevet gennemført, om skyldner har fået arbejde indenfor “faget" og hvor mange år der er gået siden uddannelsen blev afsluttet. De nærmere regler kan man uden store problemer finde på nettet. Nedenfor et uddrag fra http://www.borger.dk:

    Du kan få eftergivelse, hvis du ikke er i stand til, og ikke, inden for de nærmeste år, har udsigt til at kunne opfylde dine gældsforpligtelser og eftergivelsen vil føre til en varig forbedring af dine økonomiske forhold.

    Du kan som hovedregel ikke få eftergivelse, hvis
    dine økonomiske forhold er uafklarede
    du eksempelvis er på barselsorlov, studerende, lige er blevet færdig med din uddannelse, på kontanthjælp eller lignende
    du ikke er blevet tilbagebetalingspligtig
    du ikke har vist vilje til at betale af på gæld
    du kun har betalt af på gælden i en kort periode
    du har betydelig gæld til private kreditorer.

    Hvis din gæld til private kreditorer er så stor, at eftergivelse af din offentlige gæld ikke medfører en varig forbedring af dine økonomiske forhold, kan du ikke få eftergivelse. Du har derimod mulighed for at søge offentlig gældssanering.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.